2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması

2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması

Honda SH300i ABS, Kymco People GTi 300, Peugeot Geopolis 300 Geostyle, Piaggio Beverly 300ie

28 Temmuz 2013 Yazı:Marco Villa, Fotoğraflar:Simone Romeo

İtalya’da satılan bütün motosikletlerin üçte biri ya bir Beverly, yada bir SH. Sadece 2010 yılında sattıkları 24.000 adetle bu İtalyan ve Japon malı iki motor İtalya pazarının mutlak hakimleri ve şu anda Piaggio’nun pazardan %16,64 kadar, Honda’nın da %17,56 kadar bir pay almasını sağlıyor. Bu iki model 10 yıl kadar önce doğdular. Piaggio bu sene komple yenilendi, Honda ise 125 ve 150 cc modellerine 300 cc hacimli modelin eklendiği 2007 yılından beri aynı. Bu ikisiyle pazarda mücadele etmek gerçekten çok zor, ama Peugeot neredeyse Piaggio ile aynı silahları kullanarak savaş açmaya karar verdi: Yeni Geopolis’in motoru aynen Beverly modelindeki gibi tek silindirli ve 278 cc. Bu çözüm 2000 yılında başlayan bir işbirliğinin ürünü. People GTi 300 modeli en düşük fiyat kozunu oyuna sürüyor ve Kymco’nun teşvikleri bir yandan, yetkili satış bayilerinin katkıları diğer yandan, ortaya bagaj dahil anahtar teslimi 4.099 Avro gibi bir fiyat çıkıyor. Rakipleri arasında en ekonomik fiyata sahip olan Piaggio’yu satın almak için 400 Avro daha fazla ödemek gerektiği dikkate alınırsa, hiç de fena sayılmaz. Beverly modelinde iyi yönde epey değişiklikler var. Bir önceki modele göre çizgileri oldukça farklı. Akslar arası mesafe 65 mm arttırılmış (1.470 mm iken şimdi 1.535 mm). Süspansiyonların esneme payı ise azaltılmış (önde 14 mm, arkada 9 mm daha az).

 

 2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması

 

Ön fren diski bir önceki modelde 260 mm iken şimdi 300 mm ve bu kategori için bu bir rekor. Sele altı bölmenin genişliği de rekor sayılabilir. Test Merkezimizde yapılan saptamada, 14” ebatlı arka lastiğin de katkılarıyla neredeyse 20 litre hacmi olduğu görüldü. Eşya taşıma bölmesi hacmini büyütmek için aslında basit sayılabilecek bu çözüm nedense diğer markalardan rağbet görmüyor. Beverly genel anlamda bizi daha fazla tatmin eden scooter oldu, özellikle de şehir dışı yollarda. Şehir içinde ise Geostyle ve çok çevik bir model olan SH ile başa baş gidiyor diyebiliriz. Beverly bizi özellikle yörünge tutuşu ve dengesi ile etkiledi. Nitekim diğerleri içinde sadece o 90-100 km/s hızla alınan geniş virajlarda bize gerçek bir motoru hatırlattı.

Test ettiğimiz motorda bulunan ön camının da katkısıyla (isteğe bağlı aksesuar olarak 100 Avro), aerodinamik korunma özellikleri çok iyi ve 130 km ile giderken dahi pilotun hem kaskı hem de gövdesi rüzgardan fazla etkilenmiyor. Sadece bacaklar biraz rüzgara maruz denilebilir. Bunun nedeni ayak dayama yerleri de aşıp geçen geniş orta tünelin dışa doğru ittiği ön kalkan.

 


 2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması

Sürücünün bacakları için Honda ve Kymco daha çok alan yaratmış Kymco People rakiplerine oranla daha geniş bir ayak dayama tabanına sahip olduğundan sürücünün bacaklarına geniş alan bırakıyor. SH modelinin ayak dayama platformu da düz ama boyu uzunlamasına değil ve sürücünün ayaklarını fazla hareket ettirme şansı yok. Peugeot Geopolis ve Piaggio Beverly modellerinde taban platform ortasında şasi kirişini kaplayan hacimli bir tünel ile bölünmüş durumda ve burada aynı zamanda yakıt ikmal ağzı yer alıyor. Bu özellik taban platformu üzerinde çanta ve sair eşya taşıma olanağını sınırlıyor. Hepsinde ıslak havada ayakların kaymasını önleyici kaymaz zemin mevcut.

 


Geniş tünel çelik borulu çift beşik şablonuna göre dizayn edilmiş şasi kirişini örtmek için mecburen geniş tutulmuş, ama yük taşıma kapasitesini düşürdüğü gibi, motora binmeyi de bir miktar zorlaştırıyor. Bazıları için ayağını ortadan geçirmektense, seleye ata biner gibi binmek neredeyse daha kolay olabilir. Ama bir kez selenin üzerine çıktığınızda geniş, rahat ve doğal pozisyonda oturabileceğiniz bir alan sizi bekliyor. Kumanda kolları ve düğmelerinin konumları iyi ayarlanmış, oturma pozisyonu yumuşak dolgulu sele ve bele iyi dayanan arkalığın da katkısıyla rahat. Selenin yerden yüksekliği diğerlerine göre daha yüksek (805 mm olarak ölçtük), ama özel dizaynı sayesinde ayaklar yere gayet rahat konulabiliyor.

 

Şehir içi kullanımda SH kadar çevik ve hızlı olmasa da, yön değiştirme manevralarında gayet seri. Düşük ağırlık merkezi (yakıt deposu ayak dayama tabanı altına yerleştirilmiş) düşük hızda manevra yapmayı kolaylaştırıyor. Amortisörler zemindeki bozuklukları ve parke taş döşemeli yollarda giderken duyulan titreşimleri iyi filtre ediyorlar. Çatal heybetli ön diskin gücü altında ezilmiyor ve ön disk ıslak zeminde bile frenlere çok iyi ve modüler şekilde cevap veriyor. Eğer illa bir kusur arayacaksak, ABS fren sisteminin isteğe bağlı donanım olarak bile düşünülmemiş olmasını gösterebiliriz, zira bu donanım artık bu özelliklere sahip scooterlar için olmazsa olmaz sayılıyor.

 

Güvenlik açısından değerlendirdiğimizde SH “süper-donanımlı” bir motor: ABS fren sisteminin yanında bir de CBS (kombine fren sistemi) mevcut. İkisi birden devredeyken, özellikle ıslak zeminlerde sürücü mükemmel bir hakimiyet duygusu yaşıyor. Fren kollarının reaksiyonu yeterince yumuşak. Motorun mutlak performansı değerlendirildiğinde Japon motorunun ikinci sırada olduğunu görüyoruz: 279 cc hacimli tek silindirli motor gayet lineer ve etkileyici, ama sıfırdan kalkışlarda beklediğimiz kadar seri değil. Bu 300’lük dört motor her tür kullanımda son derece iyi performans sergilerseler de, People’nin diğerlerinden daha hacimli olan motoru (299 cc) hem ivme hem de maksimum hız değerlerinde (test sürüşünde saptanan 144,6 km/s) rakiplerine üstünlük sağlıyor. Buna karşılık, daha az beygir gücüne sahip olan Piaggio ve Peugeot son derece akıcı bir transmisyon sistemi ile öne çıkarken, SH ise hem egzoz sisteminin sessizliği, hem mekanik sessizlik, hem de düşük titreşim oranı açısından yüksek not alıyor.

 

2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması

 

İmalat kalitesi de çok iyi. Özellikle finisaj ve boya kalitesi göze çarpıyor. Parlak/mat siyah renk kombinasyonu ile siyah jantlar modern ve agresfi bir görünüme sahip “Sporty” versiyonunun ilk göze çarpan özellikleri. Bu versiyon İtalya’da sadece CBS sistemiyle ve ABS’siz satılacak. Bizim test ettiğimiz motor ticari gerekçelerle bazı İtalyan pazarlarında çıkmayacak, ama rengi hariç diğer yönleriyle “standart” bir SH300i ABS modelinden hiçbir farkı olmadığını rahatlıkla söyleyebiliriz. Bu model gri veya siyah renkte ve paket donanımdaki 18,55 litre hacimli bagajıyla birlikte 5.150 Avro fiyatla satılacak. Sele altı bölmesinin biraz dar olduğu dikkate alınırsa, böyle bir bagaja sahip olması zaten kaçınılmaz şekilde gerekliydi sanırız. Japon motorunun fiyatı Beverly ve Geopolis’ten 650 Avro, People’dan ise 1.00 Avro daha fazla. Bu fiyat farkı Honda’nın daha sofistike bir fren sistemine sahip olmasıyla bir ölçüde açıklanabilir. Kontrast dikişli selesi kayma önleyici malzeme ile kaplı, yuvarlak bir şekli var ve Beverly’nin selesinden daha küçük olsa bile aynı ölçüde konforlu. Ama motorun üzerindeyken daha dar bir alanda olduğunuzu fark ediyorsunuz; gidon dar, alçak ve oturma yerine çok yakın.

 

Düz ayak dayama tabanı kancaya takılan bir çantayı rahatça taşıma olanağı veriyor, ama uzunlamasına boyutu oldukça kısa. Ön kalkanla arada kalan mesafeye bacaklar ancak sığıyor ve ayaklar yere çok rahat konulabiliyor. Hafif motoru kolayca orta sehpanın üzerine alabiliyorsunuz ve kent içi kullanımda manevralar gayet kolay gerçekleştiriliyor. Şehir trafiğinde diğer üç motor da Honda’yı tekerlek farkıyla izliyorlar: Geopolis ve Beverly ikinci sırada kalırken, onlar kadar seri olmayan People biraz daha geride kalıyor. Gayet iyi ayar yapılmış süspansiyonları ile SH gerçekten sürüş keyfi yaşatan bir motor, ama çatal ön frene sertçe yapılan müdahaleleri bir miktar hissediyor. Kent trafiğinden çıkıp kendinizi şehirler arası yollara vurduğunuzda, aerodinamik özelliklerinin yetersiz olmasından dolayı sürücünün gövdesinin üst kısmı rüzgara maruz kalıyor ve 90 km/h hızda rahatsız edici boyutlara ulaşıyor. Yani 174 Avro fiyatla isteğe bağlı aksesuar olarak satılan rüzgarlığın satın alınması kaçınılmaz.

 2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması

 

Frenlerinin ve motorunun gücü Beverly modelini dağlık bölgelerdeki virajlarda da belirli hızlara çıkarmanızı sağlıyor. Geopolis’in motoru Piaggio’daki motorun aynısı….Ve aynı şekilde ortadan geçen iri bir tünel ve üzerinde yakıt ikmal ağzı mevcut. Bu motorun Geostyle versiyonu 4.500 Avro fiyatla satılıyor. 210 Avro daha tasarruf yapmak isteyenler Standart modeli satın alabilirler. Aslında standart modelde sadece deri seleli vanilya rengi eksik. Buna karşılık daha yüksek bir ön cam var. Geopolis’te genel montaj ve parça kalitesi iyi sayılsa da, İtalyan motorun seviyesinde değil, hele Japon motorunkine hiç ulaşamıyor. Diğerlerine kıyasladığımızda, paket donanım içinde verilen ön panel ve ayaklara ayrılmış daha geniş alan gibi artıları var. Sele üzerindeki geniş alan mükemmel ve Piaggio ile aynı düzeyde, ama sürüş pozisyonu ve selenin formu yoruma açık. Selesi biraz fazla sert ve ön tarafındaki çıkıntı gereksiz. Gidon geniş, uçları hafif aşağı dönük dizayn edilmiş. Piaggio’nun dinamik özelliklerini çağrıştırsa da, onun alışılagelmiş denge özelliklerine sahip değil. Kalite kavramı olarak SH ile de boy ölçüşemez, ama buna karşılık daha hafif ve trafikte daha kolay kullanılabiliyor. Aktarım sistemi ise Piaggio’ya oranla daha seri. Frenleri güçlü ve dozu ayarlanabilir tipte. Çatal ayarı biraz sert yapılmış olduğundan, şehirde zeminin bozuk olduğu yerlerde bu hissediliyor. Sele altı bölmesi (içine bir jet-kask alabiliyor) Beverly’ninkinden daha küçük. People GTi en ekonomik modeli ve bunun nedeni kullanılan malzemelerden anlaşılıyor. Neyse kimotoru daha güçlü.

 


2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması

Peugeot farklı, Piaggio pratik
Sadece Peugeot Geopolis modelinde gidon kumandaları karina içinde değil ayrı bir blokta toplanmış. Piaggio sele altı bölmeyi açmaya yarayan pratik düğme ile donatılmış yegane motor. Bu düğme üzerinde açık bir asma kilit figürü mevcut. Üstelik Beverly modelinin kumanda düğmeleri hem kaliteli hem de kolay kullanılabilen pratik düğmeler. Honda ve Kymco’da düğmelerin yerleşimi neredeyse aynı. Yanıp sönen ışıklı far kumanda düğmesi üzerinde sinyal lambaları düğmesi ve klakson butonu yer alıyor. Bu açıdan bir değerlendirme yaptığımızda, dört motor içinde işlevsellik bakımından en zayıf olanları People, çünkü kumandalar gidonun tutma kulpundan uzaktalar ve kullanılmaları için yavaşlamak gerekiyor. Her biri gidonun uç noktalarında titreşimleri sönümlemek için denge ağırlığı ile donatılmış.

 


 

Ayak dayama yerleri ile gidonda bazı titreşimler hissedilse de rahatsızlık verici oranda değil. Sadece dikiz aynalarında biraz daha fazla hissediliyor. Bu modelin biraz özel bir sürüş pozisyonu var: Sanki bir custom motosikletinkini andırıyor. Gidon oturma yüzeyine oranlar epey yüksekte kalıyor. Selenin yerden yüksekliği 775 mm ve bu diğerlerine kıyasla en alçak sele. Aerodinamik açıdan diğer motorlara göre gövdeyi daha iyi korusa da, bacakları daha az koruyor, zira sürücünün dizleri ile ön kalkan arasındaki mesafenin biraz fazla olması nedeniyle burada hava girdapları oluşuyor. Karina içine fazla gömülmüş olan elektrikli kumandalara erişim de o kadar kolay sayılmaz. Bu kumandalar içinde ön far düğmesi (kısa ve uzunlar için) var. Bu düğme marş sırasında aküyü fazla zorlamamak için yararlı ama bizi bir akşam ışıksız bıraktığında nedenini hemen anlayamadık. People bizi performanslı motoru ile etkiledi, ama gövde süspansiyon özellikleri açısından biraz hayal kırıklığına uğrattı. Yüksek hızda giderken asfaltın bozuk olduğu noktalarda yaşadığımız bazı dalgalanmalar gazı kesmemize yol açtı. Ayrıca arkaya kaymış oturma düzeni de yörüngenin tutturulmasını zorlaştıran bir faktör. Çatal ve amortisörler zemindeki bozuklukları yeterince filtre edebiliyor. Frenler iyi, ama fren koluna yanıt oldukça sert ve ani. Sele altında sadece kompakt bir kask için yeterli alan var. Bagajın yakına yerleştirilmiş olması da sele altı bölmeyi açıp kapamayı zorlaştırıyor.

 


2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması

Peugeot en rahatsız selesi olan model Beverly 300ie modelinin selesi geniş, konforlu ve iyi dizayn edilmiş. Sürücünün belini destekleyen kısmı sürüş sırasında asla rahatsızlık vermiyor ve uzun mesafeli sürüşlerde iyi bir destek sağlıyor. Ayrıca ayak koyma tabanına olan mesafesi de iyi hesaplanmış (690 mm), bu yüzden bacaklar doğru eğimdeler. Oturma yüzeyi ile ayak dayama zemini arasındaki mesafe en fazla Peugeot Geopolis modelinde (705 mm). Bu motor ayrıca maalesef en sert ve rahatsız seleye sahip. Ön tarafındaki çıkıntı sele üzerinde çok zaman geçirdiğinizde rahatsızlık verebiliyor. Kymco en “alçak” olanları (775 mm) ve Honda ile birlikte lineer “yassı” çizgilere sahip. Sürüş pozisyonu açısından Beverly ve Geopolis’e oranla daha az “sıkışık” ve hem sürücüyü hem yolcuyu rahat ettirebilecek şekilde tasarlanmış.


 

Piaggio Beverly 300ie bronz, beyaz, siyah, kırmızı ve lacivert renklerde satışa çıkıyor ve fotoğraflarda gördüğünüz isteğe bağlı ön siperlik monte edildiğinde uzun mesafeli sürüşler için scooter arayanlar için en iyi seçeneği oluşturuyor. Tabii günlük kullanımlarda düz ayak dayama tabanının sağladığı rahatlıktan feragat etmek gerekiyor. Honda 300i ise tam tersi bir kullanım amacı için ideal: Şehirde çok pratik (bagajı paket donanımda veriliyor) ve trafikte son derece çevik. Şehir dışı sürüşlerde ise fazla bir aerodinamik korunma sağlayamıyor. Peugeot için de güzel bir ürün geliştirmiş diyebiliriz.

2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması

Piaggio ile doğrudan rekabete girebilir. Geostyle, özel bir takım üstünlükler veya yetersizlikler göstermeksizin her tipte kullanıma uygun bir scooter görünümü çiziyor. People Gti modelini kullanan test pilotu bu test sürüşlerinde parkurun düz bölümlerinde bizi “sollarken” hiç zorlanmadı, ama virajlarda ve şehir içi sürüşlerde grubun çok gerisinde kalmamak için büyük çaba sarf etti denilebilir. Bu model de gri, beyaz, siyah ve sarı renklerde satışa çıkmış durumda.

 


2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması
2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması
2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması
2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması
2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması
2011 Model 300 cc skuter karşılaştırması

 

 


ÇENE KORUYUCULU JET KASKLAR
İLK ÜRETİCİ SCHUBERTH, X-LITE VE NOLAN ÇİFT ONAY ALANLAR

Bu test sürüşünde jet-kasklar kullanmak istedik, ama aynı zamanda çeneyi de koruyan tipte olanları tercih ettik. Bu tür kaskların öncüsü Schuberth J1. Bu firma 2005 yılında, iki adet birden standart onaylı olmasa bile, jet-kasklara çıkarılabilir tipte çene koruyucu uygulayan ilk üretici oldu. Bu tip kaskların özellikleri arasında çıkarılabilir tipte polimer bar, kompozit elyaftan gövde, optik sınıfı 1 olan (yani görüntüde burulmayı tam önleyen) ön cam, iç güneşlik, maksimum sessizliği sağlayan aerodinamik sistem, çıkarılabilir ve yıkanabilir tipte iç dolgular mevcut (bendenler XS ile XXL arasında değişiyor). En son çıkan model X-Lite X-402GT; aynı zamanda entegre kask olarak da bakanlıktan standart onayı aldı ve 3 farklı ebatta satılıyor. Lexan malzemeden geniş camı hızlı açılan tipte, iç güneşlik sistemi mevcut, Unitherm Light iç dolguları da çıkarılıp yıkanabilen tipte. İstenirse bluetooth iletişim sistemi monte edilebiliyor (bedenler XS ile XXL arasında. Dainese ise jet Stream Tourer Face modelini sunuyor. Naylon malzemeden yapılmış bir çene koruyucuya sahip bu kask aynı zamanda entegre kask olarak da standart onayı alabiliyor. Termoplastik malzemeden üretilmiş gövdesi iki farklı bedende sunuluyor. Yanak dolguları çıkarılıp yıkanabilen tipte, iç güneşlik ve mikrometrik kapanma sistemi var (bedenler XS ile XL arasında). Son olarak, bir de Nolan tarafından çıkarılan Nolan N43 Air modeli mevcut. İtalyan bayrağının üç rengini içeren gövde farklı versiyonlarından biri. Çene koruyucusu entegre kask olarak da sertifika alması için istenen testleri aşabilecek düzeyde. Havalandırma sistemi önde bir adet hava girişi, arkada ise bir adet hava çıkışından oluşuyor. İç güneşlik, buğu ve çizilme önleyici gibi sistemler öngörülmüş. Mikrometrik kilit sistemi ve bluetooth takabilmek için ön hazırlığı mevcut. (Bedenler XXS – XXL arasında).