2012 KTM 125 Duke

2012 KTM 125 Duke

Estetik, özgün, en üst düzeyde parça kalitesine sahip, keyif veren bu KTM, adeta sıkılmış bir portakalın suyu, yani “özü”: Yenilikçi, özenli ve süper ilginç fiyatlı bir 125. Gençler, artık daha fazlasını istemek haksızlık olur…

25 Ağustos 2013 Yazı:Fabio Meloni

125’lik bir motor üretip, sonra gençleri onun mükemmel bir motor olduğuna ikna etmek başka, gençleri toplayıp ellerine bir kalem tutuşturarak hayallerindeki motoru çizmelerini istemek ve sonra o motoru yaratmak ise daha başka bir şey. İşte KTM bu ikincisini yapmış. Tasarımına 2008 yılında başlanan bu küçük Duke, KTM tarafından Avrupa’nın her bir yanında 6 ay süreyle yaşları 14 ile 20 arasında değişen kızlı erkekli 90 gençle yapılan röportajların, görüş alış verişlerinin ve araştırmaların bir ürünü. İşte dizaynın, sürüş pozisyonunun, teknik ve performans özelliklerinin…kısaca bu yeni motorun ana hatları bu araştırmalar sonunda ortaya çıkarılmış. Gençler özetle Duke için şunları “talep” etmişler: Bu motorda “karizma” olmalı, finisajları ve parça kalitesi aynen büyük silindirli “gerçek” motorlardaki gibi olmalı, kişiselleştirilebilmeli ve fiyatı da makul olmalı. Şimdi önümüzde etten ve kemikten, pardon metal ve lastikten ibaret duran bu Duke, bize KTM tarafından gençlerin talep ve uyarılarına ne kadar iyi yanıt verildiğini gösteriyor. Bu motorun güzelliği, gerçekten de Avusturyalı üreticisinin gençlerin kalplerine -ve garajlarınagirmeyi çok istediğinin bir yansıması.

 

2012 KTM 125 Duke

 

BİR TERCİH OLARAK NAKED

 

İyi yapılmış, kaliteli parçalar kullanılmış, göz kamaştıran sportif çizgilere ve estetiğe sahip 125’liklerden geçmişte bir hayli gördük, bugün de görmeye devam ediyoruz. Ama bunların hiçbiri bu modelinki gibi rekabetçi bir fiyata sahip olmamıştı…Ve hiçbiri “naked” değildi. Dizaynı “Kiska Design” ajansından Craig Dent tarafından çizilen Duke gerçekten pazarda tek diyebiliriz. KTM tarafından neden bu yolun tutulduğuna gelince, yanıt belli: Naked motorlar şu an moda. Hem sportif oluşları, hem de -gençlerin ısrarla istedikleri gibi- kolayca kişiselleştirilebilmeleri bir avantaj. Üstelik bu küçük KTM tamamen yepyeni bir model. Tasarımı Avusturya’da, üretimi ise Hindistan’da Bajaj üretim tesislerinde gerçekleştirilmiş. 4 zamanlı 125 cc hacimli bir motoru var. Motorun dizaynı tamamen KTM tarafından gerçekleştirilmiş ve geçmişte edinilen “know-how”dan en üst düzeyde yararlanılmış. Kafadan eksantrikli iki şaft, 4 supap, su soğutmalı ve elektronik enjeksiyonlu bu motor yönetmeliğin izin verdiği maksimum gücü üretiyor: 15 bg. Daha yüksek silindir hacmine sahip modellerde olanın aksine, bu modelde gücü arttırmak için üretici firma tarafından piyasaya sunulan özel bir takım aksam mevcut değil.

 

2012 KTM 125 Duke

 

İlk bakışta motor oldukça hacimli ve sanki ilerde silindir hacmini arttırmak için hazırmış gibi görünüyor. Nitekim piyasaya 350 cc hacimli bir Duke çıkarılması da olası. Bakalım, bunu ilerde göreceğiz. Bu 125’liğe gelecek olursak, şasisi daha üst modellerdeki şemaya göre imal edilmiş ve yeterince sağlam. Yan taraflarında alüminyum “askıları” olan çelik borulardan meydana gelmiş bir kafes yapısında. Ve bu şasiye hafif alaşımlı metalden yapılmış çok güzel bir arka salıncak kombine edilmiş. Gövdenin diğer parçaları da hızlı motorlarda görmeye alışık olduklarımızdan: Süspansiyonlar WP: Çatal 43 mm çapında kollara sahip, yani aynen Yamaha R1 modelindekiler gibi. Fren sistemi ise ByBre marka ve büyük çaplı fren diskleri var (ön disk 280, arka disk 230 mm). Öndeki fren kaliper radyal bağlantılı ve 4 pistonlu. Hafif alaşımlı metalden imal edilmiş jant ebatları da büyük (ön jant 110/70, arka jant 150/60). Sanki Duke 690 modelini sürer gibi Bu modelin bizi en fazla şaşırtan tarafı sürüş şekli oldu.

 

 2012 KTM 125 Duke

 

Gerçekten büyük silindirli bir motoru kullanırken yaşadığınız duyguyu yaşıyorsunuz. Bu duyguyu sadece 6-7 bin devirlerden itibaren son hıza ulaşana kadar harika bir yükselişe geçen tek silindirli motoru yaşatmıyor, aynı zamanda sağlam gövdesi de eşsiz bir sürüş zevki veriyor. Bugüne kadar alıştığımız 4 zamanlı 125’likler genelde şehir içi sürüşleri hedefleyen bir tarzda üretilmişlerdi. Yani çevik ama konforlu olmaları için genelde yumuşak süspansiyonlar, kolay manevraya yatkın gidonlar söz konusuydu. Bu özellikler de virajlarda işi pek kolay olmayan türden motorları karşımıza çıkarıyordu. Duke 125’e gelince, şehirde o da son derece hızlı ve çevik. Ayrıca şehir içi sürüşlerde yumuşak ve modüle edilebilir debriyajı ile şanzımanı sürücüsünü çok rahat ettiriyor. Ama bu motorla şehir dışı yollara çıktığınız zaman da, sağlam ön şasisi ile hem virajlarda istediğiniz gibi yana yatabiliyor, hem de asfaltta mükemmel bir yol tutuşuna tanık oluyorsunuz. Yani altınızda “yetişkin” ve performanslı bir motor var. Bu da size virajlar arasında eşsiz bir keyif yaşatıyor ve sürdükçe sürmek istiyorsunuz.

 2012 KTM 125 Duke

Gerçekten de bir motosikletçinin sevdiği tip yollarda saatlerce yol alması, altındaki motorun tadına varması, frenlerine güven duyması mükemmel bir duygu. Frenler demişken, sadece ön frenin biraz fazla yumuşak olduğunu belirtelim. Bunun dışında söylenecek bir şey varsa, o da üsttekilerin hepsini son derece rahat ama kontrollü bir sele üzerinde yaptığınızdır. Hatta yorumlarımızı şöyle bir cümleyle tamamlayalım: Üstte saydıklarımızın hepsini harika bir “Baby Duke” üzerinde yapmak ne büyük bir keyif!

 

EKOLÜNÜN KRALİÇESİ

Aşağıdaki fotoğrafta Power Parts zengin aksesuar katalogundan seçeceğiniz aksesuarlarla Duke’ü nasıl modifiye edebileceğinize dair bir örnek görülüyor.

2012 KTM 125 Duke

TEKNİK ÖZELLİKLER;

 

Motor: 4 zamanlı, tek silindirli, su soğutmalı. Supap zamanlama (dağıtım) sistemi: Kafadan eksantrikli çift mil, silindir başına 4 adet valf. Silindir gömlek çapı 58 x 47,2 mm, silindir hacmi 124,7 cc, kompresyon (sıkıştırma) 12,6:1; maksimum güç 10.500 devirde 11,3 kW (15 bg); maksimum tork 8.000 devirde 12 Nm. Ateşleme sistemi: Elektronik. Besleme sistemi: Bosch elektronik enjeksiyon, 33 mm çapında kelebekli gövdeler, depo kapasitesi 11 litre. Şanzıman: 6 vitesli. Aktarım sistemi: Birincil olan dişli, oranı 3,27 (72/22), sonuncusu ise zincirli, oranı 3,21 (45/14). Şasi: Çelik borulu kafes tipi, gidon mili gömleği 25; ön şasi 100 mm. Süspansiyonlar: Önde WP çatal ve 43 mm çapında kolları, esneme payı 150 mm. Arkada WP amortisörler, esneme payı 150 mm. Frenler: Ön fren 280 mm'lik disk, 4 pistonlu radyal fren kaliperleri; arka fren 230 mm tek diskli ve tek pistonlu fren kaliperi. Tekerlekler: Hafif alaşımlı jantlar, önde 3,00x17”, arkada 4,00 x 17”; ön lastik 110/70, arka lastik 150/60. Boyutlar (mm) ve ağırlık: Uzunluk açıklanmadı, genişlik açıklanmadı, yükseklik açıklanmadı, akslar arası mesafe 1.350, sele yüksekliği 810, seyir düzenindeki ağırlığı 118 kg. Renkler: Turuncu ve siyah.