2012 SUZUKI GSX1250FA

2012 SUZUKI GSX1250FA

Suzuki’nin yeni motorunu İstanbul Park’ta sürdük

24 Ağustos 2013 Yazı:Sanço Panço, Fotoğraflar:Ahmet Köseoğlu

Sıfır, yeni, hiç kullanılmamış motosiklet gibisi var mı? İstanbul Park’taki CSS (California Superbike School) Pist Günü’nde yeni kokusu, pırıl pırıl egzozları, fabrika cilası ile denize inen yeni gemi edasıyla kamyondan indirilen plakasız Suzuki’yi gören bütün sürücülerin gözleri parladı. Bu motor Suzuki’nin 1200’lük hava-yağ soğutmalı Bandit’ten yola çıkarak ürettiği yepyeni bir model.

 

 2012 SUZUKI GSX1250FA

 

SÜRÜŞ ÖZELLİKLERİ

 

Suzuki ekibi, sıfır motoru bir anda piste çıkarmamak için İstanbul Park’ın iç yollarında epeyce dolaştı. Öğleden sonra pist başı yapmak üzere motorun üstündeydik. Her ne kadar toplam ağırlığı 257 kg. olsa da, dik oturuş pozisyonu, alçak ve konforlu selesi ile motoru dengelemek oldukça kolay. Elinizi biraz ileri uzatın, gidonu kolayca bulun. Ayaklarınızı aşağı serbestçe bırakın, ayaklar hemen ayaklıkları buluyor. Sele-ayaklıklar arası yeterli mesafe var, dizlerin çok katlanması gerekmiyor. Oturuş poziyonu oldukça dik ve rahat. Motorun rodajda olduğunu, lastiklerin henüz yeni olduğunu akılda tutarak, başladık pistte turlamaya. Su soğutmalı yeni motor, hacminin büyüklüğü sebebiyle, en yüksek viteste bile olsanız 3000 devir/dakikadan itibaren istekli bir şekilde yürüyor. 6. vites, 90km/s. ile seyrederken devir göstergesi 3000’in altında kalırken, 130km/s hızda sadece 4200 devir/dakika ile seyrediyor. GPS ile yaptığımız gösterge yanılması testine göre sırasıyla 50-90-130 km/s gösterdiği hızlarda, aslında 48-85-117km/s hızla seyrediyor olduğunu gördük.

 

2012 SUZUKI GSX1250FA

 

Motorda ABS’li, Tokico kaliperli fren sistemi standart olarak geliyor. Pistteki sürüş esnasında ön frenin etkisinin spor bir motosiklete oranla yumuşak olduğu görüldü. Bu da aracın asıl sürülmesi gereken yer olan normal trafik yolunda konforlu olmasının istendiğini gösteriyor. Arka fren ABS’li olmasına rağmen zaman zaman kilitlenme eğilimine girse de, bu durum, aracın daha rodajı bitmemiş yeni Bridgestone BT-021’leriyle ilgili olsa gerek. Debriyaj hidrolik kontrollü, normalde yeni motorda bu sistem biraz sert olur ancak bizim test motorunda oldukça yumuşaktı. 98 beygirlik motorun gücü kağıt üzerinde az gibi görünse de 3700 devir/dakikada verdiği muhteşem 110 Nm’lik torku, 66 Nm’lik bir CBR600RR’ın neredeyse 2 katı. 3000 devirden itibaren gelen 100 NM’lik tork da hayranlık uyandıracak kadar iyi.

 

2012 SUZUKI GSX1250FA

 

Durum böyle olunca pistte gidişi de pek bir coşkulu. İstanbul Park’ın özellikle arka düzlüğünde rahatlıkla 220km/s’lerin üzeri görülebiliyor. Virajlara gelindiğinde ise sportif motorlara oranla oldukça yumuşak süspansiyonlar ve devasa boyutlar sebebiyle çok sportif bir sürüş beklememek gerekiyor. Kombine virajlardaki yön değiştirme hızı uzunluğu sebebiyle kısa bir sportife göre daha yavaş. Ancak bunların hepsi kabul edilebilir ve anlaşılır sebepler. Tur motorunu buraya sokan biziz. Bütün bunlara rağmen, motorun pist gününe katılan 1200GS ve benzeri yüksek-uzun bacaklı motorlara oranla hem maksimum hız, hem de yol tutuş bakımından daha eğlenceli olduğunu düşünüyoruz.

 

 

2012 SUZUKI GSX1250FA

 

DONANIM VE GENEL ÖZELLİKLER

 

Motorun selesi 4 vidayı yıldız tornavidayla çevirmek vasıtasıyla 805-825 mm. arasında 2 kademeye ayarlanabiliyor. Sadece 2 cm için bu kadar işlem süper pratik değil ama motorun sürücüye uygun hale getirilebilmesi güzel. Vites ve fren pedalları da sürücüye göre çeşitli kademelerde ayarlanabiliyor. Gösterge tablosu bir önceki nesil GSX-R’dan alınmış. 9500 devir/dakikada kırmızı bölgenin bulunduğu devir göstergesi analog. Zaman saati, hız göstergesi, hararet, benzin göstergesi ve odometrenin olduğu gösterge ise dijital. Dijital vites göstergesi çok iyi ve her motosiklette olması gereken bir özellik. Bunların haricinde hangi deviri istiyorsanız ona ayarlanabilir bir de “vites at” uyarısı veren uyarı ışığı var. Bu ışığın bir tur motorunda olması çok da gerekli değildi aslında. Bunun yerine gezginler için bir dış ısı göstergesi daha iyi olabilirdi.

 

İşçilik Suzuki kalitesinde, uğraşmışlar, güzel olmuş. Yeni yan giysilerin görünüşü biraz kaba olmakla birlikte uzun mesafede sürücüyü iyi koruyacak gibi görünüyor. Motor hem bir yan ayak, hem bir orta sehpa ile donatılmış, orta sehpa zincir temizliği ve yağlanmasını kolaylaştıracak bir donanım. Suzuki’nin bunu opsiyonel olarak sunmayıp fabrikasyon olarak donanıma eklemiş olması güzel. Yurtdışında opsiyonel olan 3’lü bavul seti Türkiye’de var mı bilmiyoruz. Bu setteki topcase Givi üretimi, yan çantalarsa motorun çizgisine uydurulmuş donanımlar. Çanta setinin Türkiye fiyatlarını pahalı bulduk. Bakımlar 6.000km’de bir yapılmalı. Bir tur motoru için kısa. 19 litrelik deposu ile 200–240 km’lik bir menzil yakalamak mümkün olacaktır.

 

Çok uzun bir menzil olmasa da, tura çıkan adam fotoğraf-motoğraf için arada bir durmalı zaten. Durmuşken benzin de alınır. Motora Bandit demek daha kolaydı. Bütün yazı boyunca ne diyeceğimizi bilemedik; FA, GSX, GSX1250FA? Bandit adı devam etseydi, biraz daha iyi olabilir miydi? Bunun haricinde, bu motor adeta Türkiye yolları için üretilmiş: sürüşü kolay, alçak, süspansiyon uzunluğu ne enduro gibi uzun, ne de süper spor gibi kısa (enduro: konforlu sürüş ama sportif değil, süper spor: spor sürüş ama konforlu değil).

 

Dolayısıyla konforlu ama sportif bir sürüşle memleketin istediğiniz her yerine rahatça gider, keyif de verir. Fiyatı ne yazık ki rekabet bakımından diğer tur motoru seçeneklerine göre çok yüksek kalıyor. Avrupa’da 9.450 Euro etiketle satılan motorun yurdumuz fiyatı 1.700.000 Japon Yeni. Bu da 40 bin liralara denk geliyor. Vergi yükünün farkındayız ancak, Suzuki bu güzel motoru satmak istiyorsa fiyatı yeniden ele almalı.

 

İKİNCİ GÖRÜŞ;

Resink Deniz Uzun, eski 1200 Bandit sahibi

 Yeni nesil 1255cc'lik su soğutmalı, elektronik enjeksiyonlu, bu seri için sıfırdan özel tasarlanmış motorunu çok merak ediyordum zaten. Geçtiğimiz iki sene boyunca GSX1250FA'nın önceki nesil atası olan 2006 GSF1200SA Bandit’i kullanmıştım. Suzuki'nin GSF/GSX serileri çok sade ve minimalisttir, bu yönüyle de ya çok sevilir ya da hiç sevilmez. Benim için en çarpıcı yenilik pürüzsüz ve tahmin edilebilir dozaja sahip gaz kolu oldu. Sadık Bandit 1200 kullanıcılarını memnun edecek doyurucu çekiş gücü daha bir alt devirlerden itibaren adeta bir lokomotif edasıyla sizi sorunsuz bir şekilde alıp yüksek devirlere taşıyor. Bununla beraber eski hava yağ soğutmalı, karbüratörlü motorun isteksiz soğuk calışması ve gaza bazen beklenmedik tepki vermesi giderilmiş. Sportif turing kullanımına imkân veren lastikleri ve ABS’li frenleri ile virajli yollarda, sağlam torku sayesinde, supersport motorların aynalarini uzun süre doldurabilirsiniz. Ancak unutmayın; altınızdaki motor ağır, kendinizi onunla güreşirken bulmayın.