Arkamıza Ne Kadar Bakıyoruz?

Arkamıza Ne Kadar Bakıyoruz?

İyi bir motosiklet sürücüsü olmanın pek çok aşaması vardır. Bakış, bunların en önemlilerinden biridir. Fakat sadece ileriye ve viraj çıkışına mı bakıyorsunuz? Eğer öyleyse sürüşünüzde bir şeyler eksik demektir.

04 Ocak 2015 Yazı:Burak Yıldız

İleri sürüş teknikleri, viraj teknikleri gibi konularda her zaman bakışa ne kadar önem verildiğini fark etmişsinizdir. “Bakış, motosikletin yüzde 60’ıdır” tabiri çoğu yerde karşımıza çıkar. Evet, bu çok doğru bir tespittir. Baktığımız nokta motosikletin gittiği yerdir, aynı zamanda çevremizdeki tehlikeleri nitelikli bir bakışla en aza indirgeyebilir, hatta yok edebiliriz. Fakat tehlikenin sadece önümüzden gelebileceğini düşünüyorsanız yanılgı içerisindesiniz.

  Motosiklette bir felsefenin varlığından haberdarsınızdır. “Asla arkana bakma” veya “Sadece ileriye odaklan” gibi sözleri motosiklet sürerken uygularsak büyük bir tehlikeyi göze almış sayılırız. Çünkü motosiklet sürmek; etrafın, etrafta olan bitenin farkında olmayı gerektirir ve önümüz kadar arkamız da önemlidir.

 Arkamızda olup biteni anlayabilmemiz için gereksinimimiz olan şey motosikletin aynasıdır. Sürüş esnasında her 10-15 saniyede bir aynaya bakıp arkamızdaki trafik hakkında bilgilenmek bizi arkadan gelecek olan tehlikelere karşı korur. Yolun boş olduğunu görüp aynayı bir daha kontrol etmemek hatadır, çünkü trafik çok hızlı değişir ve arkamızda bir anda tehlike unsuru oluşabilir. Yapmamız gereken önümüzü olduğu kadar olmasa da, sıklıkla arkamızı görmek ve sürüşümüzü buna göre planlamaktır. 

Arkamıza Ne Kadar Bakıyoruz?

 

  Kırmızı ışıkta durduğumuzu düşünelim. En öndeyiz ve arkamız boş, fakat uzaktan bir otomobil yaklaşıyor. “Nasıl olsa durur” düşüncesine kapılıp vitesi boşa alıp önümüze bakabiliriz, fakat işlerin yolunda gitmemesi büyük bir zarara yol açabilir. Arkamızdaki otomobil bizi fark etmemiş olabilir, freni patlamış da olabilir. Bu nedenle arkanızdaki aracın size güvenli bir mesafede durduğundan emin olana kadar motosikletinizi viteste tutmakta fayda var, ki bu aracın yavaşlamaması durumunda sizi kurtarabilir. Aracın sizi fark etmesi için fren manetini sıkıp bırakmak da görünürlülük olarak yararınızadır.

 

  Arkanızda olan bitenin farkında olmak frenleme anında dahi işe yarayabilir. Örneğin; trafik şartlarının normalden fazla değiştiği, sürekli frenleme yaptığınız bir ortamda ağır vasıtanın önünde gitmek tehlike yaratır. Biliyoruz ki ağır vasıtaların fren mesafesi uzundur yeterli mesafede duramaması kazaya yol açabilir.

 

   Şunu da ekleyelim; her ne kadar motosiklette ayna kullanımımız yeterli düzeyde olsa dahi başımızı çevirmeden göremeyeceğimiz “kör noktalar” mevcuttur. Kör noktadaki aracı önümüze veya aynalara bakarak fark edemeyebiliriz. Bu noktada yardımımıza büyük aynalar ve kör nokta aynaları yetişiyor. Eğer bunlar mevcut değilse, özellikle sollamalarda döneceğiniz yöne doğru başınızı çevirmeniz güvenliğinizi arttıracaktır.

 

 

 

Arkamıza Ne Kadar Bakıyoruz?

 

Hatırlatmakta fayda var; Bakış, motosiklet sürmenin temel taşlarından biridir.