MotoGP vs Formula 1: Brembo Fren Testi

MotoGP vs Formula 1: Brembo Fren Testi

Alanının lideri olarak görülen Brembo, MotoGP ve Formula 1 araçlarındaki frenleri karşılaştırdı...

15 Nisan 2016 Yazı:Sabahattin Aluç

MotoGP vs Formula 1! Hangi araç daha hızlı? Hangisi daha iyi frenlemeye sahip?


Her yarış tutkununun cevabını bilmek bu istediği soruların cevabını bulmak için Austin pisti seçilmiş. 5.513 metre uzunluğundaki bu pist, aynı zamanda iki ve dört teker dünya şampiyonalarına ev sahipliği yapan iki pistten biri olma özelliğini taşıyor.


Formula 1’in Austin yarışı 23 Ekim’de, MotoGP'nin ise 10 Nisan tarihinde organize edilmiştri. Brembo iki alanda da birçok önde gelen takıma yaptığı tedarikçiliğin verdiği tecrübeyle bizlere oldukça sıradışı bilgiler veriyor. Öncelikle iki araç prototipinin teknik detaylarına bakalım:



                                               Formula 1                                           MotoGP

Ağırlık                        702 kg (sürücü dahil)                                 157 kg kuru ağırlık

Motor  hacmi              1600CC                                                     1000CC

Jant büyüklüğü           13 inç                                                         17 inç

Ön lastik (en)              245mm                                                       125mm

Arka lastik (en)           325mm                                                       190mm

Diskler büyüklüğü      278mm                                                       340mm



MotoGP vs Formula 1: Brembo Fren Testi



Sürücüler sayılmadığında Formula 1 aracının ağırlığı MotoGP aracının ağırlığının dört katı kadar ve çok daha güçlü bir motora sahip. Lastik sayısının yanı sıra, Formula 1 aracındaki lastik enlerinin oluşturduğu avantaj ise ortada. Üstüne bir de araçların asfaltla temasına etkisi büyük olan lastiklerin farklı yapısı, Formula 1 aracını tartışmasız üstünlüğe taşıyor. Bahsettiğimiz bu temas da MotoGP aracının sürekli değişen pozisyonu sebebiyle Formula 1 aracına oranla çok daha düşük.

 


MotoGP vs Formula 1: Brembo Fren Testi

 


2015’te Austin pistinde yapılan iki yarışın verileri ise aşağıdaki gibi:


                                               Formula 1                                           MotoGP

En iyi zaman                          1’40”666 N. Rosberg                         2’04”251 A. Iannone

En yüksek hız                         332,3 km/h N. Rosberg                      344,2 km/h H. Aoyama



Bu verileri karşılaştırdığımızda en iyi zamanın yaklaşık 20 saniyelik bir farkla Formula 1 aracında olduğunu görüyoruz. En yüksek hızda ise MotoGP’nin üstünlüğü var.


Brembo’ya göre ise MotoGP araçlarının en büyük iki dezavantajı ise viraj öncesinde yavaşlamak için ihtiyaç duyulan süre ve araçların viraj alma hızı olarak açıklanmış.


Formula 1 araçlarının frenlemesini üstün kılan diğer özellikler ise aracın aerodinamik yapısı ve lastiklerin yerle temas oranı olarak açıklanmış.



MotoGP vs Formula 1: Brembo Fren Testi



Bahsettiğimiz bu dezavantajlar Austin pistinde yapılan testlerde aşağıdaki verilerle desteklenmiş:


                                               Formula 1                                           MotoGP

Frenleme zamanı (viraj 9)       0,9 saniye                                           2,2 saniye

Frenleme zamanı (viraj 11)     1,5 saniye                                           4,6 saniye

Frenleme zamanı (viraj 12)     1,4 saniye                                           5,9 saniye



                                               Formula 1                                           MotoGP

Viraja giriş hızı (viraj 1)         73 km/h                                              60 km/h

Viraja giriş hızı (viraj 19)       169 km/h                                            115 km/h

Viraja giriş hızı (viraj 20)       95 km/h                                              75 km/h

 

 


Viraja girmeden önceki frenleme mesafeleri ise aşağıdaki gibi verilmiş:


                                               Formula 1                                           MotoGP

Frenleme mesafesi (viraj 1)    126 metre                                           206 metre

Frenleme mesafesi (viraj 12)  128 metre                                           300 metre

Frenleme mesafesi (viraj 19)  70 metre                                             115 metre



Brembo mühendisleri ellerindeki bütün bu verileri analiz ederek vardıkları sonuç ise şaşırtıcı değil. MotoGP araçları Austin pistindeki yarışın tamamında %23’lük bir frenleme zamanı kullanırken, Formula 1 araçları %18’lik bir zamanla yarışı tamamlıyor. Bu da doğal olarak lap zamanlamalarını büyük ölçüde etkiliyor. Bu duruma getirdikleri açıklama ise oldukça basit: Formula 1 yarışçıları fren yaptıklarında MotoGP yarışçıları gibi aracı dengede tutmak için ayrıyeten bir çaba sarf etmeleri gerekmiyor!