Motosiklet İle İzmir’den Avustralya’ya

Motosiklet İle İzmir’den Avustralya’ya

Gezgin Koral Kaplan, İzmir’den Avustralya’ya olan motosiklet serüvenini bizler ile paylaştı

08 Eylül 2016 Yazı:Özlem Köseoğlu, Fotoğraflar:Gezgin Koral Kaptan

Mayıs 2015 başlarında seyahatine çıkan ve Haziran 2016  ortalarında seyahatini sonlandıran Kaplan’ı İzmir’de yakalamışken, 13 ülke 401 gün ve 56.760 kilometre süren seyahati hakkında konuşalım istedik. Tecrübelerini, gezdiği, gördüğü çeşitli kültürleri, yaşadıklarını, en güzel ve en zor anlarını kahvelerimiz eşliğinde birebir dinleme ve sizlerle paylaşma şansı bulduk. “Mirror of Planet” yani “Gezegenin Aynası” gezisini, Koral Kaplan’ın kendisinden dinleyelim.


Motosiklet İle İzmir’den Avustralya’ya



Motoron: İlk olarak, sizi bu seyahate iten düşüncenin ne olduğunu sormak istiyoruz.


Koral Kaplan: Bu yolculuğa çıkmadan önce özel bir şirkette Finans Müdürü olarak çalışmaktaydım. Yıllardır içimde olan hayalin ve isteğin, işten ayrılmamla realiteye döndüğünü gönül rahatlığı ile söyleyebilirim. Mart ve Nisan gibi iki aylık süre içerisinde tüm hazırlıkları tamamlayarak Mayıs 2015’in başında yolculuğuma başladım. Seyahatim bittiğinde ise kariyerim ve hayatımın geri kalanında ne yapacağım konusunda endişelerim olması gerekirken, bu 13 ay yaşanmışlığı 400 günü dolu dolu cebime koyduğum için inanılmaz keyfim yerinde. Bu seyahat, hayatımda verdiğim en doğru ve güzel kararlardan biri diye düşünüyorum.


Motosiklet İle İzmir’den Avustralya’ya


Motosiklet İle İzmir’den Avustralya’ya



2013 senesinde ehliyetini alıp 2014 senesinde motor kullanmaya başlayan Kaplan, kafasında soru işaretleri ile yolculuğa çıkmasına rağmen çok isabetli bir karar verdiğine inanıyor.


Motosiklet İle İzmir’den Avustralya’ya


Motosiklet İle İzmir’den Avustralya’ya



M.: İlk planladığınız rota neydi ve rotada değişiklik yaptınız mı?


K.K.: İlk rotam; İran, Pakistan, Hindistan ve Nepal idi. Nepal’den sonra tekrar Hindistan’a dönmeyi planlıyordum. Ondan sonra motorumu bırakıp sırt çantam ile dolaşacaktım. Bir de finans adamı olduğum için Nepal’e kadar gayet düzenli bir excel tablosunda ‘Nerede, ne kadar harcanır?’ şeklinde bir seyahat bütçesi hazırlamıştım. Nepal’e kadar olan kısımda yaklaşık 22.000 km yapmıştım. Buraya kadar çok planlı giden seyahatim, sonrasında tamamen spontane olarak ilerledi. Nepal’den sonra rotam; Myanmar, Tayland, Kamboçya, Laos, Malezya, Singapur, Endonezya, Filipinler ve Avustralya olarak devam etti.


Motosiklet İle İzmir’den Avustralya’ya



İlk planladığı rotasının Nepal’e kadar uzandığından bahseden Koral Kaplan, sonrasında “Hep bir sonraki ülkeyi de görmeliyim, devam etmek istiyorum” şeklinde ilerlediği için bu rotayı Avustralya’ya kadar uzatmış. Gezgin Kaplan, geri dönmenin güzel bir duygu olduğuna değinirken, bu dönüşün sadece istediği için gerçekleştiğini, herhangi bir ihtiyaç ya da zorunluluktan kaynaklanmadığını da sözlerine eklemeyi ihmal etmiyor. Özellikle eskimişliği atıp yenilenmek, durup dinlenmek ve seyahat notlarını derleyip toparlayarak yazılı hale getirmek amacıyla dönmeye karar vermiş.



M.: Gümrük evrakları, sınır hazırlıkları, motorun transferi gibi konuları nasıl hallettiğinizi okuyucularımızla paylaşır mısınız?


K.K.: Böyle bir yolculukta, seyahatimin en sevmediğim yanı olan kağıt işi de vardı. Fakat yine de işin içine girince, bunun çok korkulacak ve zorlanacak bir yük olmadığını gördüm. “Sizin girişiniz için vize ya da başka evrak gerekiyor mu? Motorun girmesi için neler gerekiyor?” gibi bilgiler ile gidilecek ülkenin mutlaka önden okunması gerekli. Rotamda hemen hemen her ülke, triptik yani motorun gümrüklerden geçiş karnesini istiyordu. Örneğin Myanmar en sorunlu ülkeydi, sadece triptik yetmeyip Myanmar’dan özel izin almanız ve rehber ayarlamanız gerekiyordu. 9 günde Myanmar’daki bütün yolları rehber ile birlikte geçtik. Bir de özellikle belirtmek istiyorum; Myanmar, Vietnam ya da Çin gibi ülkeler, gitmeden önce mutlaka kontrol edilmesi gerekiyor. Web sitemde bu konularla ilgili tüm bilgileri yazıya dökeceğim.



Gezgin Kaplan, Malezya’dan Singapur’a girmek için ne gerektiği konusunda ön araştırma yaparken, Singapur’un karne istemeyip sigorta istediğini, otobanlarda geçmek için ve park yerlerinde otomatik okutulan bir elektronik alet gerektiğini öğrenmiş. Sadece tüm bunların 300 Singapur Doları (650 TL) tutmasından dolayı bu hazırlıkları yapmamış ve bir risk alarak sınırda şansını denemek istemiş. Koral Kaplan’ın tamamen şans eseri diye tanımladığı şekilde, sınırda karnesine bile bakılmamış ve sadece pasaportuna damga vurularak rahat bir şekilde geçebilmiş.



Motosiklet İle İzmir’den Avustralya’ya


M.: Birçok kültürün içinde hangi ülke ya da kültür sizin için unutulmazdı?


K.K.: Açıkçası bu soruya net bir cevabım yok, çünkü gezdiğim her yerden ayrı bir tat, ayrı bir keyif aldım. Her ülkenin kendine özgü farklı özellikleri var. Mesela motor harici normal bir tatil için Filipinler; denizi, kumu, plajı ve doğal güzellikleri ile adeta cennet gibi bir yer. Kaotik bir yer diyorsan Hindistan, zor bir yer diyorsan Pakistan, biraz şaşırıp farklı bir kültür yaşamak için İran. Bu cevap, aslında tamamen “Ne arıyorsun?” sorusunda saklı. Otel bulamayınca yerli halkın evinde ya da üzerinde kendi dillerinde otel yazan ya da hiçbir şey yazmayan otellerde kalmak zorunda kalabiliyorsunuz. İşte bence bu da işin rengi, heyecanı ve macerası…



Motosiklet İle İzmir’den Avustralya’ya


M.: Biraz da Yamaha Tenere 660 motosikletinizden bahsedelim, beraber neler yaşadınız? Motorun bakımını nasıl hallettiniz?


K.K.: Endişe verici zorlu hava ve yol koşullarında tek güvenceniz motorunuz ve bu sebeple yol arkadaşınızla aranızda ister istemez duygusal bir bağ oluşuyor. Çöl, buzul, kum, çamur, nehir demeden aklınıza gelen her türlü yol ve hava koşulunda beraberce büyük maceralar yaşadık. Yağmur Ormanları’nda, Kamboçya ormanlarının içerisinde ve Himalayalar’da unutamayacağım sürüşler yaptım. Şaşırtıcı bir şekilde, gittiğim ülkelerde Yamaha servisleri, Tenere 660’a bakıp “Is this Yamaha?” (Bu Yamaha mı?) diye soruyorlardı, düşünün! Avustralya ve Singapur haricinde, büyük cc motor neredeyse hiç yok diyebilirim. Örneğin, binlerce motosikletin olduğu Hindistan’da, 21 inç ön lastiğimi bulamadım. Sonunda Türkiye’den bir arkadaşım kargo ile lastiğimi gönderdi ve neredeyse lastik parası kadar kargo parası ödemek zorunda kaldım.



Maceracı gezgin, elektrik aksamının basit olması, yağ ve hava filtresinin değişimlerinin kolaylığı, tek silindirli bir motor olması gibi nedenlerle Tenere 660’ı seyahati için seçmiş ve bakımlarını hep kendisi yapmış. Ayrıca 22 litrelik benzin deposu ile 4000 devri geçmediği sürece Kaplan, rahatça 500 km yol alabilmiş. Özellikle motorun bu ekonomikliği Kaplan’ın seçim nedenlerinin en başında gelmiş.


Motosiklet İle İzmir’den Avustralya’ya



Koral Kaplan, hayatı boyunca unutamayacakları bir macera yaşamak isteyen motor kullanan tüm dostlara, Himalayalar’da sürüş yapmanın inanılmaz bir tecrübe olacağını ve torunlara anlatılabilecek bir hikaye olduğunu söylüyor. İlle de Türkiye’den motorla gidilmesine gerek olmadığını, orada uygun fiyatlara motor kiralayıp eşsiz maceranın tadını çıkarmalarını tembihliyor. İzlediğim 5.000 metrelerdeki sürüş videosu ise tam anlamıyla nefes kesiciydi.


Motosiklet İle İzmir’den Avustralya’ya



M.: Bu kadar kilometre ve kültür arasında yaşadığınız en garip olay ne idi?


K.K.: Dolu dolu geçen yolculuğumda birbirinden enteresan pek çok olay yaşadım. Nepal’deyken yolu uzatmaya karar verdiğimde Myanmar’a geçmek için özel izin ve rehber gerektiğinden bahsetmiştim. Katmandu’da Myanmar Elçiliği’nden vizemi aldıktan sonra geçiş için araştırma yapıyordum. 10 günlük geçiş için, bir ülkede harcayabileceğiniz paranın dört katı diyebileceğim 4.000 dolar gibi oldukça astronomik fiyatlardan bahsediliyordu. Bu sırada sosyal medya aracılığı ile arkadaş olduğum biri, beni bazı mesaj gruplarına ekledi. Birçok gezginin dahil olduğu gruplar aracılığı ile Myanmar’ı geçecek olan Wales’den iki Britanyalı ile tanıştım ve beraber geçmeye karar verdik. Böylece geçiş masraflarını makul bir fiyata çekerek üçe bölmüş olduk. Buna vesile olan kişi ile karşılaştığımda ise şok geçirmiştim, çünkü karşımdaki 12-13 yaşlarında bir çocuktu. Kendisi, Nepal’den geçen sürücüleri sosyal medya üzerinden bulup onlarla temas kurarak yardımcı oluyormuş. Adı Genious (İngilizce “Dahi”) olan bu çocuk sayesinde Myanmar geçişimi organize etmiş oldum.



Koral Kaplan, İran’da Tahran Meydanı’nda trafik polisinden park cezası yemeyi beklerken polisin daveti üzerine, akşamı misafir olarak polis ve ailesinin evinde geçirmenin şaşkınlığını da başka bir hikaye olarak bizlerle paylaşıyor.



Motosiklet İle İzmir’den Avustralya’ya


M.: Bu yolculuk sizde neleri değiştirdi?


K.K.: Artık çok uzun vadede plan yapmayı bıraktım. Geleceğe yönelik endişelerle ve kaygılarla kafamı meşgul etmekten vazgeçtim. Artık sadece şu anı yaşamanın tadını çıkarıyorum.


Motosiklet İle İzmir’den Avustralya’ya



M.: Çılgın seyahatiniz sona erdi, bu çılgınlığı yapmak isteyen okuyucularımıza söylemek istedikleriniz var mı?


K.K.: Sadece bir hayatımız var, hayattaki önceliklerimizi tekrar gözden geçirerek yaşamalıyız. Yapmak istediklerimizi fırsatımız ve zamanımız varken gerçekleştirmeliyiz. Ben bu yolculuktaki 13 ayımı kendime hediye ettiğim bir yıl olarak adlandırıyorum ve bunu gerçekleştirdiğim için çok mutluyum. Ayrıca motorla bu çılgınlığı yapmak isteyen dostlara seve seve yardımcı olurum. Zaten bu amaçla web sitemi derleyip toparlamayı planlıyorum. Son olarak seyahatimde beni yalnız bırakmayıp takip eden tüm dostlara teşekkür ediyorum.􀀟