Restorasyon dizisi bölüm V

Restorasyon dizisi bölüm V

Okurlarımız 4 sayı boyunca yayınladığımız restorasyon dosyasında yer alan Çöl Tilkisi’nin maliyetini merak etmişler. Halihazırda zaten oturup hesap yapmıştık. Onu sizlerle paylaşalım istedim

16 Ekim 2014 Yazı ve Fotoğraflar:Sanço Panço

Önce biraz hatırlayalım; biz üç kişi bu restorasyon işine neden girmiştik? Ana amaç eski bir Vespa’yı alıp istediğimiz bir tema ile –elbette ki mümkün olduğunca ucuza- toplamaktı. Kimi kullanıcı restore ettiği aracı seyretmek ister, hatta araç küçükse evinin-işinin bir köşesine koyar, bir eşya gözüyle bakar. Biz böyle olsun istemedik, hem seyredecek, hem de aktif olarak binecektik. Dolayısıyla motorun yürür aksamını da detaylı olarak ele aldık. Bu iş için öncelikli olarak bir motor bulmak durumundaydık. Vespa PX halen 150’lik olarak üretiliyor ve sıfır olarak alabiliyorsunuz. Gelgelelim; 3.700 euro gibi bir fiyatı var, böyle bir motoru sıfır alıp boyatmak, orasını burasını “konsept” adı altında kesip biçmek bize mantıksız geldi. Hem sıfır motora yazık olurdu, hem de çok fazla para harcamak durumunda kalırdık. Biz de motoru en ucuz şekilde nasıl elde ederiz, ona baktık. Mevsimlerden kıştı, internet üzerinden bir araştırma yaptık. Çöl Tilkisi’ni Çanakkale’de bulduk; büyük pazarlıklarla 1.600 TL’ye aldık. Noter masrafı 100 TL, motoru alıp kendi arabamızla getirme 250 TL, 17 plakalı motorun sigortası 90 TL tuttu. Ayrıca motorun muayenesi yoktu; hiç yapılmamıştı, bu da TÜV’e 560 TL bayılmamıza sebep oldu. Renk ve şasi numarası eksikliği sebebiyle 200 TL de yeni ruhsata verdik. Dolayısıyla, daha henüz hiç bir şey yapmamışken motor 2.800 TL’ye maloldu.

 

Restorasyon dizisi bölüm V
Restorasyon dizisi bölüm V


 

Motor aldığımızda söküktü. Motorun bütün parçalarını; rulman, keçe, ayak basma çıtaları, şasi çıtaları, egzoz, arka süspansiyon, benzin musluğu, orta sehpa, fren kampanaları vesaire gibi parçaları Tünel’deki Skuter Servis Davut Temur’dan tamamladık. Bütün bunlar çeşitli yollardan, internet üzerinden veya yurtdışı seyahatlerine giderek parça parça da alınabilirdi, ancak Skuter Servis’in kaliteli stoğu ve uygun fiyatları karşısında uğraşmadan bunları elde edebildik. Bu noktada Çöl Tilkisi’ni diğer iki arkadaşından ayıran masraf tubeless jantlar oldu.

 

Ben motoru sürekli kullanmayı düşündüğümden, yol tutuşa büyük artısı olacağını düşündüğüm bu jantları aldım. Sadece bunlar 480 lira olduğu için, Skuter Servis’e ödediğim miktar arttı, toplamda 2.200 TL oldu. Eski bir motosiklet restore etmek istiyorsanız, daha önce de bahsettiğim üzere piyasada parçası en kolay bulunan ve en masrafsız “eski” motor sanırım Vespa PX. Üstelik de oldukça iyi sonuç alabiliyorsunuz, ve motor gündelik kullanımda da kullanılabilir hale geliyor. Bu tür restorasyonlarda kullanabileceğiniz en efektif ve güzel parça temin sitelerinden biri de www. sipscootershop.com. Her türlü modele göre hem kendi ürettikleri, hem de ürettirdikleri parçalar mevcut. Ben oradan bir ön süspansiyon, far ve sinyal korumaları aldım, yaklaşık 130 euro ödedim. Bunu da 400 TL olarak hesaplayabiliriz. Bir diğer parça temin yöntemi olan yurtdışına gidip parça getirme, bir restorasyonun olmazsa olmaz yöntemlerinden... Kullanılmış gösterge, arka stop ve bir kaç parçayı da Madrid’teki Vespa Roma’dan aldım. Buna da 300 TL harcadım. Maslak Oto Sanayi Sitesi’nde bir boyacı arkadaşı deyim yerindeyse biraz kandırarak motor başına 500 lirada anlaştık. Şu günlerde genelde Vespa’nın tamamının boyanmasına İstanbul şartlarında 1.000 lira istiyorlar. Kamuflaj folyosunu yaptırmak için de 200 lira verdik. Akü-makü, balta, benzin bidonu derken bunların toplamına da 800 TL ödedik.

 

Restorasyon dizisi bölüm V

 

Motorun bu haliyle fiyatı 6.500 TL’ye maloldu. Apo’nun sağladığı imkanlara, dükkanı bize açmasına ve de iki kişi baştan sona uğraştıkları koruma demirleri ve genel işçiliğe ise şu anda biçebilecek bir fiyat bulamıyorum. Bunlar da eklendiğinde belki de gidip sıfır bir motor alsak, belki de daha kolay olacaktı. Ama sonuç olarak tam istediğimiz sonuca ulaşamayacaktık. İnternette tutulan bazı restorasyon günlüklerini okuyorum; bazıları 1-2 seneyi buluyor. Evet, Apo’nun hızlı ve becerikli yöntemleri olmasa, belki bizimki de bu kadar sürerdi. Biz doğru zamanda hızlı davranarak motoru 1 ay gibi kısa bir sürede tamamladık.

 

Restorasyon dizisi bölüm V

 

Böyle bir araç toplamak isteyenlere, öncelikle iyi bir usta bulmalarını, ikinci olarak da maliyetleri iyi hesaplamalarını tavsiye ederim. Bu tür bir restorasyon işinde malın ilk alış değeri çok önemli. Pek çok kimse kendi aracının çok değerli olduğunu, ve de bu tür restorasyonlar için popüler hale geldiğini görerek ya yüksek paralar istiyorlar, ya da bir yerlerden ucuza alıp pahalıya satarak para kazanmaya çalışıyorlar. Kimisi de evrak ve kağıt işleri hiç yokmuş gibi hesap yapıyor. Hiç muayene görmemiş eski bir motosiklet, tabii eğer restore edip yola çıkacaksanız, minimum 1.000 tl kağıt masrafı gerektiriyor. Bu tür bir motor alırken lütfen bunu hesaba katın. Üstelik artık muayenesiz araç satışı yapılamadığından, ruhsatı üzerinize almadan önce muayene yaparak bu masrafı yapmanız da “şart” haline gelmiş durumda. Bu tür eski motorların en büyük problemlerinden birisi de eski ruhsat sahiplerinin bulunamaması, evrağının olmaması veya borç harç yüzünden üzerinde haciz olmasıdır. Şayet trafiğe çıkmayıp evinizde sergileyecekseniz, böyle bir motoru almakta sakınca yok, baştan 1.000 TL masraftan da kurtulmuş olursunuz.