Scooter Sürüş Teknikleri 3

Scooter Sürüş Teknikleri 3

Dört bir yandan gelen sokak veya caddelerin kesişme noktalarındaki ada biçimindeki dönel kavşaklarda her gün bir başka zorluklarla karşı karşıya geliyoruz.

27 Mart 2014

 Dönel kavşaklar

 

Dönel kavşaklara girişlerde, çıkışlarda ya da dönüşlerde sürücülerin farklı ve beklenmedik davranışlarda bulunmaları iki tekerlek üzerindekilerin daha dikkatli ve güvenli bir biçimde yol almalarını zorunlu kılıyor.

 

Yaya olarak herhangi bir dönel kavşağa yaklaşıp elinizdeki yönetmeliğe bakarak, kavşak üzerinden geçen trafik akışını gözlemek hataları öğrenmek için yeterli olacaktır. Dönel kavşağa girmekte olan araçlar, halihazırda kavşakta olan tüm araçlara yol vermeleri gerekirken, geçiş önceliğine saygı gösterilmemektedir. Sola dönmek isteyenlerin sol şeritten yaklaşıp sol şeritten veya sağa dönmek isteyenlerin sağ şeritten yaklaşıp sağdan çıkmaları gerekirken yanlış şeritler kullanılmakta, araçlar birbirlerinin yolunu kesmektedir.

 

Scooter Sürüş Teknikleri 3

 

Tüm bunlardan dolayı dönel kavşaktan geçmemiz gerektiğinde, kuralları dikkate almakla birlikte çok önemli olan bir şeyi de asla unutmamak gerekir: Motosiklet kullanıcıları için öncelik, riskli durumların önünü almaktır. Unutmayalım ki, başkasının hatası yüzünden travma yaşamamız ya da darbe almamız halinde “haklı durumda olmamız” hiçbir işe yaramaz. Daima bilmelisin ki, her üç motor kazasının ikisinde suçlu hep bir arabadır, bu yüzden yapacağımız şey hatanın kimde olduğu noktasını aramak olmamalı, aksine bu durumu önceden görmek ve önüne geçmek olmalıdır. Bunun için ilk dersimizi hatırlayın: Sol başparmak daima korna üzerinde olmalıdır. Zamanında yapılan bir uyarı bizi bir çok kerelerden kurtaracaktır.

 

Kör noktalar

 

Motosikletle dolaşırken kör noktalara karşı da her zaman dikkatli olun. Ummadığınız bir köşede gizli girinti ve çıkıntılar, daralan yollar, taranmış asfaltlar, mazgallar, mazot atıkları gibi kör noktalar bize sürprizler yapmak için bekliyor.

 

1 Katılım

 

Dönel kavşak üzerinde seyretmekte olanların öncelikleri vardır ve girmeyi düşündüğün şerit üzerinde hiç kimsenin olmadığı anı beklemek gerekir, ama dikkat! Şayet başka çıkış var ise: iç şerit üzerinde seyretmekte olan ve de senin girmekte olduğun dış şeride geçerek oradan çıkmak niyetinde olan birinin her an gelebileceğini unutma. Böyle bir durumda yanlış yapan o olur; bunu hepimiz biliyoruz, trafik polisi ve sigortan da dahil, ama o kendisinin doğru yaptığına inanıyordur. Tartışmaya değmez. Yapmamız gereken bu riskli durumun önüne geçmek! Bunun için onun senin hizana gelmesini beklemeli ve sol arka tarafı görerek kavşağa katılmalısın… ki büyük olasılıkla hemen senin sağ tarafından geçip gözden kaybolacaktır. Bu, doğru şekilde yapmanın güvenli şekilde yapmanın garantisi olmadığını gösteren durumlardan biri.

 

2 Çıkış

 

Artık dönel kavşağın içerisindeyiz şimdi bizim doğru yapmamızın sırası: bir sonraki çıkış, senin çıkışın olduğunda, buradan çıkmak için dış şeride geçmelisin, iç şeritten çıkmamalısın. Şayet bunu yapmazsan, daha önce karşılaştığımız hatanın aynısını yapıyor olacak ve bu sefer sen dış şeritte seyretmekte olan aracın önüne düşüp tehlike yaratacaksın. Bu da artık bildiğimiz gibi motor üzerindekiler için hiç de olumlu bir şey değil. İç kısımda seyrederken çıkış yerine geçecek olduğunu fark edip oradan gelişigüzel çıkmak için sakın fren YAPMA: bu durumun önüne geç ve sakin bir şekilde kavşakta bir tur daha at, ve uygun anda çık. Çünkü dönel kavşağın büyük avantajlarından birisi sana bu fırsatı tanımasıdır.

 

Hile / marifet

 

Hangi tür motosiklet kullanırsak kullanalım, lastiklerindeki uygun hava basıncının önemi üzerinde asla yeterince durmuyoruz: Bu yaz kendinize zamanında bir iyilik yapın, yapacak olduğunuz ölçümlerden emin olmanı sağlayacak bir el manometresi edinin. Şayet buna sahip değilseniz ve bir gün, ölçeğine güvenmediğiniz bir benzinciye geldiğinizde, hile gayet basit. Az basınç çabuk düşüşü getirmekle birlikte, aşırı basınç daha az zararlıdır. Manometrenin fazla göstermesini sağlarsan en azından az basınçlı bir lastikle dolaşmazsın. Artık biliyorsun: ya güvenilir bir manometre kullanırsın ya da havalı havalı gidersin.

 

UNUTMAYIN

 

. Çoğunluk döner kavşaklara kötü şekilde girer, çıkar ve seyreder, ama bizim görevimiz onlardan olaysız geçmek, her ne pahasına olursa olsun -sağduyulu olmak-.

 

. Seninle gidenin yönünü önceden sez ve o çizgiye geçmene mani ol.

 

. Karalı şekilde gir: bir motosiklet, hele de bir 125cc’lik; arabasıyla giden sürücülerin çoğunda daha iyi hız yapar.

 

. Dikkatini çevreni saran tüm trafiğe yoğunlaştır: önde, arkada, yanlarında ve girmek üzere olan kimler varsa.

 

. Sol baş parmağın klakson üzerinde: zamanında verilen uyarı hemen hemen seni daima kurtarır ve önlem almak tedavi etmekten yeğdir.

 

. Şayet yanılacak olur isen, döner kavşağa bir tur daha at, bu da onun avantajlarından biri.

 

Scooter Sürüş Teknikleri 3

 

3 Sıkışıklık

 

Bir döner kavşağın içerisindeki trafik yoğunlaştığında sıkışıklık önü alınmaz bir hal alır. Ancak, bunun nedeni genellikle kesişme noktalarında seyretmekte olanların budalalıklarıdır: sokak ve cadde çıkışları boşken döner kavşağa girişler bloke haldedir. Ama sen iki tekerlek üzerinde olduğundan ötürü tüm bu tıkanıklara rağmen hareket edebilirsin, ancak her zamanki bilenen ve istenmeyen sonuçların önünü alabilmek için, geçecek olduğun yere karar vermeden önce onların nasıl hareket ettiğini iyi gözle: Diğerlerinin yoluna geçmeyecek ya da en azından, birinin ani bir şekilde çıkmaya kara verecek olması riskinin minimum olduğu bir geçişi seçmek gerekir.

 

4 Pratik / Uygulama

 

Belki size pek alışılmış gelmeyecek ama, dönel kavşaklar aslında motorumuzun gerçek hakimiyetini uygulamaya koyabileceğimiz en iyi yerlerden biridirler: Bundan kasıt, gitmesini istediğimiz yerden gitmesine karar verme hakimiyetinde olmak. Boş bir dönel kavşağa geldiğinizde tam olarak nereden geçmek istediğinize karar verip şeritten şeride tam bir eğimle, ön frene basarak ve şerit değiştirirken oluşacak yana eğilime kollarınızla karşı koyarak… birkaç tur atın. Kullanmakta olduğunu motosikletin tamamen hâkimiyetinizin altında olduğunu ve bunun tersi olmadığı gerçeğini fark ettiğiniz anda, gerçekten sürüşünüz hakkında büyük bir adım atmış olacaksınız. Ki çoğu binici asla bu seviyeye gelemez ve tehlikeli bir durumla karşılaştığında ise, ileride bunu bir hikâye olarak anlatabilme olasılıkları ise çok azdır.