Scooter Sürüş Teknikleri 4

Scooter Sürüş Teknikleri 4

Otobüsler ve yayalar… Onlarla caddeleri paylaşıyoruz ve onların her zaman geçiş üstünlükleri var; ancak iki tekerlek üzerinde giden motosikletler için yayalar ve otobüsler risk oluşturabiliyor. Acaba ne yapmalıyız, ne yapmamalıyız…

27 Mart 2014

Bir şehir veya kasabada motosiklet ile ilerlemek; bir araba “jungle”ında hareket etmek gibi bir şey… Neyse ki her geçen gün motor sayısı giderek artıyor. (Bilindiği gibi trafikte bir motor fazla olması, bir arabanın eksik olması anlamına geliyor), ancak bu işte önemsenmesi gereken başka şeyler de var.

 

Bu ayki sayımızda her zaman uymamız gereken iki şeyi ele alacağız. Bunlardan birincisi; kullandığımız hafif araçlara,yani motosikletlere karşı bile son derece savunmasız olan yayalar ve geçiş üstünlüğüne sahip olmalarına rağmen büyük oldukları için bizler açısından çok büyük riskler yaratabilen otobüsler…

 

Otobüslerin “toprağı” olan tercihli yollar, motosikletler tarafından zabıtanın bu yer işgaline “hoşgörü” gösterdiği birçok belediye sınırı içinde kullanılabiliyor; ancak bunu yapmak isteyen arabalar kontrol edilip ceza yazılıyor, aslında bugüne kadar hiçbir belediye bu konuda düzenleme yaparak bir karar çıkartmaya cesaret edemedi. Bizler motosiklet kullananlar olarak bu tercihli yollarda herhangi bir şekilde ceza hemen her zaman yol alabiliyoruz.

 

Yayaların durumu ise apayrı… onların “toprakları” sayılan kaldırımlar ve kendilerine ayrılmış yollar, tüm motorlu araçlara yasaklanmış durumda… Bazen park etme sorunu yaşadığımızda, bu alanlara park etmek kaçınılmazsa, çok dikkatli bir şekilde veya motoru kapatarak yalnızca iterek buralara girmemiz gerekiyor.

 

Scooter Sürüş Teknikleri 4

 

1 Otobüs durağı

 

Otobüsler, güzergâhları üzerinde belirtilen duraklarda durur, ancak trafiğin müsait olmaması veya dikkatsiz bir yayanın önlerine çıkması gibi bazı durumlarda bu durakların dışındaki yerlerde de dururlar. Ayrıca bu otobüslerin sürücülerinin dikkati; başka hiçbir araç sürücüsünün başına gelmeyecek farkı şekilde dağılabilir. (bilet ödemesi, sorulan sorular vs..) Otobüs diğer araçlar tarafından HİÇ BİR ZAMAN çok yakından takip edilmemelidir çünkü önceden ikaz edilmeksizin aniden fren yapabilir, hatta fren lambaları bozuk olabilir.

 

Otobüs durur vaziyette veya durağa yakın iken ASLA sağından geçmeyin; otobüsün kapıları sağ taraftadır ve yolcular buradan inerler, motosiklet ile birilerinin ezebilirsiniz! Bu sık rastlanan bir kazadır, dikkatli olun. Otobüslerin ve taksilerin hiçbir zaman sağlarından geçilmemelidir. Bu araçları çok yakından sollarken de dikkat edin, görüş acınız el vermiyor ise karşıdan karşıya geçen (hatalı veya değil) bir yaya gördüğünüzde çok geç olabilir.

 

2 Otobüs yolunda ilerlerken

 

Otobüs yolunda ilerleyebilirsiniz, bunu; trafiği kolaylaştıran tercihli araçlar olarak yolu kullanma hakkımızı göstermek için yapmalısınız.

 

Ancak bu otobüs yolları tuzaklarla doludur: ışıklara ve duraklara yakın yerlerde zemine çok dikkat edin, otobüslerin mekanik aksamı dünyada bakımı en iyi şekilde yapılan mekanik aksamlardan biri değildir ve damlayan gres ve yağlar buralarda birikmektedir. Özellikle zemin ıslak olduğu zaman (yağışta) çok dikkatli olun çünkü bu lekeler, çok kaygan olmalarına rağmen ıslaklık nedeniyle görülmeyebilir. Otobüs yolunu, yolun diğer kısmından ayıran çizgiye uymak da önemli değildir. Ayrıca otobüslerin ve taksilerin sağ taraftan geçme konusunda dikkatli olunmalıdır. Yolcular otobüs ve taksilerin sağ tarafından inmektedirler. Muhtemel sağa dönüşlerin olduğu ışıklara yaklaşıldığında da dikkatli olmak gerekir. Kendi yolunda giden ve sağa dönmek isteyen arabalar yolunuza girebilirler ve bunu o anda yakınınızda bir otobüs yoksa ikaz etmeden (sinyal vermeden) yapmaları mümkündür.

 

3 Yaya geçişleri

 

Yayalar, şehir trafiğinin en hassas unsurlarıdır ve bu nedenlere onlara saygı göstermeliyiz. Yaya geçidinden geçmek isteyen birisi varken durmak, kurallara uyan, deneyimli ve centilmen bir sürücünün yapması gerekendir. Aynı zamanda da zorunludur. Ancak pek çok insanın egoist davranış biçimi, yaptığı bu hareketi bir “jestmiş” algılamasına neden olur. İyi bir motosiklet sürücüsü, motorcuların filmlerdeki gibi “asi” ve “kural tanımaz” oldukları ön yargısını kırmak için gerekli her durumda yayalara yol verilmelidir, zaten olması gereken de budur. Aynı zamanda ani fren yapmamak gerekir, belki biz ne şekilde duracağımızı biliriz ama yaya bunu bu kadar açık bir şekilde anlamayabilir. Yaya geçişlerine yakın yerlerde ani fren yapmak tehlikelidir çünkü bu noktalar çok kaygandır. Bunu durdurduğunuzda sağ tarafa çekilerek yapın, çünkü arkadan gelen saygısız veya dikkatsiz sürücü fren yapmazsa size çarpmamış olur.

 

4 Nerede fren yapılmalı

 

Başkalarına örnek olmak için yayaların bulunduğu bütün yaya geçitlerinde durmalıyız ama bunu yaparken de dikkatli olmalıyız. Yolun tam ortasında fren yapılmamalıdır çünkü bu noktalarda yağ ve gres birikintisi olabilir ve bu durum da kaymanıza engel olur. Yine her zaman beyaz yol işareti üzerinden geçmemeye dikkat edilmelidir çünkü bu noktalar da kaygan boyalar ile bot-yanmaktadır; bu noktalardan asla geçmemeyi bir alışkanlık haline getirmek daha uygun olacaktır. Normal seyir halinde veya trafik ağır bir şekilde ilerlerken bu beyaz noktalardan geçmemeye dikkat etmek yağış esnasında bilinçaltı bir hareket ile buralardan geçilmemesini sağlayacaktır. Bunu isterseniz bir “takıntı” isterseniz bir “oyun” olarak görün, sadece boyasız noktalardan geçmeyi yavaş yavaş öğrendiğinizi fark edeceksiniz. Beyaz çizgiler arasına mavi veya kırmızı ile tamamen boyalı kısımları; hem değiştirmeleri için belediyeye şikayet etmeli hem de buralardan geçerken çok dikkatli olmalısınız.

 

Scooter Sürüş Teknikleri 4

 

Püf noktası

 

Her ne kadar gün geçtikçe “kombine” fren taktıran scooter’ların sayısı artsa da, hala ön fren / sağ fren kolu, arka fren / sol fren kolu şeklinde geleneksel fren sistemini muhafaza eden çok sayıda motosiklet bulunmaktadır. Bu bağımsız frenlere sağ pedal arka frenleri kumanda etmektedir. Her zaman önemli olan frenin; ön fren olduğu unutulmamalıdır çünkü fren yapıldığında bütün yük ön tekerleğe binmektedir. Buna rağmen yanımızda biri varsa arka fren daha önemli hale gelir.. Bu durumda arka tekerlek üzerindeki yük fazlalaşır. Bu nedenle durmak istediğinizde; motorsikletin yol tutuşunu kaybedebileceğini, frenlerin kilitlenebileceğini ve sürüş pozisyonunun bozulabileceğini unutmadan bu fren koluna daha fazla asılabilirsiniz.

 

Tehlikeler

 

Günlük hayatımızda hepimiz, bizleri bekleyen tehlikelere biliyoruz: örtülmüş çukurlar, kaygan asfalt, havalandırma ızgaraları, yağ birikintileri… Siz de bildiğiniz “tehlikeler”i “tehlikeler” başlığı ile scootermania@mpib adresine gönderin. Bunlardan en sık rastlananları yayınlayacağız ve böylece hiçbirimiz bu “tuzaklara” düşmeyeceğiz.

 

Unutmayız…

 

. Motosikletiniz ile otobüs yolunu kullanın. Birçok yerde trafik akışını kolaylaştırdığı için buna izin veriliyor.

 

. Otobüs yolunda otobüs ve taksilere dikkat edin, ikaz etmeden ani durabilirler.

 

. Durak yakınlarından hiçbir zaman bir otobüsün sağ tarafından geçmeyin, yolcu indiriyor olabilir ve yolcuyu ezersiniz.

 

. Otobüsün solundan giderken dikkat edin çünkü otobüsün önünde karşıdan karşıya geçmek isteyen birisinin olması durumunda bu kişiyi gördüğünüz an çok geç olabilir.

 

. Yaya geçişlerine uyun, böylece başkalarına örnek olursunuz ve bütün motosikletlerin “asi” ve “kural tanımaz” olmadığını göstermiş olursunuz.

 

. Yaya geçişi yakınlarında fren yapmak tehlikeli olabilir, beyaz yol işaretlerinden geçmemeye dikkat edin.

 

. Her zaman sol başparmağınız kornanın üzerinde olsun; zamanında yapılan bir ikaz sizi kurtarır ve kazayı önlemek; her zaman tedavi olmaktan iyidir.