Süspansiyonunuzu Ayarlayın

Süspansiyonunuzu Ayarlayın

Süspansiyonu ayarlamak bazılarının söylediği gibi karanlık bir bilim dalı değil. Tamam, eğer pul yığınları ve geçiş valfları gibi işin ince noktalarına girerseniz durum karışık bir hal alabilir. Ama takip edilmesi kolay bir iki adım içerisinde motorunuzun davranışlarını daha iyi hale getirebilirsiniz. Aslına bakarsanız teknikerlerin tarifleriyle süspansiyonu ayarlamak için tek gereken şey iki göz, iki el ve bir iki tane alet.

14 Mayıs 2014

Amacımız motosikletin ön tarafıyla arka tarafını kabaca aynı oranda çalışacak hale getirmek. Dolum kartuşunu bastıracak bir arkadaş bulun böylece motosikletin her iki tarafının da sıkışıp uzamasını sağlayın. Motosikletin hem ön hem de arka tarafının aynı anda kalkıp aynı anda alçalmasını sağlayacak benzer bir sıkışma ve açılma oranı bulmaya çalışacaksınız. Bu benzer orandaki sıkışma ve açılmayı elde edebilmek için sönümleme ayarlarını kullanın. Ayarın pist kullanımı için yumuşak ve yavaş olmasını istersiniz. Ama yolda daha hızlı olması lazım yoksa selenin üzerinde zıplamaya başlarsınız.

 

Süspansiyonunuzu Ayarlayın

ÖN YÜKLEME/STATİK ÇÖKME

 

Bu, motorun kendi ağırlığı altında süspansiyonun ezilmesiyle süspansiyonun tam açık halinin arasındaki fark. Söz konusu yarış motoruysa bakmanız gereken birkaç ölçü var. Çatallarda 25-30 mm, arka amortisörde ise 10-15 mm civarı çökme olmalı. Bu çökme ayarı, lastiklerin yerle temasının kesilmesindense çukurları ve kasisleri takip etmesini sağlar.

 

SIKIŞTIRMA SÖNÜMLEME

 

Bazı amortisörlerde hem yavaş hem de hızlı sıkıştırma sönümleme ayarı var. Hızlı sıkıştırma sönümlemeyi konforunuzu sağlayan kısım olarak düşünün. Kasisler amortisörün hızla kapanmasına sebep oluyorlar ve kapanma direncini arttırarak konfor elde ediyorsunuz. Yavaş sıkıştırma sönümleme ise motosikletin ivmelenirken ve yavaşlarken ki tutumunu etkiliyor.

 

GERİ SEKME SÖNÜMLEME

 

Bu ayar çatalların ve amortisörün sıkıştıktan sonra tekrar açılma oranını belirliyor. Yavaş veya hızlı geri sekme sönümleme diye bir şey yoktur. Bunun olduğunu iddia edenlere kulak asmayın. Pist için geri sekme dikkatli şekilde kontrol edilmeli ki yavaşça açılsın. Yol sürüşü için ise hızlandırılmalı. Böylece amortisör çabucak bir sonraki çukur için hazır hale gelebilir. Eğer geri sekme sönümleme çok az olursa motosiklet virajlarda zıplıyormuş gibi ve huzursuz bir his verir.

 

GELENEKSEL ÇATALLAR NASIL ÇALIŞIYOR?

 

Geleneksel bir ters çatalın kartuşunun içinde, sönümlemeyi sağlamak için hem sıkıştırma hem de geri sekme pistonları vardır. Yağ, haznenin, ayar iğnesinin ucundan ve yağ ağzından geçerek pul yığınlarından (geçen yağın miktarı arttıkça direnci de arttıran pullar) akmaya zorlanır. Normal şartlar altında, ayar iğnesi tam ortada olduğunda pul yığını ideal sönümlemeyi sağlıyor olmalıdır.

 

BÜYÜK PİSTON ÇATALLAR NASIL ÇALIŞIYOR?

 

Bu sistemde, ayrı kartuşlar yerine amortisör tüpünün içinde çalışan bir tane büyük piston oluyor. Pistonun üzerinde hem sıkıştırma hem de geri sekme valfları oluyor. Bu tasarım amortisörün yapısını sadeleştirdiği gibi daha fazla yağın akmasını da sağlıyor. Ve ne kadar çok yağın hareket etmesini sağlayabilirseniz ince ayar yapmak o kadar kolaylaşıyor. Bu sistemde ayar düğmeleri; yağın pullara ulaşmasından önce yağ ağzından geçmesini sağlamaktansa doğrudan pul yığınlarının üzerindeki yükü ayarlıyor.

İLGİLİ HABERLER
Yeni Honda Goldwing'de Köklü Değişiklikler Yapılıyor!Honda Goldwing'lerin 10 yılda bir geldiğini biliyoruz ki her yeni Goldwing'te teknolojik açıdan büyük gelişmel....
Öhlins Süspansiyonlar ve Yamaha R1M'ler Geri ÇağırılıyorÖhlins süspansiyonlar ve Öhlins süspansiyonlu Yamaha R1M'ler geri çağırılıyor..
Touratech'den Dünyanın İlk Adventure Süspansiyonu!Adventure motosiklet aksesuarları üzerinde uzmanlaşmış Alman firma Touratech, spesifik olarak bu segmente özel....
Akıllı Süspansiyonlu Caponord 1200 İle Pist Keyfi YaptıkFerco Motor’da piste girmek üzerine konuşurken bizdeki “akılsız” süspansiyonlu Caponord ile onlardaki “akıllı”....
2013 BMW R1200 GS'ler Geri Çağrılıyor!İtalyan medyasında süspansiyon sorunu nedeniyle 2013 BMW R1200 GS siparişlerinin geciktiğine dair bir haber ya....