Vespa GTS250ie

Vespa GTS250ie

Geçen ay başladığım kiralık Vespa GTS250ie’nin testine bu ay devam ettim. İstanbul’da yağan kar esnasında olmasa da, soğuk havalarda dahi motoru kullandım. Beverly’den sonra, aslında motorizasyon olarak çok farklı olmasa da, daha değişik bir sürüş hissiyatı var. Bu ay yaklaşık 1200 kilometre yaptım, bu arada, bakımı da aradan çıkarttım.

01 Haziran 2015 Yazı ve Fotoğraflar:Sanço Panço

Beverly’nin 16 inçlik jantlarından sonra, bunun 12’lik jantlarının daha konforsuz olabileceğini düşünmüştüm, ancak pek öyle olmadı. Özellikle arkası acayip konforlu. Ön taraftaki tekli süspansiyonu Bitubo ile değiştirmiştim, önce çok sert oldu. Önce tek ayar deneyip hidrolik ayarını yumuşattım. Aşağı inişler yumuşadı fakat bu sefer de yay sert kaldı. Onu da yumuşattım, şimdilik fena değil gibi oldu. Ön camı taktırırken, soğuklardan korunmak için biraz yüksek olmasını istemiştim. En yüksek cam biraz çabuk kirleniyor, belki rüzgardan iyi korur ama, arabadaki gibi silecek falan olmadığı için önünüzü göremez hale gelmek olası. Dolayısıyla orta boy cam tercih ettim. Bu camın üzerinden yolu görebiliyorum. Ellere doğru da genişlediği için soğuktan ve yağmurdan elleri de korumasını sevdim.

 

 

Vespa GTS250ie

 

 

Soğuk deyince, kış için kullanılacak en önemli aksesuar, hatta ona aksesuar demeyelim, gerekliliklerden biri de diz örtüsü. Bu diz örtülerini Türkiye’ye Mototal Honda getiriyor. Kızıltoprak’taki yerlerine uğrayıp Vespa GTS’e uyan modeli aldım. Bu motora özel yapıldığı için haute couture terzi üretimi gibi araca tam oturuyor. Sadece iki vida söküp takmam gerekti, alt kısımlar mandallar ile bağlanıyor. Elinden pek iş gelmeyen adam için bile takması oldukça basit, motora eklediğim en iyi eklentilerden birisi oldu. Beverly’de de bu örtüden var ama Vespa’daki biraz daha farklı. Vespa’nın yan radyatör çıkışları Beverly’ye göre çok daha geniş, dolayısıyla sürüş yaparken diğer motora göre GTS’in örtü altı fırın gibi sıcacık oluyor. Hatta ayakların üzerine doğru yayılan hafif bir sıcaklığın keyfini tarif etmek çok zor. Tucano’ya ürettiği, Mototal Honda’ya getirdiği için minnettar kalıyorum. Örtü de taktığıma göre, evet gelsin şehir içi yolları.

 

Vespa GTS250ie

 

Bu ayki hedefim, donmadan ayı bitirebilmek. Hava acayip soğuk. Beverly’ye göre gösterge grubu daha basit (hoş, güncel 250GTS’in artık dijital tripmetresi mevcut). Bunda tripmetre olmadığı için genel göstergeye göre benzin tüketimini ölçmeye çalıştım. Depo Beverly’ye göre küçük olduğu için benzin için daha sık durmam gerekiyor. Rezerv ışığı 150 kilometrede yanıyor. Sonuna kadar gitsem sanırım toplamda 200-220km menzili var, 8 litre ile. Dolduruyorum, 5-6 litre arası alıyor. Bu kadar soğuğa ve örtüye ve bir de rodaja rağmen çıkan 3,5-4 litre fena sayılmaz gibi geldi bana.

 

Motorla gazladıkça insan içten içe bu alete hayran kalıyor. Basınca gidiyor, frenler çok güçlü hissettirmiyor ama durdurmayı başarıyor, sele altı küçük ama bilgisayar çantamı çapraz alıyor, durumlar hiç de fena değil. Şehiriçinde işe gide gele 1000 kilometreyi bitirip Vespa Merkez Servis, Apo Usta’nın kapısına dayanıyorum. Kendisi kış aylarında daha çok çalışmış ve bu sayfanın bir yerinde göreceğiniz pratik bir lift yapmış. Servise gittiğimde önce motor yıkanıyor. Karlar çamura dönüşmüş, Ağaoğlu inşaatlarının kazıları ile birleşince motor çamurdan heykele döndü. Yıkandıktan sonra alıyoruz pratik liftin üzerine. Bu lift bir matkap vasıtası ile aşağı-yukarı indirilip kaldırılabiliyor. Üzerinde aracın bakımlarını da yapmak mümkün. Hani burayı okuyup da isteyen varsa, liftler şu anda üretimde ve de satılık!

 

Vespa GTS250ie

 

Motorun 1.000 kilometre bakımında genel kontroller ve yağ değişimi var. Lifte kaldırıp yağı değiştiriyorlar. Deftere de işleniyor. Sırf merakımdan, debriyaj tasını Malossi ile değiştiriyorum. Çok ağır trafikte bu tür varyatörlü setlerin arka taslarının titreşim yaptığını biliyorum. Bu sebeple motoru yarım debriyajda tutar gibi sürmemekte fayda var. Pek bir farklarını ben göremedim. Görünüş olarak orjinal debriyaj tası arasında 2 gram (yazıyla iki gram) kadar bir fark var. Detayları da birbirlerine çok benziyor. Bakalım biraz toz dolunca ve ısınıp soğuyunca eskisi gibi hafif titremeler yaparak veya yapmadan çalışabilecek mi?

 

Vespa GTS250ie

 

Sonuç

 

Motor fuarı başlarında hava güzelleşiyor. Fuarın ilk gününe Vespa ile gittim. Düz yolda, hazır yağ da değişmişken, gazladım. Yokuş aşağı 140km/s’ye kadar çıktı, oralarda bir yerde devir kesiciye girdi. Önden bu kadar çok rüzgar tutan bir motosiklet için hiç fena değil. Çoğu kimse gibi ben de büyük kasa Vespa’yı bu sene 350’lik motorla donatırlar diye düşünüyordum, ancak bunu nedense yapmıyorlar. Sanırım üzerindeki motorun sorunsuzluğunu ve Vespa’nın havasını düşünüyor olmalılar. GTS son derece nostaljik bir etki uyandırıyor. Bu “havası”nı ve 250’lik motorunu göz önünde tutarsak, 140’lara falan çıkabiliyor oluşu bence bir harika.

 

Bu aylık bu kadar. 1.200 kilometre yaptım, benzin haricinde sadece Malossi debriyaj çanı aldım. Gelecek ay skuterle biraz daha uzun yola gitmek istiyorum ama şu anda konuyla ilgili hiç bir düşünce oluşturmadım.

 

 

TEKNİK ÖZELLİKLER

 

Motor: Tek silindir 4 zamanlı 4 sübaplı
Hacim: 244 cc
Maksimum Güç: 21.3 bg 8.500 dev/dk.
Maksimum tork: 20.2 Nm 6.500 dev/dk.
Besleme: Enjeksiyon lambda sensörlü
Debriyaj tipi: CVT, otomatik
Yakıt Sistemi: Yakıt enjeksyonu
Soğutma: Sıvı soğutma
Ön fren: Hidrolik tek disk, Ø 220 mm
Arka fren: Hidrolik tek disk, Ø 220 mm
Ön Lastik: İç lastiksiz 120/70-12”
Arka Lastik: İç lastiksiz 130/70-12”
Uzunluk: 1,930 mm
Genişlik: 755 mm
Aks Aralığı: 1,395 mm
Sele yüksekliği: 790 mm
Yakıt deposu: 9,2 litre
Kuru Ağırlık: 150 kg
Maksimum hız: 140 km/h, göstergede, test sonucu
Distribütör: Ferco Motor  www.fercomotor.com.tr
Fiyat: 5.950 Euro