Yamaha İstanbul Bayi Açılışındaydık!

Yamaha İstanbul Bayi Açılışındaydık!

Esenyurt'ta bulunan Otoport AVM'ye yeni bir konsept ile kurulan Yamaha bayisinin mimarisine hayran olmamak elde değil...

29 Mart 2016 Yazı:Alişan Fidan

Yamaha Türkiye CEO’su Masashi Ogawa’nın da bulunduğu bayi açılışına yağmurlu havaya rağmen ilgi yoğundu. Otoport AVM’de E-5’in hemen yanına kurulan bayide Yamaha’dan ve bayiden yetkililer ile bolca muhabbet etme şansı  bulduk.


Mekanın mimarisine ise hayran olmamak elde değildi. Bu güne kadar şahsen gördüğüm en güzel bayilerden biri diyebilirim. Havalandırma sistemi için özel olarak çalıştıklarını, tam 4 ay boyunca sadece mimari için buraya gelerek mimar ile fikir alışverişi yaptıklarını anlatan bayi sahibi Metin Kurtyılmaz aynı zamanda servis bölümü için de aşırı uğraştıklarını dile getirdi. Ekipman çeşitliliğini de çok beğendiğimiz mekan benden geçer not aldı.


Yamaha İstanbul Bayi Açılışındaydık!


Biraz sohbetin ardından Metin bey ile bir röportaj yapma fikrinde anlaşıyoruz ve keyifli bir söyleşiye başlıyoruz...

 

R25 geçtiğimiz yıl çok sayıda sattı ve insanlar bayilerde motor bulamamaktan şikayetçiydi. Bu konuda insanları biraz aydınlatmanız mümkün mü?

Tabii... R25 geçen yıl aşırı derecede sattı yani 2000 civarında bir satış rakamıyla yılı sonlandırdık. Strateji ilkten 1500 adet üzerine kurulmuştu fakat bu rakamların üstüne çıkılacağı anlaşılınca Avrupa ve Asya’da satışı düşük olan ülkelerden ürün tedariki yapıldı. Yapılan bütün strateji çalışmaları Ağustos ayında bitiriliyor ve Amsterdam’da bulunan merkeze gönderiliyor. Oradan da üretim hedefleri belirlenip üretime geçiliyor. Bunları daha sonradan revize edemiyorsunuz veya takviye yapamıyorsunuz. Bunu sadece ürün üretimi olarak görmemek lazım. Arkasında çok ciddi bir lojistik desteği de bulunmakta. Sattığınız motosikletlerin tüm yedek parçalarını, yağını, suyunu, vs bulundurmalısınız. Tüketici genellikle bunu göremiyor tabii. Sonuçta adından belli olduğu üzere tüketici yani adam ürünün nasıl geldiğiyle ilgilenmiyor ürünü istiyor haklı olarak. Biz de müşterimiz “neden motor yok?” dediğinde bunu elimizden geldiğince aktarmaya çalışıyoruz.

 



Yamaha İstanbul Bayi Açılışındaydık!



Xmax ne durumda?

Xmax ayrıca çok talep gören bir motosiklet. Özellikle ilk motosikleti olarak Xmax’i seçmek isteyen aşırı derecede insan var. Bu sınıfı sonuçta TMAX’ten başlayarak Yamaha üretti. Tipi dolayısıyla da çok ilgi görüyor. Bize gelen genç arkadaşların çoğu R25 ve MT25’i soruyorlar fakat hiç tecrübeleri yoksa eğer onları Xmax’e yönlendiriyoruz. Sonuçta 35 beygir ciddi bir güç...

 

 

Peki bu kadar talep varken piyasa neden daraldı? Bir bayi olarak size göre sebepleri neler?

Yamaha’nın Türkiye’de sattığı motosiklet sayısı geçtiğimiz 2015 yılında Avrupa’da üçüncü sırada. Şimdi baktığınız zaman pazar %8 daraldı ama Yamaha %15 büyüdü. Yani daralan pazara rağmen büyümesine devam etti. Aslına bakılırsa buna daralma değil pazarın tarzı değişti diyebiliriz. 2002 yılında başlayan uzakdoğu motosiklet furyası 2004 yılına gelindiğinde tam 189 adet motosiklet ithalatçısı yaratmıştı.  Tabii herkesin kendi markasını basıp motosiklet getirtmesi balonu kısa süre sonra patladı ve yerini gerçekten işini ciddi yapan ithalatçı firmalara bıraktı. Bu firmalar sayesinde motor ve servis kalitesi belli bir noktaya taşındı. Şimdi bu durum ciddi bir motosiklet kültürü oluşturdu ama artık tüketici bu ürünleri tercih etmiyor. Çünkü kullanıcılar artık motosikletle tanışma evresini atlattı ve gerçek motosiklet tadını almak için daha iyi ürünlere yönelmeye başladılar. Yani olay aslında piyasanın daralması değil tarzının değişmesi.



Yamaha İstanbul Bayi Açılışındaydık!



Yamaha değişen tüketici tarzına nasıl bir strateji geliştirdi?

Yamaha da bu artan talebe yetişebilmek için ağını genişletti. 2006 yılında kendi bünyesinde Türkiye’ye ilk geldiğinde 1200 adet satışla başlamışlardı fakat geçtiğimiz yıl satışları totalde 19 bin adet ile kapattılar. Yani hem satışta hem de servis ağında düzenli ve kontrollü bir genişleme mevcut. Bizim genellikle sattığımız motosiklet segmenti Xmax, R25 ve MT25’in dahil olduğu 250cc sınıfı oluyor. Bunun dışında en çok satılan diğer modeller ise MT07 ve MT09 oldu. Piyasaya müthiş rekabetçi bir fiyatla müthiş bir motosiklet soktular ve yeni bir segment yarattılar. Uygun fiyat ve yüksek kaliteyi birleştirerek tüketiciyi kendilerine çekmek istiyorlar.



Yamaha İstanbul Bayi Açılışındaydık!


Uygun fiyat dediniz ama insanlar son dönemde Yamaha’nın yaptığı zamlardan çok şikayetçi...

Geçen yıl 2.20 olan dolar şimdi 3 lira oldu. Baktığınız zaman evet bir zam yapılmış ama aradaki kur farkına baktığınızda aslında Yamaha’nın bunu kullanıcıya en az şekilde yansıtmak için kendi kârından fedakarlık ettiğini görebilirsiniz. Tabii tüketici bunu böyle değerlendirmiyor. Mesela bazı markalar sürekli 250-500 lira artışlarla tüketicileri yavaş yavaş zamlı fiyatlara alıştırıyorken Yamaha mecbur kaldığında fiyatları yükseltiyor. Bu da aniden gelen çok büyük zam gibi algılanıyor. Ancak buradaki önemli nokta müşteri eskisi gibi değil. Yani sizden bir hizmet ve güleryüz bekliyor. Çoğu insan buraya sadece A noktasından B noktasına gidebileceği taşıtı değil bir yaşam stilini kendine satın almak için geliyor. Hobisi için gelen insanlar tercihlerini fiyatı fazla dahi olsa iyi hizmet veren yerlerden kullanırlar.



Yamaha İstanbul Bayi Açılışındaydık!

 

Sizin bu noktadaki rolünüz nedir?

Şimdi daha önceden başka markalardan istedikleri hizmeti alamayan insanları buradan mutlu göndermek için uğraşıyoruz. Önemli olan satış rakamınızı birden artırmaya çalışmak değil müşterinizi memnun etmek. İstanbul büyük bir şehir ve şu an bizim bulunduğumuz lokasyonun 20km çevresinde bile 100 bin civarı insana hizmet verebiliriz. Çabamız müşterimizin buradan memnun ayrılmasını sağlayıp en güzel reklam yöntemi olan ağızdan ağıza reklamı en iyi şekilde uygulamak. Tüketiciyi doğru ürüne yönlendirmek çok önemli. Ciro yapmak adına kişiyi daha pahalı ürüne yönlendirip onu satmak doğru bir yaklaşım tarzı değil. Müşteriniz için doğru ürünü tespit edip doğru şekilde yönlendirirseniz aranızda ticari ilişkinin dışında bir güven ilişkisi de yaratırsınız ve bunun geri dönüşü çok daha güzel olur. Örnek vermek gerekirse; Bir keresinde bir müşterimiz gelmişti ve bizden bir Iron Max ve kendi üstüne giyeceği ekipmanları aldı. Bir hafta sonra tam altı arkadaşıyla buraya gelip altı motosiklet ve tüm ekipmanlarını bizden aldılar. Bu gibi olayları yaşadıkça yürüdüğümüz yolun doğru olduğuna olan inancımız artıyor ve yaptığımız işten keyif almaya başlıyoruz. Çünkü sadece ürün satmayıp aynı zamanda insani ilişkilerinizi de geliştiriyorsunuz. Mesela çok kızgın şekilde gelen müşterilerimiz de oluyor. Orayı burayı aramış bir sonuç alamamış ve sonradan bize gelmiş fakat aslında adamı kimse dinlememiş olduğundan kızgın bir halde. Servis bölümümüzden Erbil Bey’in çok sevdiğim bir yeteneği var o da “karşısındaki insanı iyi dinleyip, isteklerini anlayarak sakinleşmesini sağlamak”. Bu gerçekten büyük bir meziyet. Motosikletinizi bakıma veya tamire götürmek insanda ister istemez bir gerginlik yaratıyor. Ancak siz müşterinizi iyi dinleyip isteklerine dürüst bir şekilde yanıt vermeye çalışırsanız işte o zaman o müşteriyi ömür boyu kazanırsınız.


Yamaha’nın genel servis politikası ne durumda?

Yamaha burada çok güzel bir şeffaflık politikası geliştirdi. Servis dediğin şey eskiden bir kara kutuydu. Tüketicinin kafasında yan sanayi parça mı takacak?, içinden parça çalınır mı? ya da kazıklanıyor muyum? gibi bir sürü soru vardı. Şu an Yamaha’da hangi parçanın ne kadar olduğu, bunun işçilik ücreti, vs hepsi bir standarda bağlanmış durumda. Ayrıca müşterimiz burada çayını veya kahvesini içerken motosikletine yapılan işlemleri izleyebiliyor. Tüketicinin kafasından bu soruların çıkmasını ve müşteriniz buradan ayrılırken doğru parçaların doğru şekilde takılmış olduğundan emin olarak ayrılmasını sağlamak çok önemli. Bu tür şeylerin otomotiv sektöründe olduğu gibi artık motosiklet sektöründe de standart halini alması lazım.


Yamaha İstanbul Bayi Açılışındaydık!


 

Burada bir sürü giyim ve aksesuar ürünü olduğunu da görmekteyim. Özellikle ilgi gören birşeyler var mı?

Giyim ve aksesuara da ilgi yüksek derecede. Özellikle Yamaha’nın “Faster Son”  konseptine ilgi büyük. Eski tarzda giyinmek biraz moda olduktan sonra insanlar bu tarza daha fazla yöneldi. Bir çok farklı tarzda binlerce kalem ürünümüz stoğumuzda mevcut. Bu sayede müşterimizi doğru yönlendirebiliyoruz. Bu da biraz önce de dediğim gibi müşteri ile aranızda güven ilişkisi oluşturuyor.

 

Ayrıca eklemek istediğiniz birşeyler var mı?

Yani sonuç olarak müşterinize ilgi göstermelisiniz. Tüketiciler de artık eskisi gibi değil. İnternetten ihtiyacı olan ürünleri araştırıyor ve bunun sizde olduğunu gördükten sonra size geliyor. Yani müşteri aslında ilk olarak size değil ürüne geliyor. İlk defa size gelen birini dükkanınızdan mutlu şekilde yolcularsanız ikinci gelişini ürün için değil sizin için yapar. Mesela her zaman motosiklet fiyatında indirim yapamıyoruz. Bazı modellerin marjı çok düşük. Biz de müşteriyi mutlu göndermek için ekstra alacağı ekipmanlarda ciddi indirimler yaparak onu bir şekilde mutlu etmeye çalışıyoruz.

 

 

İLGİLİ HABERLER
2016 MotoGP’nin Son Yarışında Lorenzo, Yamaha ile Kazandı!Movistar Yamaha Takımı’nın pilotu Jorge Lorenzo, Yamaha ile çıktığı son yarışında ve yine 2016 MotoGP’nin son ....
Yamaha Tracer 700 İle 1.000 Kilometre Yamaha’nın yeni modeli Tracer 700 yılın motoru olabilecek kadar iyi mi? Yamaha Türkiye’den aldığımız test mot....
Yeni 2017 Yamaha X-MAX 300 DuyurulduYamaha, Avrupa scooter marketi üzerindeki etkisini yeni duyurduğu 2017 X-MAX 300 ile sürdürme niyetinde..
2017 Yamaha R6 AIMExpo fuarında tanıtıldı2017 Yamaha R6 sürpriz bir şekilde Amerika Birleşik Devletleri AIMExpo Orlando şehrinde tanıtıldı. Yeni R6 bir....
2017 Yamaha SCR950 - Intermot 2016 “Yeni yollar bulmak için doğdu” sloganıyla tanıtılan stil sahibi ve klasik bir görünüşe sahip olan 2017 Yamaha....
2017 Yamaha MT-09'un Tüm Detayları - Intermot 2016Intermot Fuarı'nda tanıtılan 2017 Yamaha MT-09'un detayları ortaya çıktı. .