Yamaha Tracer

Yamaha Tracer

Çıktı çıkıyor, geldi geliyor derken Yamaha Türkiye yeni motorları MT-09 Tracer’ı getirdi, fuara yetiştirdi. Hatta bizi aldı Kıbrıs’a, karting pistine, motoru tanıtmaya götürdü. Aslında Kıbrıs’ta tersten akan trafikte motor kullanmak zor değildi ama gelen motor bir tane, kullanacak adam sayısı on olunca, akıllıca bir şekilde piste çıktık. O çok merak edilen Tracer, neydi, ne değildi?

01 Haziran 2015 Yazı:Sanço Panço, Fotoğraflar:Ahmet Köseoğlu, Kaan Verdioğlu

Bu senenin en çok satılan motoru nedir diye Avrupa dergilerine bakıyorum. BMW 1200GS Avrupa’da 25.000’den fazla satmış. Sonra Yamaha’nın piyasaları alt üst eden iki modeli geliyor; MT-07 (15.000 adet) ve MT-09 (10.000 adet) ikinci ve üçüncü sıraları almış. Bu satış adetleri Yamaha’nın bazı şeyleri doğru yaptığını gösteriyor. Türkiye’deki tam rakamları bilemiyorum ama 650cc üzerinde geçen sene MT-07’nin ilk üçte olduğunu sanıyorum. Bu motor, 15.000 – 20.000 lira arasında bütçesi olan ve ilk motorunu alacak adam için oldukça iyi bir seçenek yarattı. Bu sınıfta motor alacak adamın kolay kullanılacak, gücüyle ruhunu okşayacak, problem çıkartmayacak, hafif, sele yüksekliği Türk tipine uygun, ikinci elde kolay satılacak, değer kaybetmeyecek ve en önemlisi fiyatı uygun bir motora ihtiyacı vardı. MT-07 bunların hepsini tam olarak karşılıyor olacak ki çok sevildi, çok satıldı. Bu motoru alan adamın motorun çıplaklığıyla ilgili çok büyük problemi yoktu, motorun kolay sürülebiliyor oluşu önemliydi.

 

Büyük abi MT-09 her ne kadar Avrupa’da çok satıldıysa da, küçüğüne göre fiyatı biraz daha yüksek olunca, araya ikinci ele düşmüş başka rakipler girdi. Bir de MT-09 gibi daha yüksek hacimli motor alacak Türk tüketicisinin en büyük hayali, hani olur da seyahate çıkarsa, motorun bir seyahat motoru olarak iş yapabilecek olmasıydı. MT-09, çok heyecan verici olsa da maceraperestlere pek uymadı.

 

Zaten Yamaha Avrupa’nın ana düşüncesi de, bu motorun temelini kullanarak bir seyahat motoru yapmaktı. Nitekim, üzerinden bir sene geçmeden beklenen macera motoru geldi; bizim de bindiğimiz Tracer... Yürüyen aksam hemen hemen çıplak olanla aynı, süspansiyon çalışma aralıkları aynı, motor ve motor gücü aynı. Nesi değişik? Belki biraz oturma pozisyonu, ön giysiler, uzatılmış kuyruk. Buna MT’nin açılımı olan Master of Torque değil, Türk kullanıcı tipine çok uygun olan Mastır of (Spor) Turizm demek daha doğru olur. Kıbrıs’ta pistte bindiğimiz iki günden sonra söyleyebilirim ki, Tracer harika bir motosiklet olmuş.

 

Yamaha Tracer

 

Belki bugüne nasıl gelindiğine kısaca bakmak lazım. 2008/2009 yıllarında satış rakamlarına ve ürettiği modellere bakan Yamaha, kendilerinin tamamen yanlış kulvarda olduğunu ve fiyatlarının da her keseye çok uymadığına karar vermiş. Yamaha Motor Avrupa, bu konuda ne yapabileceklerine ve hedef kitlelerinin kim olduğuna bakmış. Yamahacı Shun Miyazaki’nin dediğine göre, artık motor kullanmamak için bir sürü sebep oluşmaktaymış. Düşürülen hız limitleri, bizde pek olmayan ama Avrupa’da çok baskın ehliyet kısıtlamaları, akıllı telefonlarla oynama, yaşlılık, ailevi sebepler, çocuklardan fırsat bulamamak, gençlerin parasının olmaması... Nasıl, sizin de benzer sebepleriniz oldu mu? Sonuç olarak Master of Torque serisini yapmaya karar vermişler. Bu seri öncelikle ucuz. Her keseye uyan modelleri var. Her yaşa uygun motorlara sahipler. Gaz kolları hassas, vaktiniz yok mu, hoop, MT-09 ile çıkıp A modunda gazlayın, adrenalin tavan yapsın, işyerine veya eve dönüverin. Bu esnada bu kısa heyecan için motora yatırdığınız para da fazla olmasın. Sürekli bakım istemesin. Sübap ayar kontrolü 40.000 kilometrede filan olsun. Az yaksın, hafif olsun. İşte yeni MT serisi, bu şekilde ortaya çıkmış.

 

MT-09’un giysili versiyonu olarak piyasaya sürülen Tracer’a ilk baktığımızda, ondaki bazı şikayet konularının giderildiğini hemen görebiliyoruz. Sürücüyü biraz öne kaymaya mecbur eden sürücü selesi bölümü düz hale getirilmiş. Çıplaklığı giderilmiş, önüne iyi tasarlanmış giysiler konmuş, üçgen formlu cam ile sürücü dış etkenlere karşı daha korunaklı hale getirilmiş. MT-09’un en çok şikayet alan noktalarından biri olan, süspansiyonların hızlı sürüşte biraz yumuşak kalma hadisesi, gördüğüm kadarıyla bu motorda –süspansiyon çalışma aralıkları tamamen aynı olmasına rağmen- giderilmiş ve belki de biraz daha sert yaylar kullanılarak iş çözülmüş gibi görünüyor.

 

Hem çıplak versiyonda, hem de bunda ön yayların çalışma mesafesi 137mm, arka ise 130mm mesafeye sahip. Standart donanımda gelen Dunlop Sportmax D222’lerin ön 120/70/17, arka 180/55/17’lik boyutları ve lastik profili, motorun spor kullanıma da uygun tasarlandığının göstergesi gibi. Dunlop’lar pistte fena değillerdi ama genel olarak geç ısınma süresi, ortalama tutuş gibi sebeplerden Avrupa’da pek tutulmuyorlar. Yine de yeni lastik yeni lastiktir, belki biraz hızlı değiştirmek istersiniz.

 

Yamaha Tracer

 

Genel Özellikler, Detaylar

 

Yamaha çok uzun zaman önce ilerici bir fikirle ürettiği TDM’yi yeni baştan mı yarattı bilmiyorum ama bu alet spor turing kategorisine, özellikle hafifliği ve gücü ile yeni bir soluk getiriyor. MT-09’a göre arka şasi uzamış, salon salomanje bir oturma grubu, yani yeni sürücü ve yolcu selesi tasarlanmış. Gerçekten de, özellikle arka sele acayip büyük, tepsi gibi. Yolcu tutamaçları son derece kaba görünmekle birlikte, oldukça fonksiyonel görünüyorlar. Eskiden olsa, buraları tasarlayan tasarımcıyı işten atmak gerekirdi, ama devir fonksiyon devri, her şey oldukça işe yarar olduğu için fena durmuyorlar. Bu yeni gelen arka şasi ve ön giysiler sebebiyle, MT- 09’un 191 kilo olan ıslak ağırlığı bunda 19 kilo artarak 210 kilo olmuş. Bu ağırlıkla bile, pek çok rakibinden hala hafif: Örneğin en yeni rakiplerinden güncel Crossrunner’ın ıslak ağırlığı 242 kiloya varıyor. Yamaha motorun tur özelliklerini de unutmamış, arka taraf için bir çanta ve yumuşak görünümlü yan arka çantalar tasarlamış. KTM’nin SMT990’nından esintiler taşıyan bu çantaların aslında içleri sert malzemeden yapılmış, dışı yumuşak görünümlüymüş. Fotoğraflardan gördüğümüz kadarı ile oldukça fonksiyonel görünüyorlar.

 

Tur motoru dedik ya, MT-09’a yapılan eklentiler bu kadarla kalmamış. Depo 14 litreden 18 litreye çıkartılmış. Teorik menzili 300 kilometre gibi görünüyor. Bize gösterilen çizime göre ayaklıklar aynı noktada, kalça 2-3 cm, eller ise 4-5 cm yukarıda konumlandırılmış gibi görünüyor. Bu da daha dik bir oturma pozisyonu anlamına geliyor. Sele yükseliği herhangi bir alet gerektirmeden 845-860 mm arasında iki kademeye ayarlanabiliyor. Beni pek etkilemedi ama yabancı basın mensupları selenin biraz yüksekte olduğundan dem vurmuşlar. Motorun en önemli özelliklerinden bir tanesi de -ki oldukça değişik ve diğer rakiplerinden hiç birinde bulunmuyor- gidon tutucularının arkalı önlü kullanılabilmesi. Bu sayede gidon arkaya ve öne doğru 1-2 cm kadar yer değiştirebiliyor ki, genelde bunu yapmak için ekstra para verip gidon yükseltici falan almak gerekiyor.

 

Gidondan bahsetmişken, bu motora özel tasarlanan el korumalarının güzelliğini söylemeliyiz. Özellikle gidon uçlarında kullanılan oldukça dayanıklı ve sert plastik tasarım, herhangi bir devrilmede de tahminen iyi koruma sağlayacaktır. 210 kiloluk ağırlık MT serisine göre biraz artmış dedik, yine de rakipler arasında hafif kalıyor. Ama sele yüksekliği ile birleşince, manevralar esnasında motoru itip kakmak biraz zor hale geliyor.

 

Öte yandan gidonun oldukça geniş turunu çok beğendim, öndeki giysilerden tamamen bağımsız gidon, özellikle manevralarda son derece hafif hissettiriyor. Gidonun epeyce önüne konuşlandırılmış, MT-09 ile aynı yerde olan kontak kilidi biraz fazla gömülü ve gizli kalıyor. Özellikle son derece uzun anahtarı buraya sokmak alışkanlık gerektiriyor. MT-09’a aksesuar olarak takılan ön cam çok yakın durduğundan anahtarı araya sokmak çok zordu, bunda neyse ki kafa çok önde de, anahtar daha rahat giriyor.

 

Yamaha Tracer

 

Eller üşüyorsa sorun yok, elcik ısıtma veya Avrupa’ya falan giderseniz elektrik ısıtmalı eldiven alabilirsiniz. Ön göğüse takılan çakmak soketi, bu tür eldiven, GPS vs. bağlamak için buraya yeni takılan detaylardan bir tanesi. Yamahacıların çok övündüğü noktalardan bir tanesi de motordaki orta sehpa. Evet güzel bir özellik, Honda Crossrunner’da yok mesela. Motor hafif olduğu için kullanımı kolay geldi bana. Pistte de herhangi bir yere sürtmemiş olması, çalışılarak yerine takıldığını gösteriyor. MT-09’un çok beğendiğim asimetrik dijital göstergesi, bu motorda yerini XTZ 1200 Super Tenere’den alınan tamamen dijital bir gösterge grubuna bırakmış. Bu gösterge öylesine büyük ki, en başlarda bazı bilgileri görebilmek için gözleri yoldan ayırıp göstergede bilgi aramak gerekebiliyor.

 

Soldakinde devir ve hız göstergesi içiçe konmuş. Bir köşede saat, altta da benzin göstergesi yeralıyor. Sağdaki gösterge ise yol bilgisayarına ait. Yamaha işareti biçiminde açılan likit kristal göstergede oldukça büyük bir vites göstergesi var. Onun altındaki satırlar değişken. Soldaki dev ve büyük düğmeden değiştiriliyor. Aslında bu düğmelerin geldiği yer markanın dev tur motoru FJR. Ondan sonra Super Tenere’de, sonra da bu motorda kullanılmış. Sağdaki gösterge ekranına dönecek olursak, bunun içinde de değişken satırlar ve anlık tüketim, iki tripmetre, ortalama tüketim gibi bilgiler yer alıyor. Opsiyonel olarak satılacak olan elcik ısıtma sisteminin alt yapısı hazırmış, onun kademeleri de bu ekranın içinde gösteriliyor, elbette sistem takıldıktan sonra. Göstergenin hemen üzerindeki ön camın yüksekliği, yine herhangi bir alet gerektirmeden ayarlanabiliyor. Koruma özellikleri hakkında konuşabilmek için biraz daha uzun bir süre kullanmak gerekiyor.

 

Sürüş Özellikleri

 

1200GS’in rakibi diye başlık attık, gerçekten de bu alet hem sürüş pozisyonu, hem de motor gücü bakımından kendisinden bir sınıf üstteki 1200’lük sportif tur makinalarına kafa tutabilecek gibi hissettiriyor. Triumph’un üç silindirlisinden farklı biçimde gürüldemeye başlayan motor, gereçekten de heyecan verici şekilde gırıldayarak çalışıyor. İlk gazlamalarım daha çok motoru tanıma amaçlı. Ön frenler iyi, kolay ayarlanıyor, arkada ABS’yi devreye sokmak kolay. Kullanmakta olduğum Caponord 1200’den biliyorum, Dunlop’lar kolay kilitlenmeye meyilli olduğu için, arkada ABS çabuk devreye giriyor.

 

Yamaha Tracer

 

İlk bir-iki turdan sonra gördüğüm kadarı ile Tracer, oturuş pozisyonu sayesinde tura uygun olduğu kadar aynı zamanda oldukça sportif bir motosiklet olmuş. MT-09’da da olduğu gibi, gidon kolonuna oldukça yakın hissediliyor. Bu da insana süpermoto kullanıyormuş gibi bir his veriyor. Kendimi tutmasam, bir de becerebilsem, karting pistinde ayak uzatarak gazlayacağım, bu konuda pek becerikli değilim maalesef. 1200’lük rakiplerinden öne geçtiği bir diğer nokta, motorun düşük devirlerdeki davranışı. Multistrada ve 1200GS gibi iki silindirlilerde genelde ağır trafikte ilerlerken sürekli yarım debriyaj yapma ihtiyacı ortaya çıkarken, bu alet düşük devirlerde bile acayip dengeli. Neredeyse 1. vitesteki yürüme hızlarında –ki bunu özellikle denedim- pek de silkeleme yapmadan ilerliyor. Bu motor büyük tombul rakipleri karşısında aralarından parmak ucunda sekerek geçen balerin kadar hafif hissettiriyor, bunu beğendim.

 

Beğenmediğim noktalardan bir tanesi, oldukça kısa kollarla direkt gidona bağlanmış aynalar oldu. Bu kollar kısa kalıyor ve arkadan çok genelde omuzları gösteriyor. Bir diğeri, debriyaj kolunda herhangi bir mesafe ayarı olmaması, debriyaj kolu biraz fazla açık kalıyor, küçük elli insanlar biraz sıkıntı çekebilirler. Öte yandan dozajını ve sertliğini beğendim. Bir diğer olumsuz nokta, her ne kadar üzerine çok çalışıldığı söyleniyorsa da, 3 farklı ateşleme haritasından en güçlü gaz kontrolünü sağlayan A modunun halen alışkanlık gerektirmesi. Özellikle bu modda sürerken düşük hızlarda gazı kontrollü açmak gerekiyor. Düşük hızlardaki açma kapamalarda sürekli atılma ve yığılma hissettiriyor. Pistin uzun düzlüğünde gazı gerektiği gibi hızlanmak üzere açtığınızda, bu defa kafa kaldırmak istiyor ve daha da ötesi, ateşli şekilde kafasını yerden kesiyor. Evet, işte yaşlı ve motordan sıkılan motorculara göre motor! Standart ve B modlarını beğendim, her ikisinde de A’da yaşananların aksine, keyifli ve güvenli sürüş yapmak mümkün gibi görünüyor.

 

ABS standart olarak bulunuyor. Dediğim gibi, öndeki tutuş iyi ve ABS zor devreye giriyor. Arkada da lastikten olsa gerek hızlı devreye girme var. TCS, yani çekiş kontrol sistemi de bu motora özel olarak konmuş. Tek kademesi var; açık veya kapalı. Bunun en azından 3-4 kademeye ayarlanması iyi olabilirdi. Çekiş kontrolü test etmek pek mümkün olmasa da motora alıştıkça yapacaklarını bilir hale geleceğimizden, çekiş kontrolün ayar ile biraz daha az müdahaleci olması genelde istenilen bir durumdur. Yine de olması, hiç olmamasından elbette iyidir. Hiç müdahele istemeyen de kapatır, öyle kullanır. Gazı tam açmalar esnasında pistin kirli noktalarında TCS’nin devreye girdiği motora yaptırdığı ateşleme kesmeleri ile anlaşılıyor. Zorlamadıkça pek devreye girdiğini söyleyemem.

 

Yamaha Tracer

 

Pistteki yarım saati bulan turlamadan sonra ertesi gün daha yavaş ve sokak şartlarını andırır biçimde bölümlerden geçerek test etme fırsatını bulduğum motoru beğendim. Özellikle konforu ve motora hakimiyetin oldukça kolay olması, kafa kaldırmalar esnasında vücuda yayılan adrenalin, çok detaylı gösterge tablosu, bu sınıfa yeni bir heyecan getiriyor. Görsel açıdan yepyeni led ampullere sahip far grubunun tekli yanıyor oluşunu stil bakımından pek tutmadım. Bir de motorun sol taraftaki alternatör uzantısı biraz fazla dışarı çıkık geldi, bu bölgeyi korumak için bir önlem almak gerekebilir.

 

Sonuç

 

Sonuç olarak, bu alet şu ana kadar Türkiye piyasasında GS’in elinde bulunan önderliğe oynuyor. Türkiye’deki GS müşterisi gidip bundan almaz. Ama bütçeleri bakımında 2007-2008 GS’e yönelecek adamın buna kesinlikle bakması gerekiyor. Şu ana kadar Türkiye’de varolan V-Strom fenomenine de (gerçi onların çoğu GS’e geçmiş) son vereceğini düşünüyorum. Frenler acayip, süspansiyon konforlu, motor etkileyici, fiyat eh işte. Açıkçası fiyatın bir parça daha aşağıda olmasını bekliyordum.

 

Büyük bir özveri ile MT serilerinin fiyatını sabit ve oldukça aşağıda (neredeyse ÖTV’yi kendisi sübvanse ederek) tutan Yamaha, Tracer’ı Avrupa genelinde 10.000 euro olan fiyatın epeyce üzerine çıkmış görünüyor. Bu haliyle bile piyasada oldukça iyi konumlanan Tracer’ı mutlaka test etmenizi öneririm. Geçen sene MT serilerinde oldukça sıra bekleyenler olduğunu unutmamak lazım. Bu tür bir motor almayı düşünenlerin bir an önce sipariş vermemesi, şu anda düşünülen olan uzun seyahat planlarının aksamasına sebep olabilir.􀀟

 

 

TEKNİK ÖZELLİKLER

Motor: 3-silindir, 4-zamanlı, sıvı soğutmalı, DOHC, 4-subap

Motor hacmi: 847 cm3
Çap x strok: 78,0 mm x 59,1 mm
Sıkıştırma: 11,5 : 1
Maksimum Güç: 84,6 kW (115PS) @ 10.000 dev/dk.
Maksimum Tork: 87,5 Nm (8,9 kg-m) @ 8.500 dev/dk.
Yağ sistemi: Islak karter
Debriyaj tipi: Islak, Çoklu disk
Vites: Sıralı, 6 vites
Çalıştırma: Elektrik
Son aktarım: Zincirli
Ön süspansiyon: Teleskopik çatal, USD, 137 mm çalışma aralığı
Arka süspansiyon: Tek amortisörlü, 130 mm çalışma aralığı
Ön fren: Çift Disk Ø 298 mm
Arka fren: Disk Ø 245 mm
Ön lastik: 120/70ZR17M/C (58W) (Tubeless)
Arka lastik: 180/55ZR17M/C (73W) (Tubeless)
Uzunluk: 2,160 mm
Genişlik: 950 mm
Yükseklik: 1,375 mm
Sele yüksekliği: 845-860 mm
Dingil mesafesi: 1,440 mm
Min. yerden yükseklik: 135 mm
Islak ağırlık (yağ ve yakıt deposu dahil): 210 kg
Yakıt kapasitesi: 18 litre
Distribütör: Yamaha Motor Türkiye www.yamaha-motor.com.tr
Fiyat: 33.900 TL

İLGİLİ HABERLER
Yamaha Tracer 700 İle 1.000 Kilometre Yamaha’nın yeni modeli Tracer 700 yılın motoru olabilecek kadar iyi mi? Yamaha Türkiye’den aldığımız test mot....
Yeni 2017 Yamaha Renkleri!Intermot ve EICMA fuarları öncesinde yeni lansmanlar beklenirken, Yamaha şu anki modelleri için yeni renk skal....
Yamaha Tracer 700 Test SürüşüYamaha Landshut'un davetlisi olarak Yamaha Tracer 700 basın lansmanına katıldık.Yamaha Tracer 700 Test sürüşl....
Yamaha Tracer 700 Ortaya Çıktı! Bir Tura Hazır mısınız?Yamaha'nın MT-07 bazlı bir motosiklet hazırlığı içinde olduğunu daha önceki haberlerimizde sizlerle paylaşmışt....
Yamaha TracerYaz aylarının başı Tracer ile balayı formatında geçti. Önce İstanbul Park’a çıktık, pistte kamyon trafiği yara....
Yamaha Tracer İle 1000 KilometrePistte Kamyon Trafiği Yaratmak.