in

Brembo RCS19 Pist İzlenimleri

Yazar: Sanço Panço

Geçen sayıdan hatırlayan okuyucularımız vardır, Yamaha R6’ya Brembo’nun ayarlanabilir fren merkezini takmış, pist günü için geriye sayıyorduk. Nisan ayı başında R6’yı piste götürdük ve neler değişti ona baktık. Yazı: Sanço Panço, Fotoğraflar: Ahmet Yıldırım, Sanço Panço

Uzun yıllardır çok büyük değişikliklerin yapılmadığı Japon 600’lük sınıfındaki makinelerin sürüş hislerinin pek modern olmayacağını düşünürken, geçen sene edindiğimiz R6’nın pist kabiliyeti ve sürüş hissiyatı bizi hala şaşırtmaya devam ediyor. Motoron Dergisi’nin düzenlediği Nisan ayı pist gününe giderken yoldaki tepkilerini de sevdik.

Bildiğiniz üzere Yamaha bu yıl R6’nın yüzünü ve donanımını epeyce yeniledi. Türkiye fiyatının 64 bin lira olarak açıklandığı bu yeni model, eski R1’in göstergesine, onda kullanılmış olan çekiş kontrolüne ve ABS’ye sahip. Yeni modelin lansmanı geçtiğimiz ay içinde gerçekleştirildi, dünyanın dört bir yanından gazetecileri biz burada olduğumuz yerden takip ederek bir fikir edinmeye çalıştık. Euro 4 emisyonlarına uygun hale getirilen yeni motor 123 beygirden 118 beygire düşmüş, test edenlerin de tamamı bundan yakınmışlar.

Bu sistem nedir, içinde neler var?

Motosikletlerdeki fren merkezleri optimum biçimde üretilir. Yamaha R6’nın standart 16mm çaplı fren pompası hali hazırda oldukça iyi olsa da bunu tabii ki mümkün olan en düşük maliyetlerle üretmişler. Brembo işi iyice geliştirmiş, yarış pistlerinde edindiği tecrübelerle bu yeni fren pompalarını tasarlamış. Brembo’nun hem yolda hem pistte iki ayar ile kullanılabilir özellikte olması, motoru pist günlerinde de kullananlar için önemli bir özellik. Brembo Fren Sistemleri’nin Türkiye distribütörü Limit Parts’tan edinebileceğiniz kutuda fren merkezi ve fren kolu, hortumları kola bağlamak için gerekli banjo vidası, yalıtım için gerekli pullar bulunuyor. Biz bunun yanında bir de fren hidrolik rezervuarı aldık, bu da distribütörün envanterinde mevcut.

Ne işe yarar?

Orijinal fren sistemine kıyasla daha keskin ve net fren yapabilmeye yarıyor. Brembo bu kolu kullananlara da iki kademeli bir fren gücü sunmuş. Yol şartlarına göre daha kontrollü fren yapmak istiyorsanız kolun basınç ayarını öndeki bir vidadan 20’ye, kuru havada hızlı gidiyor veya yarışıyorsanız kol ayarını yine aynı vidadan 18’e ayarlamanız gerekiyor.

Brembo RCS19 Pist İzlenimleri 1. İçerik Fotoğrafı

RCS (oran ayar sistemi) sürücüye fren sisteminin gücünü kendisinekullanım stiline göre ayarlamasına izin veren sistemin kısaltılmış adından ortaya çıkmış. Üzerinde 16 milimetre takılı iken, bir RCS 19 modeli ile 19mm çapındaki fren pistonunu tercih ediyoruz. Pistonun oranı 18 ila 20 arasında, öndeki ayar vidası ile ayarlanabiliyor. Bu sayede sürücü kendisine uygun gücü fren kolu üzerinden ayarlayabiliyor.

Buradan yola çıkarak “en iyi R6, kendi R6’mızdır” dedik ve fren sistemimizi denemeye piste gittik. Bu kasanın tasarımı 2008’e eskiye dayansa da R6’nın güncelliğini ve modernliğini gayet başarılı bir şekilde sürdürüyor. R6, sonu gelmeyen enerjisi ile adeta küçük bir mermiyi andırıyor. Düşük devirlerde, özellikle de biraz ağır bir sürücü iseniz motor pek yürümüyor. Dolayısıyla motoru genellikle 10 bin devir üzerinde tutmanız gerekli. Bunun altında da gidişini tura çıktığınızı düşünürseniz fena değil ancak pistte coşuyorsanız zayıf. 12 bin devir üzerinde ise zembereğinden kurtulmuş yay gibi deli deli gidiyor. Bir motor bu kadar mı deli dolu olabilir? Olabiliyormuş, motor beni şaşırtmaya devam ediyor. Şaşkınlığım güvensizliğe bağlı bir şaşkınlık değil, çok kabiliyetli oluşuna dayalı. Devir ve hızınız ne olursa olsun, R6 tecrübesinin ve geçen yıllarda yapılan iyileştirmelerin sonuçlarını konuşturuyor. Dizlerle çok iyi bir şekilde kavranıyor, üzerinde durmak da son derece konforlu hissettiriyor.

Fren Merkezi Yol Testi

Brembo RCS19 Pist İzlenimleri 2. İçerik Fotoğrafı

Brembo’nun en büyük artısı işi vahşiliğe dökmeden arzu ettiğiniz oranda yavaşlama sağlayabilmesi. Özellikle ayar yol modunda iken fren kolunu sıktığınızda adeta diskleri elinizde tutuyormuş da, istediğiniz kadar duruyormuş hissiyatı müthiş. Kelimelerle anlatılması zor bir kalite hissiyatı var. Bu sayede her türlü yol koşulunda ABS olmamasına rağmen motoru kaydırmadan durdurmayı başarıyorsunuz.

Fren Merkezi Pist Testi Piste çıktık.

Deviri arttırıp bir virajdan diğerine gazlarken dirsek içi ile depoya temas edebildiğimi ve oradan destek alabildiğimi farkettim. Bu detay pek çok motosiklette istenildiği gibi değil. Her ne kadar motorun boyutları küçükmüş gibi görünüyorsa da, çoğu sürücü için tatminkar boyutlara sahip. Üzerine sonradan taktığımız hem yola hem piste uygun Pirelli Rosso Corsa’ların performansını beğendik. Uzun süredir 4 silindir harici motorlar kullanmış birisi olarak, sürekli akıyormuş hissi vereceğini düşündüğüm 4 silindirli bir motora pek benzemiyor bu alet, vites küçültünce güzel yavaşlıyor, belki biraz fren, virajın içine kıvrılıveriyor. Pistte standart fren etkisi eski halinde çok güçsüz değildi ancak virajlara fazla hızlı yaklaşıldığında Brembo’ya oranla daha erken frene başlamayı gerektiriyorlardı. Bu durumda viraj öncesinde hızınızı azaltmaya çalışırken elbette belli bir süre kaybediyor, şayet doğru zamanda basmaya başlamadıysanız apeksi falan geçip virajın ortasına kadar kayabiliyorsunuz.

Brembo RCS19 Pist İzlenimleri 3. İçerik Fotoğrafı

 

Daha önce yarış için hazırlanmış bir motor kullandığımda frenlerinin etkisini görüp aslında iyi bir fren sisteminin işi ne kadar kolaylaştırdığını görüp şaşırmıştım. Şimdi aynı hissiyatı kendi motorumuzda da görüyorduk. Süspansiyonları son derece iyi olan R6, bu sistem ile adeta bir pist motoruna dönüşüyor.

Piyasada en yüksek devir çeviren süper spor olarak bilinen R6, 10 bin devirin altında adeta duruyor gibi hissettiriyor. Devirin a rtarak egzozdaki Exup sübaplarının açılması ile birlikte kulakları tır malayan bir ses ve delirmiş bir güç geliyor. Bu güç oldukça yumuşak biçimde geldiği için korkacak hiçbir şey yok. Fren merkezi ayar ını kolun önündeki delikten tornavida ile yapıyorsunuz. Pist ayarın a döndürüp tekrar denemeye çıkıyoruz. Evet, işte tam aradığımız lezzet. Viraja eskisine daha yakın ve oldukça hızlıyız, freni s ıkıp istediğim kadar yavaşlıyorum. Evet! Eskiden apekse dokunmak ne kadar zorsa, şimdi o kadar kolay olmaya başladı. Ünlü yazar Osc ar Wilde “bana lüksleri verin, gereksinimler olmadan da yaşarım” demiş. Brembo fren merkezi çoğumuza bir lüks gibi görünse de aslında hayatı çok kolaylaştırıyor. Bizden tam puan alan bu sistemi, spor motor kullanan arkadaşlara tavsiye ediyoruz. Emin olun Rizoma benzeri Çin işi aynadan, çok ses çıkartan uzak doğu lu egzozdan çok daha faydalı ve keyifli bir eklenti, piste çıkan a dam içinse gereksinim.

Brembo RCS19 Pist İzlenimleri 4. İçerik Fotoğrafı

 

Yamaha R6 2015-16 üzerine fikirler

Motorun hem sürüş kalitesi, hem oturma pozisyonu, hem de süspansiyon güvenilirliği son derece modern bir havaya sahip. Yaşını gösteren tek nokta artık iyice yaşlanmaya başlayan gösterge grubu. Solda hız dijital olarak gösterilirken, ortada analog devir saati devire aç biçimde sizi bekliyor. Sağda ise dış ısı göstergesi, tripmetreler gibi pek çok ufak tefek bilgi, yine ufak tefek dijital saatlerin içine yerleştirilmiş. Buraya yeni konan bir fonksiyon var; o da tur ölçemeye yarayan kronometre.

Göstergenin sağ tarafında yanar söner halde bulunan tek satır kronometreyi sabit hale getirip saymaya hazır halde tutmak mümkün. Gelgelelim başla ve bitir komutlarını vermek için gösterge saati üzerindeki seçme düğmesine basmak gerekiyor. Bu da belli bir hızla giderken oldukça zor yapılabilecek bir hareket. Üstelik bir fazla zamanı da herhangi bir hafızada tutmuyor, dolayısıyla tuttuğu zamanlara bakmak için start finiş noktasında zamanı kontrol edip aklınızda tutmanız gerekiyor, şayet her tur tekrar tekrar sıfırdan başlatmıyor iseniz. Oturuş pozisyonunu çok beğendik. Uzaktan bakan birisi için fazla radikal görünebilir, kolları ekarte edecek şekilde biraz fazla öne eğilme var ama bu sayede gidon kontrolü çok kolaylaşıyor. Pegler biraz yukarıda, bu özelliği pistte aletin fazla yatmalarda yere değmesini engelliyor.

17 litrelik depo pistte yeterli bir menzil sağlıyor, öyle ki, ilk defa 3 seans yapıp hiç benzin almıyoruz. Ergonomiye dönecek olursak, depo genişliği Honda’nın süper sporlarının genişliğinin aksine çok iyi ayarlanmış, rahat bir şekilde dizlerle kavranabiliyor. Vites oranları son derece iyi ayarlanmış. Pistteki gücü çok yeterli, iyi ayarlanmış vites oranları sayesinde arka düzlükte daha büyük hacimli motorların arkasından da olsa son derece iyi gidilebiliyor. Yamaha R6 ile her pist günü bir başka heyecan…

Ne düşünüyorsun?

Yorumlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Loading…

0

Polini GTS’e Nasıl 140 Üstü Yaptırırız?

Beş Yılın Ardından Tuna Motor

REKLAM