in

İcat Edilmemiş En İyi 10 İcat

Yazar: Rupert Paul

Bir yeni model dalgası daha kapımızda; fakat yine dünyanın en zeki
mühendisleri gerçekten istediğimiz yenilikleri yapamadılar.

Kaale alınması gereken iki tip icat vardır. Birincisi satışları yükseltmeye yönelik, önceki bilgilere ve yeni teknolojilerin acil kullanımına yönelik olanlardır bu fikirler sayesinde eskisinden biraz farklı lastik desenleri, daha küçük yapıya sahip motor blokları ya da 2 devir/dakika artışla 0,4 beygir gücü artış kazanabiliriz. Bu gelişimler tabii ki çok faydalıdırlar; fakat yeterince heyecan vermezler; genellikle de umursamadığımız sorunlara çözüm olurlar.

 

İkinci tipteki icat ise anlık bir esinin kaynağıdır; aniden surata çarpılan bir şaplak gibi gelen, zamanın bir anlığına durmasına neden olan, zaman kazandırıcı, verim artırıcı dâhilikte bir fikirdir. Bu icatlar kilometrelerce öteden parıldarlar, son derece basittirler, yeni bir teknolojinin ürünü değildirler ve onlarsız hayatın nasıl olduğunu hayal bile edemezsiniz.

 

Motosiklet üzerinde giderken “Keşke Fireblade’imin daha dar bir eksantrik ateşleme zamanlaması olsaydı” ya da “ZX-6R’ın germeye daha dayanıklı bir arka salıncağı olsaydı çok tatlı olurdu” diye düşünmüyorum tabii. Aklımdan geçenler daha çok “Kardeşim, hiçbir şey göremeyeceksem bu aynaları niye yaptınız?” ya da “Gece sürüşlerinde ön frene bastığımda, motorun kafası dalışa geçtiğinde neden önümü göremiyorum?” gibi sorular oluyor.

 

Üretilmesi ve standart olarak motorlarda bulunması (ya da opsiyonel olarak sunulması) mümkün on icadı seçtik ve İngiltere’nin bu konuda en yetkin iki kişisine yorumlarını sorduk.

 

UZMANLARIMIZ

 

  Simon Warburton, Triumph Motosiklet Ürün Müdürüİcat Edilmemiş En İyi 10 İcat 1. İçerik Fotoğrafı

 

Simon, önder 675 Daytona ve yeni 1600 Thunderbird gibi birçok iki ve üç silindirli modelin geliştirme sürecini yürüttü.

 

 

İcat Edilmemiş En İyi 10 İcat 2. İçerik Fotoğrafı  Colin Peabody, Performance Parts Yöneticisi

 

Pirelli/Metzeler, Triumph ve son 10 yıldır en kaliteli aksesuar parçaları üreten Performance Parts Ltd.’nin ortağı olarak çalıştı. British Superbikes’le yakın bir ilişki içinde.

 

 

 

İcat Edilmemiş En İyi 10 İcat 3. İçerik Fotoğrafı

 

 

1. ORTADAN ÇARPMALARI ENGELLEYİCİ IŞIKLAR

 

Honda’nın yaptığı araştırmalara göre, yan yoldan giriş yapmak üzere bekleyen araçlar, kamyonlar ve arabaların hızlarını kestirmekte, motosikletlerin hızlarını kestirmekten daha başarılılar. Sebep? Farları birbirinden daha uzak ve yaklaşırken sürücünün retinasında daha büyük bir hareket algılanmasına yol açıyorlar. Aynalara ve çatala yerleştirilmiş LED lambalar veya uyarı lambalarına ne dersiniz?

 

Simon’un kararı

 

Üzgünüm, farlar konusundaki kurallar çok sıkı. Gündüz yanacak uyarı lambalarına izin veren yönetmelik çıkacak gibi, ancak şu anda yasak. Otomobillerde kullanılmaları serbest ancak motosikletlerde yasak.

 

Colin’in kararı

 

Birçok kişi farları yanık vaziyette motosiklet kullanır; dolayısıyla aynaların arkasında LEDler olması iyi bir çözüm bence. Çatallar konusunda pek emin değilim açıkçası yıldız gemisi Enterprise gibi görünebilir!

 

 

 

İcat Edilmemiş En İyi 10 İcat 4. İçerik Fotoğrafı

 

2. ŞEHİR İÇİ HIZ SINIRLAYICI

 

50 ya da 70 hız sınırı tabelasını görünce, gerekli düğmeye bas ve motosikletin bir süreliğine bu hızı geçemeyecek şekilde ayarlansın. Süper-hassas bir GPS hız algılayıcı, üzerine lazerli radarı tutan memuru alt etmene yardımcı olsun. Otoban tabelasına geldiğinde düğmeye bas ve hayat normale dönsün.

 

Simon’un kararı

 

Sürücüyü engelleyen her şey, ani durumlarda gereken hızlı tepkinin önüne geçerek tehlikeyi atlatmayı engelleyebilir. 50’yi geçtiğinizde bir ışık yanabilir belki… İkna olmadım. Ekstra bir gidon düzenine de ihtiyaç olabilir bunun için. Bu özelliğe kaç para öderdiniz?

 

Colin’in kararı

 

Ehliyetinizi korumanıza yardımcı olabilir ama gaz kolunu kullanmayı hepimiz biliyoruz. Fazla geldi bana.

 

 

 

İcat Edilmemiş En İyi 10 İcat 5. İçerik Fotoğrafı

 

3. DOĞRU ÖN YÜKLEME AYAR SENSÖRÜ

 

Ağırlığınıza göre doğru ön yükleme ayarını yapmanın konfor ve yol tutuş açısından büyük avantajları vardır, ama ayarlaması da gerçekten zordur. Çatallara yerleştirilen bir infrared sensörü (örneğin) yüksek hızlı bir sürüş sırasında, amortisör mesafesinin %30’unun kullanıldığını size söyleyebilir. Renkli LED’ler daha çok sıkıştırmanızı (turuncu) ya da gevşetmenizi (kırmızı) söyleyebilir, hatta doğru ayarda olduğunuz mutlu haberini verebilirler (yeşil).

 

Simon’un kararı

 

Önümüzdeki birkaç yılda bundan çok daha gelişmiş bir sistemi bir motosikletin üzerinde görsem şaşırmam. Neden üzerindeki yüke bakılmaksızın motosikletin sürüş yüksekliği otomatik olarak ayarlanmasın ki? Bildiğim kadarıyla bazı arabalarda böyle bir sistem kullanmaya başlandı. Benim tahminim, Honda ve BMW’nin ilk olarak büyük tur modellerine bu sistemi uygulamaları. Sistemin büyüklüğü ve maliyetine göre, diğer motosikletlere de zamanla yayılabilir.

 

Colin’in kararı

 

BMW’lerde bulunan ESA sistemi, ön yükleme ayarını yöneten bir kademeli motorla bu sorunu çözmeye çalışıyor. Samimi olmak gerekirse, gerçekte pek işe yaramıyor. Üzerinde ayar düğmeleri olmasa da çok iyi çalışan bir standart amortisörü her zaman tercih ederim.

 

 

İcat Edilmemiş En İyi 10 İcat 6. İçerik Fotoğrafı

 

4.UZATILABİLİR AYNALAR

 

Gerçekten çok iyi tasarlanmış aynaları olan motosikletlerde (ZZR1400 gibi) bile, kalın bir mont giydiğinizde ya da arkanıza bir yolcu aldığınızda ayna görüş alanı önemli derece azalır. Yıllardır araba aynalarını elektrikli ayarlı üretiyorlar. Spor motosiklet aynalarının kolları neden uzatılabilir olmasın?

 

Simon’un kararı

 

Spor motosiklet aynaları, komik görünmeyecek kadar uzun tasarlanırlar. Ayna kolu üretimini epeyce zorlaştıracaktır; fakat işe yarayabilir. Aynayı kesinlikle ağırlaştıracaktır ve eminim bu pek çok spor motosiklet sürücüsün gözünde bir sorun olacaktır.

 

Colin’in kararı

 

Gerçekçi, fakat ağır. Tur motosikletleri için iyi olur. Belirli bir hızın üzerinde aerodinamiği bozmamak için kısalabilirler.

 

 

İcat Edilmemiş En İyi 10 İcat 7. İçerik Fotoğrafı

 

 

5. DALMAYA DUYARLI KISA FARLAR

 

Kıvrımlı arka yollarda belki de 2300’üncü virajı dönmek için frene basıyorsunuz. Farlarınız aniden ön çamurluğa bakmaya karar vermeden önce, çatallardaki bir konum sensörü bir elektrikli motora farı yukarı çevirerek dalmayı engellemesini söylüyor. Harika, geometriden bağımsız, sabit aydınlatma.

 

Simon’un kararı

 

İyi bir fikir, hem de ilk defa duymuyorum! Sanırım, sistemin yeterince hızlı tepki vermesini sağlamak ve tümseklerden geçerken sarsılmasını engellemek için ayarlanması ve yönetimi biraz kafa yorucu olabilir. Güvenlik açısından kritik öneme sahip bir parçanın beklenmedik bir hareket yapmasını engellemek büyük özen gerektirir! Yine de bu sistemi ileride bazı motosikletlerde görebileceğimizi düşünüyorum.

 

Colin’in kararı

 

En üst model arabalarda şu anda, dönüş esnasında virajın içini görmenizi sağlayan adaptif far sistemleri kullanılıyor. Yine de bu sistem ağır olacak ve spor motosikletlerdeki ağırlığı düşürme eğilimine ters düşecektir.

 

 

 

İcat Edilmemiş En İyi 10 İcat 8. İçerik Fotoğrafı

 

6. İDARELİ YAKIT YÖNETİM SİSTEMİ

 

Üreticiler bu fikri sevmeyecek. Motorları ayarlamak için harcadıkları zamanın yarısını emisyon sınırlarını yakalamak için kullanıyorlar ve biz ikinci bir tane daha tasarlamalarını istiyoruz. Bunun, benzini koklayan bir ateşleme/yakıt yönetimi sistemi olmasını ve 15 litre daha benzin almak için fazla çulsuz/düşüncesiz/ uzaklarda olduğumuz zamanlarda sürüş menzilini artırmasını istiyoruz. Gerçekten çok kullanışlı olurdu.

 

Simon’un kararı

 

Gerçekten de büyük miktarda yakıt ekonomisi sağlayacak bir EFI (elektronik yakıt enjeksiyonu) sistemi seçebiliyor olmak çok rağbet görecektir. Fakat gerçekten, emisyon kuralları yüzünden motosikletlerin ayarları konusunda zaten çok dikkatli davranıyoruz ve yüksek performanslı motosikletlerin bile yakıt konusunda cimri olmaları için elimizden gelenin en iyisini yapıyoruz. Son kalan benzinden mümkün olan en çok yolu çıkarabilmek için yapılması gerekeni zaten hepimiz yapıyoruz. – Gazı yumuşak kullanın ve bir üst vitesi kullanın.

 

Colin’in kararı

 

Bir Pazar ecesi Fransa’nın taşrasındasınız – hay aksi; bas düğmeye – bence harika.

 

 

İcat Edilmemiş En İyi 10 İcat 9. İçerik Fotoğrafı

 

 

7. SPOR MOTOSİKLETLER İÇİN TAK-ÇIKAR KIŞLIK KARENAJ

 

Spor motosiklet gövde tasarımı, iki farklı yan karenajla yapılır. Standart bir yazlık versiyon ve elleriniz için tam rüzgar koruması sağlamakla kalmayıp, parmaksız eldivenlerinize radyatörden aldığı sıcak havayı da yönlendiren kışlık model de üretilir. Motor soğutma özelliği azalmıştır ama olsun, zaten kıştayız.

 

Simon’un kararı

 

Güzel fikir, ama çok özenli tasarlanmalı, yoksa spor motosikletin zarif hatlarını bozabilir. Yine de istediğiniz zaman elcik ısıtma ve elcik korumaları takabilirsiniz.

 

Colin’in kararı

 

Dev bir Transformers oyuncağına benzeyen bir motosiklet.

 

 

İcat Edilmemiş En İyi 10 İcat 10. İçerik Fotoğrafı

 

 

8. KÜFÜRBAZ SIRT ÇANTASI

 

Otoban sürüşleri için “Sağdan git o***** çocuğu” akla gelse de sevgi sözcükleri dağıtan bir otomatik menü de kullanabilirsiniz (“Çok kibarsınız”); ya da öküzce davranışlarınız için inanılmaz bahaneler uydurabilirsiniz (“Sollama için özür dilerim. Karım doğurmak üzere”).

 

Simon’un kararı

 

14 yaşındaki çocuklar buna bayılır.

 

Colin’in kararı

 

Yazı yazmayı biliyorsanız işe yarayabilir bence.

 

 

İcat Edilmemiş En İyi 10 İcat 11. İçerik Fotoğrafı

 

 

9. DURUŞ ANI SABİTLEYİCİLERİ

 

Kavşağa yaklaş, bir düğmeye bas ve sabitleyiciler açılıp, motosikleti ayakta tutsun. Basit.

 

Simon’un kararı

 

Ecomobil gibi tamamen kapalı bir makinede iş yapabilir; fakat normal bir motosiklette “Ben işe yaramaz adamın tekiyim” formasıyla gezmek gibi bir şey olur (yukarıya bakınız). Aynı zamanda da yer kaplayan, ağır ve pahalı bir sistem olacaktır. Yine de engelli sürücüler için çok faydalı bir geliştirme olabilir.

 

Colin’in kararı

 

Kısa boylu Ewan ve Charley özentileri için harika bir fikir. Motosiklete bir kere merdivenle bindin mi tamamdır – tabii benzin ya da çiş için durmak gerekmediğini var sayarsak-.

 

 

İcat Edilmemiş En İyi 10 İcat 12. İçerik Fotoğrafı

 

 

10. KOLAY AYARLANABİLİR KUMANDA ELEMANLARI

 

KTM RC8 ilk ayarlanabilir spor motosiklet olarak yolu açtı, fakat hepimiz miskiniz. Konforludan hızlıya ya da tam tersine ayar yapmak için takım çantasını açmakla uğraşır mıyız? Muhtemelen uğraşmayız. Bike’nin Yol Test Editörü Mike Armitage tarafından tasarlanan bu sistemde, gidonunuzu yükseltip alçaltmak için iki vida ve büyük bir ayar halkası yeterli oluyor. Ayaklıklarda da kullanılabiliyor.

 

Simon’un kararı

 

Bence sistem çok ağır. Ayrıca alet kullanmadan ayarlanabilir bir gidon ve ayaklık ayar sisteminin titremeler veya kaymalar olmadan tamamen sabit durmasını sağlamanın çok zor olacağını düşünüyorum. Yani sürüş esnasında sıkıştırılmaları gerekecektir. Kesinlikle motosikletlerin ayarlanabilir olmaları için çok şey yapabiliriz ve yapacağız da; fakat sanırım el aletlerine ihtiyacınız olacak.

 

Colin’in kararı

 

Motosikletlerde, arabalarda olduğu gibi ayarlanabilir kumandaların neden kullanılmadığını hep merak etmişimdir. Çok sayıda ayarlanabilir gidon ve ayaklık takımları satıyoruz ve bunlar sadece spor motosikletler için üretilmiyorlar. Yine de burada görünen sistem biraz ham kalmış.

Ne düşünüyorsun?

Yorumlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Loading…

0

Özel Motosiklet Çoraplarına O Parayı Vermeye Değer Mi?

Motosiklet Markalarını Taşıyan Eşyalar Para Tuzağı Mı?

REKLAM