Karbüratör mü Enjeksiyon mu?

Çeşitli Yazar: Ahmet Köseoğlu

Karbüratör mü Enjeksiyon mu?

Karbüratörlü motorlar mı yoksa enjeksiyonlu motorlar mı daha iyidir?

"Karbüratörlü mü yoksa enjeksiyonlu motor mu daha iyidir?”

 

Eski motosiklet kullanıcıları tamir edilebilirliği ve daha az elektronik oluşu nedeniyle karbüratörlü motorları tercih ederken; teknolojinin getirdiği faydalardan sonuna kadar yararlanmak isteyen yeni motosiklet kullanıcıları ise enjeksiyon sistemine daha sıcak bakıyor. İşte kısaca enjeksiyonlu ve karbüratörlü sistemler ve ikisinin arasındaki farklar:

 

Karbüratör

Karbüratör mü Enjeksiyon mu? 1. İçerik Fotoğrafı 

Karbüratör, her türlü şartlar altında, (hava sıcaklığı, yol şartları, aracın yük ve hız durumu) motorun çalışması için gerekli olan benzin hava karışımını mekanik olarak kendi üzerinde yer alan ayar vidalarınca daha önceden ayarlanan belli değerlere göre oranlayan yakıt sistemidir. Yanma odasına giden hava karbüratör içerisinden geçerken benzin ile karışır ve yanma odasına girer.

 

Enjeksiyon

Karbüratör mü Enjeksiyon mu? 2. İçerik Fotoğrafı 

Yakıt enjeksiyon (akıtma-püskürtme) sistemi, dizel motorlarındaki yakıt sistemini andırır. Benzin türlü elektronik duyargalardan gelen veriler dahilinde yine elektronik kontrollü olarak enjektörler yardımıyla direk yanma odasına (ya da yanma odasına giren havanın içerisine) püskürtülür.

 

Farklar-Üstünlükler

Yakıt enjeksiyonu, benzin motorlarına her türlü çalışma şartları altında gerekli en uygun oranda yakıt hava karışımını oluşturan ve karbüratörün yerini alan en son teknolojik gelişmedir. Bilgisayar yönetimli motorların, telsiz gaz kollarının, çekiş kontrol sistemi gibi sistemlerin olmazsa olmazıdır. Enjeksiyonlu sistemlerde;

• Yakıt ekonomisi daha iyidir. Yanma odasında daha verimli bir yanma sağlanır.

• Yanmadaki verimlilik sayesinde motordan daha fazla güç alınır.

• Verimli yanma sayesinde çevre kirliliği en aza iner.

• Sistem her türlü çalışma şartına duyargalar sayesinde hızlı şekilde ve tam uyum sağlar. Koşulların, örneğin rakım'ın değişmesinin bir önemi kalmaz. Sistem sensörleri yakıt ve hava karışımında gereken oranı sürekli ölçer ve ona göre enjektörlerden yakıt püskürtülür.

• Motor soğuk havalarda daha kolay çalıştığı gibi tekleme ve stop etme durumu görülmez.

 

Yukarıda saydıklarımızdan sonra "Karbüratörlü sistemler" için söylenecek pek bir şey kalmadı gibi görünebilir. Koşullar değişiğinde daha iyi yanma performansı için karbüratör ayarına elle müdahale etmek gerekir. Ancak kısaca toparlayacak olursak karbüratörlerlü sistemler: enjeksiyon sistemlerine nazaran ucuz olmaları, daha kolay tamir edilebilmeleri -bu nedenle 1988-2003 yılları arasında üretilen karbüratörlü Honda Africa Twin modelleri yıllardır uzun yol gezginlerinin ilk tercihleri arasındadır-, custom motosiklet yapımında daha az işçilik gerektirmeleri, kolay uygulanabilmeleri karbüratörleri hala kullanılır yapıyor. Gelişen teknoloji ise kuşkusuz enjeksiyondan yana.

YORUMLAR