in

Motosiklet Muayenesi

Yazar: Sanço Panço

“Her motorcunun başındaki demokles kılıcı”

Araç muayenesi bir kaç yıl öncesine kadar, bilindiği gibi devlet tarafından yapılıyordu. İstasyon sayısı son derece azdı. Daha sonra sistem özelleştirildi ve muayeneler TüvTurk’ün kurduğu yeni istasyonlarda yapılmaya başlandı. Daha önce devlet eliyle işletilen sistemde; mevcut sırayı atlayarak motorla muayene noktasına yanaşıyor, görevli memurun göz ucuyla motora bakmasını takiben ruhsata aldığınız imzalar ile muayeneyi tamamlamış oluyordunuz.

 

TüvTurk’ün açtığı istasyonların T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın belirlediği standartlarda çalışmaya başlaması ile birlikte; muayene işlemi her araç için gerektiği gibi yapılmaya başlandı. Eskisine oranla piyasadaki araç sayısı da arttığı için muayene kuyrukları uzamaya başladı. TüvTurk, başlangıçta varolan bu problemi çözmek için muayene istasyonları sayısını çoğalttı ve randevu sistemine geçti.

 Motosiklet Muayenesi 1. İçerik Fotoğrafı

Yeni muayene istasyonları için kolay ulaşılabilen noktalar seçilmişse de, istasyonların pek çoğuna yüksek hızlı yollar kullanılarak gidiliyor. Bu istasyonlar, alan büyüklükleri sebebiyle de şehir merkezinden uzaktalar. Ülkemizde 3 yağışlı mevsim olması sebebiyle, pek çok motosiklet kullanıcısı muayeneye gitmekte zorluk çeker olmuşlardı.

 

Türkiye’deki kanunlara göre 100 cc motor hacminin altında olanlar da dahil tüm motosikletler ilk üç yılın sonunda ve sonrasında her iki yılda bir periyodik araç muayenesine gitmek zorunda. TüvTurk verilerine göre 2011 yılında trafiğe kayıtlı 2,5 milyon motosikletin 1 milyonunun muayeneye gelmesi gerekirken, sadece 194 bin motosiklet muayeneye geldi. Bu durum, otomobillerde yüzde 23 olan muayene kaçağı oranının motosikletlerde yüzde 80 olduğuna işaret ediyor.

 

TüvTurk, özellikle İstanbul’daki motosiklet sürücülerinin şehir merkezlerine uzak istasyonlara ulaşımda sorun yaşadıklarının tespit edilmesinin ardından, şehir içinde, ulaşımı kolay noktalara motosikletlere özel 2 istasyon açtı. Bir tanesi Avrupa yakasında Maslak’ta; Atatürk Oto Sanayi Sitesi’nde, diğeri de Anadolu yakasında motosiklet mağazaları ile meşhur Kızıltoprak’ta. Açılan motosiklet muayene istasyonları, motosikletçilerin çok kolay ulaşabileceği iki merkez oldu.

 

Motosikletimizin biten muayenesini yenileyebilmek için biz de Kızıltoprak Şubesi’ni tercih ettik. İşin aşamalarına fotoğraflarla devam edelim. Konuyu iyi anlatabilmek için her adımı bir aşama olarak açıkladık, bu aşamaların fazlalığından gözünüz korkmasın, çalışan arkadaşlar oldukça hızlı ve ehil biçimde işi tamamlıyorlar.

 

Motosiklet Muayenesi 2. İçerik Fotoğrafı
Aşama 1: Kızıltoprak İstasyonu’na geldiğinizde öncelikle ruhsatınız, kimliğiniz ve peşin para ile ofise giderek kayıt işleminizi yaptırıyorsunuz. Buradaki sistemden araçla ilgili borç bilgisi görülebildiği için, borç veya muayeneye mani herhangi bir problem yoksa muayene ücretini yatırıp bekleme bölümüne geçebilirsiniz.

Aşama 2: Motor muayeneye alınıncaya kadar bu güzel bekleme alanında oturup çay içebilirsiniz. Sistem randevulu çalıştığı için çok beklemeyeceksiniz.

 

Motosiklet Muayenesi 3. İçerik Fotoğrafı

 Motosiklet Muayenesi 4. İçerik Fotoğrafı

Aşama 3: TÜV görevlisi tarafından teslim alınan araç muayeneye giriyor.

 

Aşama 4: Süper bir motosiklet bandı yapılmış. Burada önce ön tekerlek dönüş kontrolü, ön fren kontrolü gibi işlemler yapılıyor.

 

Motosiklet Muayenesi 5. İçerik Fotoğrafı 

 Motosiklet Muayenesi 6. İçerik Fotoğrafı

Aşama 5: Arka tekerlek ve yürür aksam kontrolü, ön tekerlekten hemen sonra geliyor.

 

Aşama 6: Gidon bilya ve boşluk kontrolü için güzel bir aparat yaptırılmış, boşluk olup olmadığı hemen anlaşılabiliyor.

 

Motosiklet Muayenesi 7. İçerik Fotoğrafı 

 Motosiklet Muayenesi 8. İçerik Fotoğrafı
Aşama 7: Far kontrolü yapılıyor. Genellikle otomobiller için üretilen bu far ölçüm cihazlarında motosiklet farının “ayarlı” çıkması biraz zor.

Aşama 8: Araç lifte kaldırılıyor.
 Motosiklet Muayenesi 9. İçerik Fotoğrafı

 Motosiklet Muayenesi 10. İçerik Fotoğrafı
Aşama 9: Şasi numarası kontrolü.

 
 

Aşama 10: Akar-kokar ve egzoz boruları kontrolü.
 Motosiklet Muayenesi 11. İçerik Fotoğrafı

 Motosiklet Muayenesi 12. İçerik Fotoğrafı
Aşama 11: Zincir kontrolü.

 
 

Aşama 12: Fren balatalarının gözle kontrolü.
 Motosiklet Muayenesi 13. İçerik Fotoğrafı

 Motosiklet Muayenesi 14. İçerik Fotoğrafı
Aşama 13: Ön arka lastiklerin iz derinlik ayarı kontrolü.

Aşama 14: Kontroller sona erdi. Şimdi sıra konuyla ilgili raporun hazırlanarak sisteme girilmesine geldi.
 Motosiklet Muayenesi 15. İçerik Fotoğrafı

 Motosiklet Muayenesi 16. İçerik Fotoğrafı

Aşama 15: Araç muayeneden geçti ise plakasına muayene geçerlilik tarihini gösterir bandrol yapıştırılıyor.

 

Aşama 16: Motor ve muayene raporu araç sahibine teslim edilerek uğurlanıyor.
 Motosiklet Muayenesi 17. İçerik Fotoğrafı

 

 

 

Trafikten Men Edilme Cezası:

 

Motor kullanan arkadaşlar farkında mı bilmiyorum, artık böyle bir uygulama var. Muayene süresi bitmiş motorunuzla herhangi bir trafik çevirmesinde ceza yediğinizde, para cezası kesiliyor ve problemi çözmeniz için 1 hafta süre veriliyor. Bu süre içinde muayene yaptırdığınız motorunuzun ruhsatını herhangi bir trafik şubeye gidip sisteme işletmez iseniz, 1 hafta sonunda aracınız trafik şubesindeki sistemde trafikten men ediliyor.

 

Bu durumdaki aracınız ile ikinci defa yakalanmanız durumunda araç bağlanarak bir otoparka çekiliyor. Aynı durumdaki araç üzerindeki men cezası noterdeki satışta da ekranda görünüyor ve aracın satışı yapılamıyor. Bu men cezası sadece araç sahibi tarafından muayene yapılmış ruhsat ile herhangi bir trafik şubeden kaldırılabiliyor. Bu kadar zor durumlara düşmemek için muayenesiz aracın muayene ettirilmesi önerilir. Muayenesiz geçirdiğiniz zamanlar için ay başına muayene ücretinin %5’i kadar ceza ödemeniz gerektiğini de bilmeniz gerekiyor.

Ne düşünüyorsun?

Yorumlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Loading…

0

Scorpion EXO 2000 EVO İncelemesi

Virajlarda Dirsek Değdirenler…

REKLAM