Motosiklet Kültürü Dergisi

ABONELİK KAMPANYALARI

Polini GTS, Standart GTS’e karşı

Motoron'dan

Sanço Panço  1272 görüntülenme #3817 yorumlar

Polini GTS, Standart GTS’e karşı

Vespa’ları Pistte Karşılaştırdık

Motoron Garaj’da daha önceki sayılarda da bahsettiğimiz üzere Vespa GTS’imizi Polini’nin bu motor için ürettiği bütün performans parçalarını takmıştık. Polini’li Vespa GTS’i Volkan Işık Davutpaşa pistinde standart donanımlı ile karşılaştırdık. Tekrar hatırlayacak olursak; Polini’li Vespa’nın üzerinde varyatör kiti, yarış debriyajı, çok daha dayanıklı kavrama çanı ve Polini egzoz bulunuyor.

Polini’nin GTS için ürettiği varyatör kitinin amacı son derece açık; tırmanış açısı çok daha dik bir ön varyatör ve daha ağır varyatör ağırlıkları ile düşük devirlerden yukarı devirlere çok hızlı tırmanması amaçlanmış. Pistte hızın düşük kaldığı noktalarda bu gerçekten de işe yarıyor. Burada dikkat edilmesi gereken nokta, Polini’den veya herhangi bir firmadan performans egzozu aldığınızda iç susturucunun takılı olması gerekliliği. Susturucu takılı olmadığında alt devirler ölü hale geliyor ve varyatör kitinin gerçek faydasını göremiyorsunuz. Susturucusu takılı olmadığında çıkarttığı ses ise takdire şayan; ne çok fazla, ne çok az, oldukça derinden gelen bir tona sahip.

Susturucusunu taktığımız Polini egzozdan gelen küçük patlamalar insanı daha da gazlamaya itiyor. Normal bir GTS’e göre pistte 0-70km/s arası hızlanmalar gerçekten çok daha iyi. Daha ağır varyatör ağırlıkları sayesinde kavrama hemen gerçekleşiyor ve Polini’li GTS öne geçiyor. Standart GTS’te bu atılım 50-100km/s arasında gerçekleşirken, Polini’li GTS sıfırdan itibaren sanki hiç sonu gelmeyecek bir iştahla ileri atılıyor.

Polini GTS, Standart GTS’e karşı

Pistteki dar virajlarda standart GTS’teki Anlaş kış lastikleri daha geniş yapıları ve yanakları sayesinde daha fazla yatma imkanı sağlıyor. Ancak bunun haricinde Polini’li GTS düzlükte daha çabuk hızlanıyor. Pistteki ana düzlük 0-70km/s’leri görebildiğimiz yeterli mesafeye sahip. Polini düzlüğe çıkar çıkmaz 70’lere ulaşırken standart GTS düzlüğün sonuna doğru, o da geç fren yapmayı göze alabilirseniz 70’e geliyordu.

Polini bu kit ile kayış aktarmalı sistemin yarattığı kayıpları minimuma indirmeye çalışmış. Bunu başarmış mı, evet, gerçekten de gaz kolu ile aktarma organları uyumu daha iyi hale geliyor. Piaggio grubu motorlarında oluşan kavrama ve debriyaj titremesi ise Polini’li Evolution çan ile ortadan kalkıyor. Pist sonrasında sokakta kullandığımızda gördüğümüz kadarıyla Polini varyatör çanı, şayet hergün yoğun trafikte kullanıyorsanız, kesinlikle edinmeniz gereken mükemmel bir ürün. Yarım debriyajla ilerlediğimiz trafikte standart GTS’teki çan çok çabuk ısınıp titremeli kalkışlara sebep olurken, Polini Evolution çan sayesinde motor yarım debriyaj ile ilerlese dahi ısınmıyor ve hiç titremeden uzun süreler ilerleyebiliyor.

Polini GTS, Standart GTS’e karşı

3 pabuçlu yarış debriyajı ise kalkış devrini ayarlayabildiğiniz bir başka yenilik. Standart debriyajda çeşitli sertlikteki yaylar ile ayarlanan kalkış devri, bu debriyajın vida ile sıkılabilen yayları sayesinde manuel olarak ayarlanabiliyor. Şayet debriyaj balatanız eskidiyse standart balata yerine bu modelden almak da kalkışınızı güçlendirmek için faydalı olabilir.

Şehiriçinde hayat

Pistten dönerken ve sonrasında bir kaç gün Vespa GTS’i yoğun trafikte kullanma imkanı buldum. Polini varyatör kiti bu motora özel üretildiğinden gerçekten de kayda değer bir farklılık yaratıyor. Şehir içinde dur kalk yaparken ve genelde 80 kilometre/saat hızı geçmediğimizden, ara hızlanmaların mükemmel hale geldiğini farkedebiliyorsunuz. Kayış hemen yükseliyor ve bununla birlikte hız da artıyor. Bütün bunları da düşük devirlerle gerçekleştirdiğinden yakıt tüketiminin pek değişmediğini gözlemledik. Bu düşük devirde iyi hızlanmayı sağlamak için Polini motora standarttan epeyce fazla, 15,7 gramlık ağırlıklar takmış. Bu ağırlıklar varyatörün içinde hızlıca yuvarlanıp sistemi açtığı için boşu boşuna devir çevirmeden hızlanabiliyorsunuz.

Polini GTS, Standart GTS’e karşı

Kevlar malzemeden yapılan kevlar kayış süper iş çıkartıyor. Genellikle sürekli hızlı gittiğinizde kayış ısınır. Bir ara gazı bırakıp tekrar hızlanmaya çalışırsanız, standart kayış ısındığı için uzar ve gaza olan motor tepkisi oldukça geç gelir. Polini burada yığılmayı önlemek için güçlendirilmiş bir kevlar kayış yapmış. Isınsa da gaz verdiğinizde esnemiyor. Bu sayede yüksek hızlarda gazı kestiğiniz zaman tekrar gaz verme gereksinimlerinizde motor gaz hemen tepki veriyor. Bu özellikleri çok beğendik. 100-120 km/s arasındaki hızlarda motorun hızlanması 100’ün altındaki hıza oranla biraz yavaşlıyor. Normalde Vespa GTS 250 standart halinde 135- 138km/s arasında devir yüksekliği sebebiyle elektronik devir kesiciye giriyor. Polini kit sayesinde düşük devirle gittiği için en yukarılarda motor devir kesiciye yakalanmıyor ve 140-145 km/s arasını rahatlıkla görüyor. Önümüzdeki sayıda motor bu kit sayesinde kafa kaldırıyor mu kaldırmıyor mu görmek için varyatör ağırlıklarını bir parça hafifletip tekrar deneme yapacağız. Ayrıca pistte zaman tutma gibi bir planımız da var.

Son olarak bahsetmek istediğim konu ise kavrama çanı... Piaggio 250’lik motorlarda genellikle uzun süre trafikte kalınca çan fazla ısınıyor ve titremeye sebep oluyor. Polini Evolution çanı yukarıda da söylediğim üzere sıkışık trafikte 45 dakika-1 saat test etme imkanım oldu. İşi abartarak bazen kalkmadan önce motoru yarım debriyajda kavrar biçimde tutmama rağmen Polini görevini yeerine getirdi ve en zor anda, yokuşta bile hiç bir titreme olmadan aracı kaldırdı. Bu konuda da bizden 10 üzerinden 10 puan aldı.

Polini GTS, Standart GTS’e karşı


TEST EKİPMANLARI

 241.719 Ön Varyatör Kiti, 282 euro

Bu kiti Polini GTS’in motor bloğuna, aracın ağırlığına ve tekerlek ölçülerine uygun hesaplarla üretmiş. Bu durum gerçekten de sürüşte hissediliyor. Dış varyatörün soğutma yelpazeleri de varyatör kutusunun daha iyi soğuması için biraz daha büyük tasarlanmış. Bütün bu “hautecouture” terzilik işleri motora göre yapıldığından, bu kiti takınca alınan keyif de gerçekten üzerinize tam dikilmiş kıyafet kadar zevk veriyor. Varyatör misketleri standarda göre çok da hafif değil. Bunun sayesinde rakip kitlerin bazılarında görülen yüksek devirlerde kalkış problemi Polini’de görülmüyor. www.otomotostore.com

Polini GTS, Standart GTS’e karşı


249.060 3 Yaylı Yarış Debriyajı, 88 euro

Bu ürün tamamen yeni. Piaggio Beverly’de kullanmakta olduğumuz 2 pabuçlu debriyaja göre debriyaj çanını kavrama alanı biraz daha büyük ve ayarlama vidaları sayesinde farklı sertliklere sahip yaylara gerek duymadan kalkış anı devri rahatça belirlenebiliyor. Polini Evolution debriyaj çanı ile bir araya geldiğinde titreme problemleri ortadan kalkıyor. www.otomotostore.com

Polini GTS, Standart GTS’e karşı


190.0041 Egzoz, 460 euro

Bu ürünler arasında (hoş hepsine hayran kaldık) bizi bizden alan muhteşem bir parça bu. Akrapovic’e göre en az 100 euro ucuz, işçiliği ondan çok daha iyi, ses kesici iç parçası mükemmel bir çelik ile üretilmiş. 2 kişi binildiğinde Akrapovic’in gövdeye çarpması problemi bu üründe yok. Ses ve üst devirlerde sağladığı güç takdire şayan. Ses kesici takılı bile olsa ufak patırtılı sesini çok beğendik. Ses kesici çıkartıldığında elbette gürültü yükseliyor, ancak derinden gelen bas tonu ile sürücüyü gazlamaya kışkırtıyor. www.otomotostore.com

Polini GTS, Standart GTS’e karşı


250.028 Varyatör Çanı, 99 euro

Debriyaj’ın etrafını saran bu dairesel demir elemana ne zamandır göz öldürüyoruz! Trafikte durup kalkmaktan ötürü morarıp kızararak dengesi bozulan ve yanan orijinal set zaman içerisinde özellikle kalkışta sese ve titremeye yol açıyor. Oysa ki Polini’nin bu ürünü, hem daha iyi malzemeden, hem de ince bir işçilikle üretilmiş. Üzerindeki çizgi biçimindeki oyuklar da daha kolay soğumasını sağlıyor. Deneyip neler yapabildiğini göreceğimizi söylemiştik, denedik, gördük, büyük hacimli skuterlerin yoğun trafikte titremesine kesin çözüm gibi görünüyor. www.otomotostore.com

Polini GTS, Standart GTS’e karşı


YORUMLAR