Motosiklet Kültürü Dergisi

ABONELİK KAMPANYALARI

Rotary Geri Döndü!

Yeni Modeller

Alişan Fidan  4298 görüntülenme #3726 yorumlar

Rotary Geri Döndü!

Norton mühendisleri 200 beygir güce ve sadece 136KG ağırlığa sahip bir motosiklet üretti!

 Evet yanlış duymadınız. 200hp ve sadece 136 KG! Norton, 1989 yılında RCW588 adını verdiği rotary tipi motora sahip motosikletini ürettiğinde yarış dünyasının altını üstüne getirdi. Küçük çaplı bir firma olmasına rağmen Senior TT’yi 1992 yılında, BSB şampiyonasını 1994’de aldı ve İngiltere çapında bir çok pist rekorunu da egale etti. Projenin arkasındaki Brian Crighton, 200 beygirlik bu pist canavarı ile sahalara geri döndü.


Rotary Geri Döndü!

Norton RCW588


Bu yeni motosiklet, rotary motorlarında uzmanlaşmış Rotron firması ile ortaklık yapılarak üretildi. Crighton’un Ar-Ge kısmında çalıştığı Rotron firması yıllardır rotary motorları için mühendislik çalışmaları yapıyor ve performans parçaları üretiyor. Norton’un projeye girmesiyle bu tüy hafifliğinde motordan tam 100 adet üretilecek. Hatta yola çıkabilecek yasal bir versiyonunun da üretileceği üreticiden gelen açıklamalar arasında.

Motosikletin kalbinde CR700P koduna sahip 700cc’lik çift rotorlu bir motor var. 11,000 devirde 200 beygir ve 9500 devirde 149NM tork veriyor. Motorun döküm modelleri Norton RCW588’den alındı fakat Crighton’un yıllar içinde yaptığı tüm Ar-Ge çalışmaları sayesinde müthiş değişiklikler yapılmış.

Crighton yaptığı değişiklikleri şöyle açıkladı: ”588’in rotorları 62mm genişliğindeydi fakat ben onları 88mm’ye çıkarttım. Bu sayede motor 700cc haline geldi. Fakat bunu yaparken motoru daha fazla genişletmek istemiyordum ben de çözümü iç duvarları incelterek buldum. Motorun alanını sadece 3mm daha genişleterek bu kadar fark elde ettim. Bu ürettiğimiz prototipte 588’in dış döküm kalıplarını kullandık. Üretim zamanı kendi kalıplarımızı kullanacağız yani aslında bir nevi kendi motorumuzu tasarladık diyebiliriz. Eski motor kayışla çalışıyordu fakat yeni motorda dişli sistemi kullanacağız. Hatta vites kutusunu da biraz daha ufaltmayı düşünüyorum. Ayrıca soğutma sistemi için de çok büyük değişiklikler var.”

Tüm rotary motorlarda olduğu gibi bu motorda da piston ve piston kolu yok. Bu sayede rotor ana yatağa aşırı yakın şekilde kalıyor. Rotorun dönüşleri yatağa çok fazla sıcak aktardığı için bunu soğutması ciddi bir problem. CR700P motorunda koltuğun altına konuşlandırılmış bir intercooler’a bir turbo vasıtası ile soğuk hava üfleniyordu. Crighton ise crank’ın içine su soğutma sistemi yerleştirebilmesini mümkün kılacak bir sistem üzerinde çalışıyor. Bu sayede sıcaklıklar büyük oranda aşağı çekilecek.


Rotary Geri Döndü!


Bu sayede motorun ömrünün 1000 saatin üstüne çıkacağını vurgulayan Crighton, bu Dünya’nın etrafında iki kez uçmaya bedel  bir süre dedi.

Diğer bir problem ise emisyonlar ve yağ tüketimi. Rotor başlarındaki bıçaklar metalden yapılıyor ve yağlama için yakıta karışacak yağa ihtiyaçları var. Emisyon durumu bir yarış motoru için hiç problem değil fakat yolda gidecek bir motor için çok büyük bir problem ve yağ yakarken bunu tutturmak çok zor. Fakat Crighton’un bunun için de bir çözümü var!

“Çok fazla açıklayamam ancak bıçaklar için yeni bir kaplama ürettik ve bu kaplama minimal yağlamaya ihtiyaç duyuyor. Hatta sadece benzinin kendisi bile bu yağlamayı rahat bir şekilde yapabilir ve bu sayede yağ probleminin üstesinden gelebiliriz. Emisyonlar konusuna gelecek olursak, projenin gelişimi hala gizli ancak Euro4 emisyonlarından geçebileceğimizden şüphemiz yok.”

“Fiyatı henüz belirlemedik fakat pahalı olacağını şimdiden söyleyelim. Bunun sebebi ise bu motosikleti satın almak bir MotoGP motosikletini almaya en yakın şey. Daha pahalı motosikletler var fakat hiçbiri bu kadar hafif olamaz.”


Rotary Geri Döndü!


Rotary Motorunu Biraz Açıklayalım:

Wankel motorları veya Rotary motorları, (ikisi de aynı şey fakat isimler farklı) pistonlu motorlardan farklıdırlar. Silindir yuvası içinde bir aşağı bir yukarı gidip gelen bir piston ve piston kolları bulunmaz. Bunun yerine üçgen şekilli bir rotor elips bir yuvanın içinde döner. Bloğun içindeki valfler aracılığı ile iki zamanlı motorlarda olduğu gibi gazlar dışarı atılır. Normal bir pistonlu motordan farklı olarak rotary motorlarda tüm parçalar aynı yöne döner. Bu sayede motor yumuşak, kompakt ve minicik denebilecek hacimden büyük güçler çıkartabiliyor.

 

Detaylar

1. Özel yapım şasi

Rotary Geri Döndü!

Şasi ve arka salıncak çok sert ve hafif 7000 serisi alüminyumdan yapılmış. Arka kuyruğun altında intercooler yeri vardı fakat yeni motorda buna ihtiyaç duyulmamış. Bu sayede ayrıca bir ağırlık daha motordan atılmış.


2. Süspansiyon ara bağlantısı yok!

Rotary Geri Döndü!

Arka süspansiyon sistemi biraz farklı olmuş. Amortisör direkt olarak arka salıncağa bağlanmış. Crighton yaptığı testlerde ara bağlantı ile takılmış tek süspansiyonun daha az his verdiğini fark etmiş ve bu yüzden böyle bir yönteme geçmiş.


3.  Müthiş parçalar

Rotary Geri Döndü!

Biturbo marka süspansiyonlar, Brembo’nun dört pistonlu kaliperleri, AP Lockheed’in arka kaliperi ve Dymag’in karbonfiber jantları ile nirvanaya ulaşılmış. Hatta eğri altsakal yapısı bile Williams takımından gelen aerodinamik öneriler ile şekillenmiş.

 

Bu motosikletin piyasaya çıkmasını dört gözle bekliyoruz. Bakalım nasıl bir etki yaratacak…

YORUMLAR