Motosiklet Kültürü Dergisi

ABONELİK KAMPANYALARI

Yamaha YZF-R6’ya Brembo RCS 19

Motoron'dan

Sanço Panço  1494 görüntülenme #3819 yorumlar

Yamaha YZF-R6’ya Brembo RCS 19

Fren dünyasında gece ve gündüz farkı Yazı: Sanço Panço, Fotoğraflar: Eren Dursun

2015 yılında bir arkadaşımıza ait kurşuni R6’ya pistte binince dünyamız değişmiş, hemen koşa koşa gidip rengini pek beğendiğimiz mavi bir R6 edinmiştik. O günlerde içimizden geçen duyguları aşağıdaki gibi kaleme almıştık...

“R6’ya geçince yörüngeye mi oturdum nedir, 1000’liklerin peşinde koşmaya başladım. R6, sonu gelmeyen enerjisi ile adeta küçük bir mermiyi andırıyor. Bir motor bu kadar mı deli dolu olabilirdi? Olabiliyormuş, şaşırdım kaldım. Motorun beni en çok etkileyen tarafı her şartta oldukça stabil ve güven verici olması. Devir ve hızınız ne olursa olsun, R6 tecrübesinin ve geçen yıllarda yapılan iyileştirmelerin sonuçlarını konuşturuyor. Dizlerle çok iyi bir şekilde kavranıyor, üzerinde durmak da son derece konforlu hissettiriyor.

Yamaha YZF-R6’ya Brembo RCS 19


Deviri arttırıp bir virajdan diğerine gazlarken dirsek içi ile depoya temas edebildiğimi ve oradan destek alabildiğimi farkettim. Bu detay pek çok motosiklette istenildiği gibi değil. Her ne kadar motorun boyutları küçükmüş gibi görünüyorsa da, çoğu sürücü için tatminkar boyutlara sahip. Üzerinde gelen Dunlop’lar ile pistteki performansı hiç de fena değildi. Uzun süredir 4 silindir harici motorlar kullanmış birisi olarak, sürekli akıyormuş hissi vereceğini düşündüğüm 4 silindirli bir motora pek benzemiyor bu alet, vites küçültünce güzel yavaşlıyor, belki biraz fren, virajın içine kıvrılıveriyor. Fren etkisi belki bir Panigale Brembosu etkisi göstermiyor, ancak hafifliği sayesinde yeterli fren gücü sürücüye destek veriyor.”

Zaman geçtikçe üzerindeki Dunlop’ların çok da iş yapamadığını, frenlerinin de Panigale’deki Brembo etkisine sahip olmadığının farkına vardık. Ne kadar zamandır aklımızdaydı, Volkan Işık şirketler grubuna ait Limit Parts’ın getirmekte olduğu Brembo üst fren merkezinden bir tane edindik. İnternette araştırdığımız kadarı ile RCS 17 yerine biraz daha büyük RCS19’u takmakta fayda vardı çünkü zaten kendi fren merkezi yine Brembo’nun yaptığı 16 çaplı bir üründü. Bundan farklılaşabilmesi için 19’u seçtik.

Yamaha YZF-R6’ya Brembo RCS 19


Bu sistem nedir, içinde neler var?

Motosikletlerdeki standart fren merkezleri optimum biçimde üretilir. R6 zaman içinde son derece rafine hale gelmiş uzun zamandan beri üretilen spor bir motosiklet, fren sistemine bakacak olursak hem konfor, hem güvenliğin ön plana alındığını, bunu yaparken maliyetten pek kaçılmadığını görüyoruz. Aslında genelde mali açıdan bu söylemi genele yaydığımızda; en yüksek fiyat etiketlileri hariç, çoğu motosiklette genelde mali açıdan optimum donanımlar takıldığını söylemek mümkün. Brembo işi iyice geliştirmiş, yarış pistlerinde edindiği tecrübelerle bu yeni fren pompalarını tasarlamış. Kol, ayarlanabilir bir piston ile pompaya direkt olarak basıyor. Bu kitin içinde ön fren pompası ve kolu, fren sviçi, banjo bağlantı elemanı ve gerekli pullar mevcut. Biz ekstradan bir de Limit Parts’ın envanterindeki Brembo hidrolik haznesini temin ettik.

RCS 19 ne işe yarar?

Orjinal fren sistemine kıyasla daha keskin ve net fren yapabilmeye yarıyor. Brembo bu kolu kullananlara da iki kademeli bir fren gücü sunmuş. Yol şartlarına göre daha kontrollü fren yapmak istiyorsanız kolun basınç ayarını öndeki bir vidadan 20’ye, kuru havada hızlı gidiyor veya yarışıyorsanız kol ayarını yine aynı vidadan 18’e ayarlamanız gerekiyor.

RCS (oran ayar sistemi) sürücüye fren sisteminin gücünü kendisinekullanım stiline göre ayarlamasına izin veren sistemin kısaltılmış adından ortaya çıkmış. 19 milimetre çapındaki fren pistonunun oranını 18 ila 20 arasında öndeki ayar vidası yapıyor. Bu sayede sürücü kendisine uygun güçte bir fren kolunu kendi de ayarlayabiliyor. Sistemin asıl başarısı –her ne kadar çok vahşiymiş gibi düşündürse de- fren gücünü istediğiniz gibi dozajlama imkanı tanımasında. Oldukça yumuşakça bassanız dahi çok çabuk ve kısa sürede etki etme potansiyeline sahip.

Yamaha YZF-R6’ya Brembo RCS 19


İlk Sürüş

Fotoğrafların ünitenin piston çapını görünce insan çok vahşi bir tutuş bekliyor. Asıl maharet işi vahşileştirmeden fren hissiyatını geliştirmekteymiş. Motoru biraz sürünce bunu hemen anlıyorsunuz. Fren aslında vahşice tutuyor ama size yumuşak tutuyormuş gibi numara yapıyor. Bu esnada tekerlekte herhangi bir kilitlenme olmaması da takdire şayan. Fren kabiliyeti epeyce artmış durumda. Freni insan modu olan 20’lik ayarda kullandık. Nisan ayı içinde pistte 18’lik ayarda kullanarak asıl deneyimleri size pistten aktaracağız.

Montaj

Yamaha YZF-R6’ya Brembo RCS 19


Montaj yapmadan evvel konu ile ilgili filmleri izledik. İyi bir performans verebilmesi için R6’daki standart fren borularını çelik olanlarla değiştirmek gerekiyordu. Bir set bunun için temin ettik. Önceki sistem 1-2 biçiminde tekerleğe bağlanıyordu, ABS olmadığı için sökmek kolay oldu.

Asıl zorluğu yeni çelik fren hortumlarını motora uygularken yaşadık. Üstte gidon dönerken karenaja sürtmeleri engellemek gerekirken, aşağıda da fren hortumlarının düzgün biçimde kaliperlere bağlanması gerekliydi. Kaliperlere monte edip yukarı doğru gidince yukarıda şişiyor, yukardan başlayıp aşağı gelince bağlantı noktalarının açısı zorluyordu. Abdullah Akış’ın Vespa Servisi uygulamayı yaptı, çelik fren hortumlarını mükemmel bir şekilde bağladılar.

Yamaha YZF-R6’ya Brembo RCS 19


Hortumlardan sonra Brembo RCS’nin bağlantısı çok kolay oldu. 1-2 düzeninde giden hortum bağlantısını her iki diske de ayrı ayrı inecek şekilde yapıp 2’li banjo vidası ile fren merkezine bağladık. Kendi hidrolik kapları çok güzel, bunu da yerine tespit edip hidrolik kabına 5.1 Liqui Moly hidrolik doldurduk. Havasını aldık. Frenler tekrar çalışır hale geldi. Şimdi sıra yola çıkıp test etme sırasındaydı.


Yamaha YZF-R6’ya Brembo RCS 19

 • Fiyat: RCS19 kit 1.365tl,

• Rezervuar kabı ve parçaları: 222 tl (Mart 2017)

• Distribütör: Limit Parts, www.otomotostore.com.tr


YORUMLAR