Menu
in

2016 Aprilia Tuono 1100 V4 RR

Aprilia’nın sportif naked’ı artık yenilendi. Küçük bir steroid takviyesiyle yaklaşık 1100cc’ye çıkarılmış hacmi, 65 derece V4 motor konfigürasyonu, kusursuz elektronik sistemi, elden geçirilmiş ergonomisi ile soyulmuş bir superbike’tan çok daha fazlası…

Aprilia’nın yeni Tuono’sunu test etmek için Motoron ekibi İtalya’daydı. Önce Rimini, Misano Pisti’nde RSV4 ile bolca gazlama, hemen ardından ise piste bir kahve molası tadında, Tuono’lara atlayarak İtalyan kırsalında, Valentino Rossi’nin doğduğu kasaba olan Tavulia yakınlarında (tam olarak kendisinin de büyüdüğü ve apaçilik yaptığı yollarda) gün içinde gazlayarak şehir içi ve şehirlerarası yol senaryolarında motosikleti deneme şansı bulduk. Böylece her iki motosikleti de doğal yaşam alanlarında koşturabilmiş olduk. (RSV4 RF ile ilgili yazımızı Motoron Dergisi Mayıs 2015 sayısında bulabilirsiniz.)

 

Öncelikle hakkını vermemiz gerek; İtalyan firma, zaten kendisini ulusal ve uluslararası sahnelerde ispatlamış olan RSV4 motor bloğunu ve aPRC elektrik sistemini alıp, eski Tuono şasisine yükleyip,( son zamanlarda çok revaçta olmasına rağmen) biraz makyaj sonrasında ‘İşte karşınızda yeni Tuono!’ stratejisini izlememiş ve oturup dersine çalışarak giysisiz silahşörünü neredeyse yeniden dizayn ederek daha da iddialı hale getirmiş. Ayrıntılara geçmeden önce dilerseniz şöyle bir Tuono’nun geçmişine bakalım. 2002’de Aprilia, tam da yukarıda bahsettiğimiz gibi V2 motorlu RSV1000 Mille modelinin superbike karenajlarını söküp, daha ergonomik olan yüksek bir gidon ve minimal ölçüde karenaj ile donattığı Tuono 1000 R ile supernaked piyasasına girdi. Aprilia’nın yüksek gidonlu bir superbike olarak tanımladığı bu motosiklet, hem pistte hem de yollarda performanslı ve keyifli bir sürüş vaat ediyordu. Daha sonra İtalyan firma 2011’de, RSV4’ün biraz daha ehlileştirilmiş V4 motor bloğunu kullanan ikinci nesil Tuono’yu tanıttı.

 

 

 

 

 

Transformers serisinin Bumble Bee’sini anımsatan bu motosiklet, sportif kimliğiyle tam da bu yıllarda bir çok superbike hastasının da aklını çelmeye başladı. Şüphesiz, 167 beygir gücüyle en az bir supersport kadar güçlü motoru, düşük devirlerdeki canlı hissiyatı, spor sürüş ergonomisi ve RSV4’ten geliştirilen elektronik sistemleri gibi özellikleri, bunun başlıca etmenlerindendi. Şimdi ise Aprilia yenilediği sokak savaşçısı ile o kadar iddialı ki basın konferansında ‘Şimdiye kadarki en hızlı ve en sportif naked motosiklet’ sloganını kullanmaktan çekinmiyor… Peki işin aslı gerçekten öyle mi? Şüphesiz bu iddialı tanımın en büyük etmeni güncellenmiş 65 derecelik V4 motor bloğu. 78mm’den 81mm’ye çıkarılan silindir çapı ve aynı seviyede kullanılan kısa strok mesafesi ile motor hacminin 999,6’dan 1077cc’ye çıkarılması sağlanmış. Maksimum güç ise 170 beygirden 175 beygire (@11000rpm) çıkarılmış, kağıt üzerinde fazla bir güç artışı değil gibi duruyor değil mi? Ama bekleyin, dahası var. Şöyle ki, yeni Tuono’da eskisine nazaran 8.000 devirde tam olarak 20 beygir daha fazla güç üretimi sağlanmış, muazzam!

 

Artırılan silindir çapı ve güncellenen motor haritaları ile elde edilen daha torklu ve daha güçlü orta devir (121Nm max. tork @9000 rpm), naked kategorisine uygun bir şekilde daha sürücü dostu ve daha canlı bir sürüş hissi vaat ediyor. Aprilia’nın, kağıt üzerinde güçlü, ancak zapt etmesi güç bir motosiklet yerine; kullanımı kolay ancak yinede ( istediğiniz, daha doğrusu kaşındığınız(!) takdirde) sağ bileğinizin altında aklınızı alabilecek yapıda bir motosiklet geliştirmeye çabaladığını ve bunu büyük ölçüde başardığını söyleyebiliriz. Yeniden tasarlanmış biyel kolları (400 gram daha hafif), daha küçük krank şaft ile hafiflik, revize edilmiş krank kutusu ile de daha efektif yağlama, dolayısıyla daha az güç kaybı sağlanmış. Hafiflikten bahsetmişken es geçmememiz gerek, değişen ön far takımı ile tek başına 1.5 kiloluk hafifleme elde edilmiş, ki gram bazında hafiflik peşinde koşan mühendisler için bu oldukça ciddi bir rakam.

 

 

 

 

Öndeki bu hafiflemeye paralel olarak motosikletin sürüş hissiyatını artırabilmek ve arka tekerin aşınmasını azaltabilmek adına motor bloğu önceki modele göre biraz daha öne konumlandırılmış ve arka maşa 6 mm kadar uzatılmış. Bunun yanı sıra 33mm’lik titanyum valfler, CNC işleme silindir kafaları ve hafifletilmiş vites kutusu, motor bloğunda dikkatleri çeken diğer ayrıntılar arasında. Tuono’nun süspansiyonları ise ön (Ters teleskopik, 43mm) ve arkada Sachs’a emanet edilmiş. Şehir dışında karşılaşılan yer yer bozuk yollarda bu süspansiyonlar bizden geçer not alıyor. Girinti çıkıntılı ve kaygan yollarda bile gözünüze kestirdiğiniz çizgiyi tutturabilmek mümkün kılınmış. Standart ayarlarda amortisörler spor sürüşe müsaade edecek kadar sert, ancak şehir içindeki tümsekleri veya yer yer mayın tarlası kıvamındaki İtalyan yollarının rahatsızlığını çok da altınızda hissetmeyeceğiniz kadar yumuşak bir şekilde tasarlanmış. Yine de süspansiyon ayarlarında değişikliğe gitmek isterseniz, ön ve arkadaki full ayarlanabilir (geri sekme, sıkıştırma ve ön yükleme) Sachs’lar size bu opsiyonu da sunuyor. Motosikletin önceden de başarılı olduğu manevra kabiliyeti bu modelde bir adım daha ileriye taşınmış. WSBK şampiyonu RSV4’ten geliştirilen alüminyum şasi, oldukça çevik manevralar yapmanıza olanak tanıyor. Bunda 25,1 dereceden 24,7’ye düşürülen rake açısı ve 107,4mm’den 99,7mm’ye güncellenen trail’in de etkisi büyük.

 

Böylece RSV4’ün hem dar alanlardaki hareket kabiliyeti, hem de yön değiştirme isteklerine daha çevik ve istekli cevap vermesi sağlanmış. Bu özellikler ardı ardına gelen virajları ve dar şikanları daha keyifli hale getirirken, şehir içinde de büyük bir kolaylık sunmuş. Jant ve lastik takımını gelecek olursak, hafif jantlar, dönen tekerleklerin jiroskopik etkisini azaltarak motosikletin hakimiyetine pozitif etki sağlarken; önceki modele göre düşürülmüş ağırlık merkezi ve uzatılmış arka maşa sayesinde, yüksek hızlarda daha dengeli bir sürüş vaat ettiğini söyleyebiliriz. Önde 120/70-17, arkada ise 190/55-17 ebatlarındaki Pirelli Diablo Supercorsa›ların yol tutuşu ise tek kelime ile harika! Başarılı süspansiyonlar ve zamk kıvamındaki lastikler ile Brembo’nun M432 serisi fren tertibatı birleşince, motosikleti yüksek hızlarda bile yere çivileyebileceğiniz bir kombinasyon elde edilmiş. Tüm bunlara ek olarak yeni Tuono’da Bosch ile birlikte geliştirilen Yarış ABS’si de mevcut. Yaklaşık 2 kilo ağırlığındaki 9MP sistemi RLM(Rear wheel Lift-up Mitigation, ağır frenlemelerde arka tekerin kalkmasını engelleyen sistem) özelliğini de içinde barındırıyor. Bilgisini gösterge panelinde görebileceğiniz ve istendiği takdirde devre dışı bırakabileceğini Yarış ABS’sinin 3 kademesi bulunuyor:

 

 

 

 

1. Kademe: Pistlerde kullanım için kalibre edilmiş bu kademeyi sokakta da sınırları zorlayabilmek adına kullanabilmek mümkün. Ekstrem koşullarda kullanıma uygun olarak bu kademede RLM devre dışı bırakılmış.

 

2. Kademe: Bu kademe yolda spor sürüş senaryoları için tasarlanmış, iki tekerde de aktif olan sistemde motosikletin hızına göre RLM otomatik olarak ayarlanıyor.

 

3. Kademe: Düşük tutuşa sahip (örneğin ülkemiz yolları) yollarda kullanılmak üzere geliştirilmiş bu kademede iki tekerde de aktif olarak ABS ve RLM sistemi daha hassas bir şekilde kombine edilmiş. Yarış ABS’sinin bu 3 kademesini de 3 farklı motor haritasına göre (Track/Pist, Sport, Road/Yol) bağımsız olarak dilediğinizce ayarlayabilmeniz mümkün. Bu 3 motor haritasında da güç aynı tutulsa da, güç iletimi ve gaz kolu tepkisi değiştirilmiş durumda.

 

Tuono V4 1100 RR ve Tuono V4 1100 Factory’deki aPRC elektronik sisteminde bulunan özellikler ise şu şekilde sıralanabilir:

 

• aTC: Aprilia Traction Control, sürüş esnasında (gazı kapatmanıza gerek kalmadan) anlık olarak değiştirilebilen çekiş kontrolü 8 kademeden oluşuyor. Gidonun solunda yeralan bir joystick ile değiştirilen sistemde, arka tekerin kayış miktarı o anki hızınıza göre tolere ediliyor.

 

• aWC: Aprilia Wheelie Control, yani tek teker kontrolü, 3 kademeden oluşuyor.

 

• aLC: Aprilia Launch Control, yine 3 kademeden oluşan kalkış kontrolü özellikle pistte kullanım için geliştirilmiş.

 

• aQS: Aprilia Quick Shift, elektronik vites kutusu kontrolü/quickshifter ile gazı kapatmadan ve debriyaj müdahalesi olmadan akıcı ve seri bir şekilde vites yükseltmek mümkün. Unutmadan; akıllı telefon ile entegre çalışan V4-MP telemetri paketi, sürücüsünün piste göre tüm elektronik aPRC ayarlarını virajdan viraja, sektörden sektöre otomatik olarak geliştirme imkanı sunarken; yarış asistanı modu ile sürücüsünün en iyi tur zamanı ile güncel tur zamanını kıyaslayıp erken fren yaptığını veya geç gaz açtığını küçük tüyolar halinde belirterek bir nevi akıllı koçluk hizmeti de sunmuş oluyor. Takipçilerimizin önceki sayılardan hatırlayacağı üzere bu paket, Aprilia’nın amiral gemisi RSV4 RF’de de bulunuyordu. Son tahlilde Aprilia’nın bu süper çıplağı, önceki dönemlerde ülkemizde çok rağbet görmese de, aslında oldukça rekabetçi bir pakete sahipti.

 

Şimdi ise İtalyanlar, onu bir kaç tık öteye taşımayı başarmışlar. Yüksek gidonuna rağmen bir superbike ruhuna sahip olan Tuono’nun kıvraklığı, ergonomisi, güçlü motoru ve donanımlı paketi ile hem şehir içinde, hem şehir dışı gezmelerinde hem de pist günlerinde oldukça keyifli anlar yaşatacak bir alternatif. Motosikletin en büyük tarafı ise tahmin ettiğiniz üzere, ülkemiz vergileri ile katlandıkça katlanan fiyatı. (Buna 1.000cc’yi de aşan yeni hacmi eklenince, bizde tuz biber etkisi yaratıyor ne yazık ki!) Eğer bir test motoru açılırsa ve aklınızda geniş yelpazede kullanılabilecek bir super-naked fikri geçiyor ise, kesinlikle Ferco Motor’dan bir randevu almanız şiddetle tavsiye olunur!?

 

 

 

 

TEKNİK ÖZELLİKLER

 

Motor: 1077cc DOHC 65-derece V-4, silindir başına 4 valf

Silindir Çapı x Strok: 81.0 x 52.3 mm

Max. Güç (Krankta): 175 bg @11,000 devir/dk

Max. Tork (Krankta): 121 Nm @ 9000 devir/dk

Yakıt Sistemi: Dinamik hava kanalları ile beslenmiş hava kutusu 4 adet enjektöre sahip 4 Weber-Marelli 48-mm az kelebeği gövdesi, son jenerasyon Ride-by-wire sistemi, sürüş halindeyken değiştirilebilen motor haritaları: T (Track), S (Sport), R (Race)

Ateşleme: Magneti Marelli dijital elektronik ateşleme sistemi ,silindir başına bir buji

Egzoz: 4 -2-1 egzoz sistemi, tek oksijen sensörüne sahip, ECU kontrollü bypass valfi (Euro 3)

Dişli Kutusu: 6-vites, Quickshifter: Aprilia Quick Shift elektronik sistemi(AQS)

Debriyaj: Mekanik kaydırmalı, ısla debriyaj

Elektronik: APRC Sistemi (Aprilia Performance Ride Control): Traction Control (ATC), Wheelie Control (AWC), Launch Control (ALC) derecesi ayarlanabilir ve kapatılabilir

Şasi: Alüminyum çift ışın şasi (preslenmiş ve döküm elemanlardan oluşur)

Ön Süspansiyon: Ters teleskopik “one by one” Sachs ön süspansiyon, 43mm , Tamamen ayarlanabilir

Arka Süspansiyon: Sachs monoşok, APS linkli, tamamen ayarlanabilir

Ön fren: Çift 320mm paslanmaz çelik disk. Brembo M432 monoblok radyal kaliperler, 4 adet 32mm pistonlu

Arka fren: 220mm disk; Brembo kaliperler. ABS Bosch 9MP, ayarlanabilir 3 adet haritaya sahip, RLM stratejisi mevcut ve devre dışı bırakılabilir

Jant: 3 kollu döküm alüminyum jantlar w

Jant Ön-Arka: 3.5 x 17 in. – 6.0 x 17 in.

Lastikler: Radyal tubeless

Lastikler Ön-Arka: 120/70ZR-17 – 190/55ZR-17

Sele Yüksekliği: 825 mm

Trail: 99.7 mm

Rake Açısı: 24.7º

Kuru Ağırlık: 184 kg (akü ve sıvılar hariç).

Yakıt Deposu: 18.5 lt (4lt rezerv dahil)

Distribütör: Ferco Motor www.apriliaturkiye.com

Cevap bırakın