BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS

Test Yazar: Alişan Fidan

BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS

BMW’nin yeni F750 GS ve F850 GS’ini sürmek için Malaga’ya geldik. Önceki F700 ve F800’ün motorları tamamen yenilenmiş. Malaga’nın güzel yolları da bu yenilikle birleşince tadına doyulmaz bir lansman geçirdik.

Malaga, İspanya’nın güneyinde küçük bir sahil kenti. Havasının yıl boyu motosiklet kullanmaya müsait olması ve 100 nüfuslu köyünde bile İstanbul Park gibi asfalt olmasından dolayı motosiklet firmalarının lansman için sıkça tercih ettiği bir yer. İlk gün yeni F850 GS’i büyük bir kısmı asfalt köy yolları olan 112KM’lik ve buna ek olarak 62KM’lik arazi sürüşüyle test edecektik. Sabah 8’de kalkıp kısa bir kahvaltının ardından yol lastikli F850GS’i bize takdim ediyorlar. Öğlen vakti arazi lastikli F850GS’i de denemek üzere yola çıkıyoruz. Önce Malaga’nın şehir içi trafiğinden çıkmamız lazım. Tabii trafik dediysem İstanbul trafiğinin en rahat hali buradaki yüksek trafik oluyor. F850 GS’in yepyeni 95 beygir güce sahip motoru dur kalk hızlarında da çok rahat. Isınmıyor ve yumuşak debriyajı sayesinde şehir içi bir problem olmaktan çıkıyor. Aynı zamanda gayet kıvrak. Trafikte araçların arasından filtreleme yapmak çok kolaydı. Oradan çıkıp virajlı yollara doğru gidiyoruz. Sabah 6-7 gibi yola yağmur yağmış olduğundan motosikleti yağmur moduna alıyorum. Opsiyonel olarak satılan ESA süspansiyon sistemi bizim kullandığımız motosikletlere takılmış. ESA sistemi sayesinde motosikletin modunu değiştirdiğinizde sadece güç ve gaz tepkileri değil süspansiyon ayarı da değişiyor. Fakat herhangi bir karışıklık olmasın; ESA sistemi “semi active” yani yolun durumuna göre sürekli kendini ayarlayan süspansiyon değil. Sadece belli modlarda belli süspansiyon ayarlarını yapmayı sağlıyor.

BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  1. İçerik Fotoğrafı
BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  2. İçerik Fotoğrafı
BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  3. İçerik Fotoğrafı

Yağmur modunda çekiş kontrol sistemi biraz fazla devreye girse de ıslak asfaltta neredeyse kuruymuşçasına gazlamakta müthiş yardımcı oluyor. Ülkemizin parlak asfaltında ise kesinlikle Malaga’ya kıyasla biraz daha fazla çalışacağı açık. Fakat sistem o kadar güzel çalışıyor ki çalıştığını sadece kadranda yanıp sönen ışığı sayesinde anlıyorsunuz. Yollar ıslak olmasına rağmen süspansiyon ve lastiklerin verdiği güven hissi ise muazzam. Saat 10 gibi ufak bir kahve molası vermek için bir Cafe’de duraklıyoruz. Bu sırada çıkan güneşin de etkisiyle yollar kuruyor. Bir saat kadar dinlendikten sonra tekrar yola koyuluyoruz. Yaklaşık 2-2.5 saat kadar sürecek olan tamamen virajlı dağ yollarından oluşmuş bir rotamız var. Buradan arazi lastikli motosikletleri alacağmız Endülüs Enduro Park’ına doğru gidiyoruz.

BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  4. İçerik Fotoğrafı
BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  5. İçerik Fotoğrafı
BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  6. İçerik Fotoğrafı

Yolun da kuruması ile süspansiyonları ve lastikleri dibine kadar zorlamak için motosikleti DYNAMIC moduna alıyorum. Anında sesi ve gaz tepkileri değişiyor. Gaz tepkileri biraz daha sertleşiyor ve gazı bıraktığımda egzozdan patırtılar artık daha net duyulur hale geliyor. Orijinal egzozu ses konusunda gayet tatminkar. Her vites düşümünde gelen patırtı sesleri insanı daha çok gazlamaya itiyor. Bizim kullandıklarımızda opsiyonel olarak satılan Quickshifter’da vardı ve insanın sonsuza kadar tam gaz hızlanırken vites artırası geliyor. Kısa bir otoban bağlantısından sonra nihayet dağ yollarına geliyoruz.

BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  7. İçerik Fotoğrafı
BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  8. İçerik Fotoğrafı

İlk viraja yatıyorum ve süspansiyonun stabilliği beni kendine hayran bırakıyor. Uzun bir sağ virajda yaklaşık 130-140 gibi hızda neredeyse motosikletin limitlerinde olduğumu biliyorum fakat o kadar rahat hissediyorum ki biraz daha gazı açasım geliyor. Dağ yollarında yukarılara doğru tırmandıkça yol gittikçe daralıyor ve gördüğümüz araç sayısı iyice seyrekleşiyor. Bir sağ bir sol ard arda dağın kenarında yılan gibi kıvrılan yolda yarın olmayacakmışçasına gazlıyoruz. Keyfini eminim şurayı okurken bile hissedebiliyorsunuzdur.

BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  9. İçerik Fotoğrafı

Önümdeki İtalyan gazeteci grubunu en arkadan takip ediyor ve onları daha da gazlamaya zorluyorum. Brembo frenler gayet kısa sürede çok iyi yavaşlamamızı sağlıyor ve fren hissi çok iyi. DYNAMIC modundaki süspansiyonlar da öne fazla dalmıyor ve bu sayede “trail braking” yaparken zorlanmıyorum. Temkinli olan yol koçumuz ARCHIE dahil herkes o kadar gaza geldi ki her viraja “trail braking” yaparak giriyor ve tam gaz çıkıyoruz. Hatta bir ara beni kısıtlıyor diye çekiş kontrol sistemini bile kapatmıştım. Sistem kapalı haldeyken de rahat dozajlanabilen gazı sayesinde arka biraz kaysa da toparlaması çok rahat. Hatta biraz eğlenceli bile denebilir.

BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  10. İçerik Fotoğrafı
BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  11. İçerik Fotoğrafı

Adrenalin seviyelerimiz tavan bir şekilde neredeyse 70-80 KM böyle gidiyoruz. Endülüs Enduro Park’ına geldiğimizde duruyoruz ve ne kadar yorulduğumuzu anlayıp birbirimize bakıp gülüyoruz. İtalyanlar ne yazık ki İngilizce bilmiyor fakat bir şekilde yolda nasıl gazladığımızı ne yaptığımızı birbirimize anlatıp gülüşüyoruz. Sanıyorum motosiklet sürmenin en güzel etkilerinden biri bu. Dil olarak birbirinizle tam anlaşamasanız bile ateş başında ısınmaya çalışırken el kol hareketleriyle birşeyler anlatıp kahkahalarla gülebilirsiniz. Bu arada şu bilgiyi de vermek istiyorum; Malaga’ya yılda sadece 1 hafta yağmur yağar ve havalar biraz soğuk olurmuş. İşte o hafta da bize denk geldi…

BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  12. İçerik Fotoğrafı

Öğlen yemeği faslından sonra arazi sürüşüne çıkıyoruz. Arazi lastikli versiyonu hemen ENDURO PRO moduna alıyorum (Enduro modu F750’de de var fakat Enduro PRO sadece F850’de mevcut) ve süspansiyonu anında yükseliyor. Enduro PRO modunda arka frenin ABS’si iptal oluyor ve çekiş kontrol sistemi bayağı bir “yanlamanıza” izin veriyor. Önce biraz ısınma turuyla başladık. Enduro parkında koyulan konilerin arasından geçip hızlanıp fren yapıyorduk. Bu sayede motosikletin arazi lastikleriyle verdiği tepkileri anlamaya çalıştık. Koniler arasında tabiri caizse bisiklet rahatlığında geçiyor ve hızlanıyorduk.

Böyle birkaç denemeden sonra CHRIS bize “Hızlanıp frenleri dibine kadar sıkın çok şaşıracaksınız.” diyince bir denemek istedim. Parkurda 80-90 civarı bir hıza kadar çıktım ve dibine kadar frene bastıktan sonra ön tekerin ABS’si devreye girdi fakat motosiklet zamk gibi yeri tutarak frenledi. Tertemiz asfaltta durduğumla neredeyse aynı mesafede durdum. Brembo üretimi 305MM’lik çift diskler önde mükemmel iş yapıyordu. Fren limitleri çok yüksek ve ayrıca müthiş dengeli. Çok beğendim.

BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  13. İçerik Fotoğrafı

Sürüş sırasında da süspansiyonlar 80- 90 KM gibi arazi için yüksek denebilecek hızlarda bile motosikleti bisiklet gibi kontrol etmemi sağladı. Sürüşüne iyice alıştıktan sonra çekiş kontrol sistemini kapattım ve virajlardan yanlayarak tam gaz çıkmaya başladım. Metzeller Karoo 3 lastikler arazide çok güzel tutunuyor özellikle ön tekerden gelen geri bildirim muazzamdı. Bir ara işin dozunu kaçırıp 3. Vites 100-120 gibi hızlarda gazlamaya başlasam da neredeyse köprü girişinde aşağı uçuyor olmak bana hala bir ölümlü olduğumu hatırlatıyor ve biraz yavaşlamaya karar veriyorum.

Hem çok taşlık hem de kil gibi çamuru olan kırmızı topraklı artık neredeyse balçık haline gelmiş patikalarda bile oldukça iyi iş yapan Metzeller Karoo 3 lastikler ara bağlantı asfalt yollarında da gayet iyiydi. Tabii bunda İspanya’nın pist gibi asfaltının da payı var. O yolda poşetten geri dönüşmüş lastik bile tutar! Yol sürüşündeki yakıt ortalamam 5LT/100KM ve arazi sürüşündeki yakıt ortalamam ise şaşırtıcı şekilde 4.6LT/100KM oldu. Bana tahmini ne kadar yaktığımı sorsalar iki sürüş için de en az 1-1.5LT kadar eklerdim fakat bu yapılan yeni motor dedikleri kadar az yakıyor demek ki…

Ertesi gün sabah 8’de uyanıp F750 GS’lerin anahtarlarını almak için lobiye iniyoruz.

“Saat 8:27, program 8:30’da başlıyor anahtarları 3dk sonra alabilirsiniz.” Cevabını aldıktan sonra Almanların plan programa olan düşkünlüklerini konuşuyoruz. Bugün Alman, İsveçli, Hollandalı, ve Çinli gazetecileri içeren bir gruptayım. Umarım İtalyanları bana aratmazlar diyip yola çıkıyoruz. Yalnız bu sefer en arkada değil üçüncü sıradayım. Önümdaki İsveçliyi gaza getirirsem o da sürüş koçumuzu gaza getirirse çok eğlenceli dakikalar yaşayacağız diye içimden geçiriyorum.

BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  14. İçerik Fotoğrafı

Motor her ne kadar abisi F850 ile aynı hacme sahip olsa da gücü 77 beygir ve 82nm tork üretiyor. F850’den birazcık daha yavaş hissettirse de agresif sürdüğünüzde ağabeyini aratmıyor. F750 tamamen yol şartları düşünülerek üretildiğinden biraz daha alçak bir seleye ve döküm jantlara sahip. Döküm jant ve geniş lastiğin etkisini hemen fark ediyorsunuz. F850 ile “acaba kayar mı?” diye düşündüğünüz yatma açılarında F750 ile “ohoo daha gideri var yat yat yat” diyorsunuz. Yolun ilk 10-20KM’lik kısmı hem şehir içi hem de dağ yolu bağlantılarını içeriyordu. Yollar da dün gece yağan yağmurdan dolayı hala ıslaktı. Aslında Malaga’nın en kötü haftasını yaşıyor olmamız motosikletin ıslak zeminde nasıl performans gösterdiğini de test etmemiz konusunda gayet yararlı oldu.

Zemin hafif ıslak olduğu için önce RAIN moduna alıyorum fakat gücü fazla kestiğini fark ettikten sonra ROAD moduna geçiyorum. Arada sırada çekiş kontrol sistemi devreye girse de arkanın hafif salınmasından sonra çekiş kontrol ışığının yanması harici bir etki hissetmiyorum. Elektronikler gerçekten muazzam.

Ekranın okunabilirliği de takdire şayan. Navigasyon dahil her şeyi bu ekrana koymuşlar ve extradan herhangi bir şey için para harcamanıza gerek kalmamış. Soldaki navigasyon kolundan tüm ekranı kontrol edebiliyorsunuz. İlk baştan biraz karışık da gelse sonradan elinizi gidondan ayırmadan menüde gezinmek gayet pratik hale geliyor. Ayrıca navigasyonu kullanmak için telefonunuzdan BMW’nin navigasyon uygulamasını indirip motosikletiniz ile eşlemeniz gerekiyor. 

Bugün önümdekileri gaza getirmeme gerek kalmıyor çünkü hem hocamız CHRIS hem de önümdeki İsveçli gayet gaz insanlar! Hatta çok sefer arkadakiler bize yetişsin diye bekledik bile!

BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  15. İçerik Fotoğrafı

Kısa bir ısınmanın ardından otoban bağlantısına çıkıyoruz. Otobanda motosikletler için hız sınırı 120 fakat biz 140- 150 gibi bir hızda sol şeritten çok rahat bir biçimde seyrediyorduk. Açıkçası motosiklet bu hızlarda ses bile çıkarmıyor. Özellikle çift balansörlü motorundan tabiri caizse gram titreşim gelmiyordu. Ön cam kısa olduğu için rüzgar sevmeyenleri biraz mutsuz edebilir. Sonradan takılacak bir ön cam ile çok daha iyi sonuçlar alınabilir.

Hız sınırından fazla gittiğimi söylemiştim değil mi? Bu hızda seyrederken bir de Otoyol Polisi’nin yanından geçtik ve “Aha şimdi hepimizi sağa çekip ceza yazacaklar” derken hiçbir şey olmadı. Yani İspanyollar da biraz rahat insanlar. Boş yolda gidiyoruz diye çok sallamadılar sanıyorum. Özellikle gruptaki İsveçli arkadaşımız bu duruma çok şaşırmıştı. Otobandan La Posada Del Torcal yönüne doğru sapıyoruz. Burası tepeden baktığınızda denizi, Malaga’yı, Mijas’ı ve onları çevreleyen dağları görebildiğiniz müthiş manzaraya sahip bir yer. Yani biz de gitmeden önce bilmiyorduk tabii...

BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  16. İçerik Fotoğrafı

Tek tük geçen arabaların sayısı iyice azaldıkça yol daralıp dağın etrafından kıvrılmalar artıyordu. Müthiş doğa manzarasına mı bakayım önümdeki virajlara mı odaklanayım şaşırıyordum. F750’nin şasisi çok kıvrak ve süspansiyonları DYNAMIC moduna aldığınızda virajda yapacağı her şeyi tahmin edebiliyorsunuz. Yüksek hızda ve neredeyse limit yatma açısında girdiğimiz uzun virajlarda bile kendini hiç bozmadan tam istediğim şekilde ve istediğim yerde kalarak beni kendisine hayran bıraktı. Motorun alt devirlerde bile çok rahat çalışması ile daracık dağ yolundaki keskin dönüşleri 2. Hatta 3. viteste birazcık yarım debriyaj yaparak dönebilmemi sağladı.

Rakım gittikçe artıyordu fakat F750’nin performansında herhangi bir düşme hissetmedim. Ekranda hava 7 dereceyi gösteriyordu fakat elcik ısıtmalar sağolsun üşümeden yolumuza devam edebiliyorduk. F750’nin maharetleri gerçekten göz dolduruyordu. Spor sürmek istediğinizde spor tarzda, sakin sürmek istediğinizde sakince tepkiler veriyordu. Vitesi 2500 devirde bile yükseltmek mümkün. Sakin kullandığnızda da rahatlıkla 4 litrenin altına düşebilirsiniz. Bu konuda neredeyse NC750’nin motoruna benzediğini bile söyleyebilirim.

La Posada Del Torcal’e geldiğimizde yolun 100KM’lik kısmını bitirmiş bulunuyorduk. Gerçekten muazzam bir manzara vardı. Kısa bir çay kahve molasının ardından yola koyulup eşsiz manzarada gazlamaya devam ettik.

Yol o kadar güzeldi ki en sakin süren insan bile bir süre sonra daha geç fren yapmaya, daha çok yatırmaya ve gazı viraj çıkışı daha fazla açmaya başlar. Biz de öyle yaptık... Gözü virajdan ve yoldan ayırmadan geçen çok hararetli bir 100KM’lik yolun ardından otele ulaşıyoruz ve Malaga lansmanı benim için bitiyor. Hem F750 hem de F850’nin sele konforu muazzamdı. İki günde de otele geldikten sonra hiç yorgunluk veya ağrı çekmedim.

BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  17. İçerik Fotoğrafı

Şu son 100KM’nin her bir anında motosikleti gerçekten zorlayarak ve peg sürtmenin her virajda normal hale geldiği şekilde limitlerinde sürerek gitmemize rağmen frenlerde herhangi bir şişme veya motosiklette bir huysuzlukla karşılaşmadım. Bu kadar gazlamadan sonra 5.5LT/100KM yakıt tüketimi rakamını okumak çok güzel fakat otele dönmeden hemen önce depoları fullemeye gittiğimizde 10 euro’ya bütün gün gazladığmızı (Litresi 1.25Eur) gördükten sonra Türkiye’deki benzin maliyetini düşünmek üzücü oldu.

Sonuç olarak Malaga’da askerlik anısı gibi bolca anlatabileceğim bir iki gün geçirdim ve bu sınıfta kaliteli bir motosiklet arayanlara gönül rahatlığıyla önerebileceğim iki motosiklet denedim. Benim şahsi tercihim gücünün daha fazla olması, telli jantların yoldaki çukur ve tümsekleri daha iyi sönümlemesi , yine telli jantlar sayesinde sadece lastik değişimi ile arazi veya yol motosikleti haline gelebilmesi ve şahsen telli jantların görünümünü daha çok sevmemden dolayı benim tercihim F850 GS olurdu. Tercih aslında sadece biraz kişisel zevkler ve sele yüksekliği farkından dolayı boy mevzusuna kalıyor… Motosiklet keyfinizin hep ON olması dileği ile….

TEKNİK ÖZET

F850GS

Uzun süreden beri konuşulan ortanca GS’in yenileneceği meselesi sonunda gerçek oldu. BMW popüler modeli F850GS’te daha iyiyi elde etmek adına radikal değişiklikler yapmış. Öncelikle model tamamen yenilenmiş. Görünümü, detayları, parçaları gelenekselleşmiş F’i andırsa da teknik olarak tamamen yeni. Eskiden paralel çalışan 2 silindirli motor artık V2 benzeri, tıpkı MT-07’de olduğu gibi 270 derecelik açıyla çalışıyor. Motor hacmi 853cc’ye, güç de 95 beygire yükseltilmiş. Önceden sele altında olan 16 litrelik depo artık klasik yerine sürücünün önünde geri dönmüş ve hacmi 15 litreye düşmüş. BMW yakıt tüketimini daha da azaltarak menzilde bir fark olmadığını belirtiyor. Kilometre gösterge grubu tamamen dijitale dönüşmüş, 6,5 inçlik dijital bir TFT ekran var. Aracın motoru BMW’nin uzun zamandan beri ortaklığa hazırlandığı çinli motor firması Loncin tarafından üretiliyor. Eski Rotax makineden tamamen farklı, dişli ve zincir grubu da diğer rakiplerde olduğu gibi sol tarafa geçmiş. Dinamik ESA’lı elektronik süspansiyonlar mevcut. Türkiye fiyatları 18.300 ile 20.000 Euro arasında değişiyor.

BMW'nin Yeni Yüzü: BMW F850/F750 GS  18. İçerik Fotoğrafı

F750GS

Tıpkı büyük abisi gibi bu motor da tamamen yenilenmiş. Her ne kadar motor bloğu aynı olsa da gaz tepkilerinin daha yumuşak olması için bu motor 77 beygir güce sahip. Ötekisindeki 21 inç tüplü ön tekerlek bunda 19 inçe ve motor genelinde tubeless lastiklere dönüşüyor. Dinamik ESA bu motorda da opsiyonel olarak alınabiliyor ve abisindeki gibi LED farlar bulunuyor. 850GS’teki ters ön maşa bu modelde yerini düz ön çatala bırakıyor. Türkiye fiyatları 850 versiyonuna göre daha uygun. En donanımsız versiyon olan Türkiye paketi 14.700 Euro iken daha donanımlı Exclusive versiyonu 17.100 Euro'dan satılacak. Çok dikkat çeken G310GS versiyonu ise tek paket olarak 7.800 Euro.

YORUMLAR