Boş Vaatlere Kaynak: Motosiklet!

Cem Batırbaygil

Boş Vaatlere Kaynak: Motosiklet!

Seçim atmosferine giren memleketin her bir köşesinde propaganda faaliyetleri tam gaz giderken; politikacılar da seçmeni gaza getirmek için vaat üstüne vaatlerde bulunuyor. Hangi vaat daha iyidir; hangisi hayal, hangisi gerçektir. Hangisi toz bulutudur, hangisi gaz bulutu; bunu zaman gösterecek.

Cem Batırbaygil

Motoron Dergisi Editörü

Ancak kimden gelirse gelsin, vaadin bir huyu vardır, zamanı beklemez. Bekletilmeye de gelmez. Gazoz gibi kapağını açtığın an gazı kaçar. Bunu bilen siyaset erbabı da boş bile olsa vaatlerini oya dönüşmek için olabildiğince inandırıcı olmaya çalışır.  “Vaat etmek kolay! Parayı nereden bulacan, sen ona cevap ver” dendiğinde ise rakamsal verilere başvurur. İşine hangisi gelirse artık. Bu bazen enflasyon verileri olur; bazen büyüme rakamları, bazen de istihdam verileri olur. Her biri ayrı bir polemiğe yol açar. Bu polemiklerden en çok dikkatimi çeken traktör rakamları oldu.  Kendi kendime söylendim: “Memlekette motorcu adamdan, motosiklet de taşıttan sayılmadığı için traktör sayısı propaganda konusu olabiliyor; ama motosiklet adetlerini kimse ciddiye almıyor, iyi mi?” 

Meydanlar bizim değilse de iyi ki Motoron var. Derdimizi de dermanımızı da buradan dile getiririz biz de. Bakarsın gün gelir, okuyan biri çıkar “Vay anam, vaatleri gerçekleştirecek parayı adamlar bulmuş da, haberimiz yokmuş” der. Adamlar dediysek ne kendimizden söz ediyoruz, ne de adam yerine koyduklarımızdan. Yine elin Avrupalısı yapmış araştırmayı bize de duyurmak düştü. 

Türkiye’de motosiklet sayısı 3,1 milyon adet. İngiltere’de bu rakam, Türkiye’nin 4 misli, tam 12,3 milyon. İngiltere’de her 4 araçtan biri motosiklet. Buna rağmen, İngilizler motosiklet sayısını %10 artırmayı dert edinmişler kendilerine.

Avrupa’nın en sıkışık trafiklerinden birine sahip olan Belçika’da yapılan bir araştırmadan yola çıkarak iddia ediliyor ki: Sürücülerin sadece % 10'u otomobilini terk edip bir motosiklet veya scooter ile değiştirirse, trafik sıkışıklığı %40 azalır. Bir otomobilin işgal ettiği alana 3 motosiklet veya scooter’ın sığdığını düşünürsek; bu % 20 daha fazla insanın park yeri aramaktan kurtulacağı anlamına geliyor. Yine yüzde 10’luk motosiklet artışıyla İngiltere’de yıl boyunca trafikte geçen süredeki azalmanın, sürücülere yılda 4 gün kazandırdığı hesaplanmış. Dinlenmek için iyi bir süre. İstanbul’da yapılsa bu araştırma, kafadan 30 günlük yaz tatili kazandırır herkese. 

Gelelim kazanılması gereken paraya.  INRIX Global Traffic Scorecard adlı kuruluşunun açıkladığına göre trafik tıkanıklığının İngiltere’ye yıllık maliyeti 30 milyar Sterlin. Trafik sıkışıklığının %40 azalması durumunda ise yılda bir milyar Sterlin kazanılacağı hesap ediliyor. Ayrıca motosikletlerin kendisinden daha ağır taşıtlara oranla yol yüzeyine çok daha az hasar verdiklerini de düşünürsek elde biriken para daha da artıyor. Daha da önemlisi motosiklet sağlık harcamalarını da düşürüyor, araştırmalara göre motosiklet kullanıcıları trafikte keyifle yol alırken, diğer araç kullanıcıları stres yaşıyor. Bu durumda motosiklet sayısının artışı sağlık giderlerinde azalmaya yol açmaz mı! Uzun lafın kısası, batı motosikletin faydalarından yararlanırken, biz onu yok saymaya devam ediyoruz. Ne yazık ki, motosiklet kullanıcıları oy potansiyellerini politikacıların gözüne sokmadığı sürece motosiklet traktörün arkasından gitmeye devam edecek. 

Motorunuzun ve yaşam sevincinizin hep “on” olması dileğiyle…

YORUMLAR