in

Covid-19 Sonrası Motosiklet Pazarı için Çıkış Var mı?

Covid-19 pandemisiyle dünya ilk kez böylesi büyüklükte bir deneyim yaşıyor. Az ya da çok dünyanın her yerine ulaşan ve bulaşan Covid-19 virüsü, sadece can almakla kalmadı; ekonomiyi bitkisel hayata sokmayı da başardı. Yaşam enerjisini tüketimden alan ve gelişebilmek için her yıl daha çok ürün ve hizmetin tüketilmesi için elinden geleni ardına koymayan eko(nomik)sistem,  Covid-19 krizine hazırlıksız yakalandı. Hiçbir hükümetin ve şirketin bununla ilgili ne bir kriz planı vardı, ne de bir öngörüsü. Kısaca akıllara gelmeyen başa geldi. Görünürde herkes eve kapandı, kafeler, lokantalar, eğlence yerleri kapatıldı. Oysa arka planda A’dan Z’ye birçok sektör, Covid-19 nedeniyle darbe üstüne darbe aldı. Şüphesiz motosiklet sektörü de bundan nasibini alanlara arasında yer alıyor. 

Sektör şu sorulara cevap arıyor?

• Ne üreteceğiz?

• Dağıtım nasıl gerçekleştirilecek?

• 2021’de yeni model çıkarabilecek miyiz?

• Euro 5 Emisyon standartına geçiş yapılabilecek mi?

• 2020’den vazgeçtik, 2021 kurtarıcı olabilir mi?

• 2019’deki talep seviyelerine ne zaman dönebiliceğiz.

• Covit-19 endüstrinin yapısını ve dinamiklerini değiştirecek mi?

Görünen o ki, 2020’de dünya motosiklet sanayi 12 milyon adetten fazla satış kaybedecek. Bu kayıp, sektörün şimdilik kaydıyla gelmiş geçmiş görebildiği en büyük kayıp demek. Pazardaki en büyük satış kaybı Avrupa, Kuzey ve Güney Amerika’da oldu. Asya kısmen etkilendi. Çin, beklenenden hızlı toparladı ve üretime kaldığı yerden devam ediyor. Hindistan ise bir muamma! Motosiklet sektörünün yükselen yıldızı, yeni üretim üssü Hindistan’da Covid-19 hızla yayılıyor ve hala kontrol altında değil.  Pandemi krizinden bağımsız olarak sektöre baktığımızda yıllardır süre giden bir kan kaybından söz etmek mümkün. 2019 yılında, sektörün en büyük pazarı  Hindistan 3,1 milyon adet satış kaybetti ve Çin’in toparlanmasına (+1,3 milyon) ve Avrupa’daki kısmen iyi denilebilecek kıpırdanmaya rağmen, sektör 60,1 milyon adete gerileyerek bir önceki yıla göre 1,6 milyon adet kayba uğradı.

Dünyadaki en büyük pazar 18,5 milyon satışla Hindistan, ardından 16,3 milyonla Çin , 6,5 milyonla Endonezya , 3,2 milyonla Vietnam ve 1,8 milyonla Filipinler geliyor .Tayland 1,67 milyon ile 6. sırada , onu sırasıyla Pakistan, Brezilya, Meksika ve Tayvan takip ediyor.  Avrupa’nın iddialı ülkelerinden Fransa, satış sıralamasında 17. sırada yer alırken, ABD 11. ve Japonya 15. sırada yer alıyor. Türkiye ise kronikleşen ekonomik girdabından çıkamadığı için her geçen yıl sıralamada geri düşüyor. 

2019 yılını baz alırsak, Türk motosiklet sektörü satışlar açısından otomobil sektörüne göre beklenenden daha iyi performans gösterdiğini söyleyebiliriz. Ancak bu iyimser bakış açısı, 2019 yılındaki 154.619 adet olan motosiklet satışının bir önceki yıla oranla %1.5 daha az olduğu ve maalesef düşüş trendinin hala devam ettiği gerçeğini görmemizi engellemiyor.  

Peki, günümüze gelelim. Covid-19’un su yüzüne çıkardığı ekonomik krizi de düşünürsek “eski normal”e dönmek mümkün olacak mı, yoksa “yeni normal” mi hayata geçecek? Bunu hep birlikte göreceğiz. Tahminim odur ki, ekstra ekstra gelen vergilere rağmen, sosyal mesafe kuralı en azından bir yıl daha gündemde kalacağı için toplu taşıma araçlarından çekinenler, iki tekerleğe ilgi göstereceklerdir. Bu da bir nebze de olsa yeni bir kan demektir. Sektörün aktörleri bir araya gelip uzun vadeli satış kampanyaları düzenleyebilirlerse krizden fırsat yaratmaları mümkün. 

Motorunuzun ve yaşam sevincinizin hep “on” olması dileğiyle…

 

Ne düşünüyorsun?

Yorumlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Loading…

0

Kawasaki ZX-25R Jonathan Rea ile Jerez Pisttinde

Motosiklet Üzerinde Yağmurda Nasıl Kuru Kalırım?

REKLAM