in

Healtech Quickshifter Garajdaki Yeni Yamaha MT-09’da Teknik Değişiklikler

Yazar: Sinan Özgen

Dergi garajımızda yeni bir motorumuz var! Yeni modelin ön arka makyajı, quickshifter eklentisi, döviz kurlarının aşırı yükselmesi sonrasında fiyatının çok yükseleceğini düşünüyorduk. Piyasada “az paraya çok motor” ne var diye bakınırken o motorun MT-09 olduğuna karar verip, bir arkadaşımızın motoruna cebren ve hile ile el koyduk.

Kendi aramızda dönüp duran 2013 sonu ilk gelen partiden olan Race Blue MT-09 bu sefer bizim elimize geçti. MT-09’a en son pist gününde pistte binme fırsatımız olmuştu. Aslında çıplak olan bu motor, tam bir melez. Uzun süspansiyon çalışma mesafesi ile bir çıplaktan çok konforlu bir tur motoruna, 600’lüklere pistte nal toplatması ile bir süperspora, düz oturulan ergonomisi ile bir tur motoruna ve daha benzetmek istediğiniz pek çok motora aynı anda benzeyebiliyor.

 

Kendi arkadaş grubumuz arasında 3. MT- 09 bu. İçimizden birisi Akrapovic egzoz ve Healtech firmasından aldığı quickshifter sistemini takmış, gördük, çok hoşumuza gitti. Akrapovic sistemi bir servet değerinde. İkinci elde dahi 3.000 liradan aşağı bulunamayan bu sistemin ilk aşamada o kadar gerekli olmadığını düşünüp quickshifter üzerine yoğunlaştık. Bu sistemi yapan bir kaç şirket var. Dynojet sistemi Power Commander elektronik ünitesi olmadan da takılabilecek bir aparat yapmış sonunda. Ancak pahalı, 500 euro civarı, dolayısıyla onu eledik.

 

Healtech Quickshifter Garajdaki Yeni Yamaha MT-09’da Teknik Değişiklikler 1. İçerik Fotoğrafı

 

Bir başka MT-09’da kullanmış olduğumuz Healtech Quickshifter sisteminden sahibinin memnun olduğunu bildiğimizden bu sistem üzerine yoğunlaştık. https://www. healtech-electronics.com/ adresinden iletişim kurduğumuz Healtech firması, 2003 yılında Macaristan›da kurulmuş bir elektronik firması. Motosikletlerin elektronik sistemleri üzerine çalışıyorlar ve az reklam çok iş sloganı ile pek çok ürüne imza atmışlar. Gösterge olmayan spor motorlar için vites göstergesi, Suzuki›ler için güç arttıran ve beyni tekrar programlayabilecek ek elektronik parçalar, fren ışığı modülleri, ekstra yol bilgisayarları gibi ürünleri var. Gerek normal posta, gerekse Fedex ile gönderim yapabiliyorlar. Kendilerine mesaj attık ve aşağıdaki ürünleri almak istediğimizi belirttik, 15 günde elimize geçti ve MT-09›a taktık.

 

Taktığımız bir ikinci sistem, Yamaha’nın son dönem motorlarında uygulamaya koyduğu hız limitörünü ortadan kaldıracak bir aparat. Bu limitörü kaldırmak için ya motorun ECU denilen beynini bu işe yapacak adamlara göndermek ya da Türkiye’de bu işi yapan kişilere giderek yeni programı yükletmek gerekiyor. Motorun potansiyelinde daha hızlı gidecek güç var, ama son viteste devir hız göstergesine bakılarak 9 bin civarında tutulduğu için 225 km/s’den daha hızlı gidilemiyor. Pistte viraj çıkışlarında 600’lükleri arkada bırakırken sonradan gelip geçmeleri biraz acı oluyor. Bunu çözmek için de ikinci sistem olan Speedo Healer’ı takacağız. Nasıl çalıştığını aşağıda anlatıyoruz.

 

QUICKSHIFTER (HIZLI VİTES DEĞİŞTİRİCİ)

 

Healtech Quickshifter Garajdaki Yeni Yamaha MT-09’da Teknik Değişiklikler 2. İçerik Fotoğrafı

Debriyaja basmaksızın vites yükseltmeye yarayan bu sistem aslında basit bir elektrik kesici düzenek. Gelen sette bujilere giden kabloları by-pass eden MT-09’a özel hazırlanmış fişler mevcut. Bu iş için deponun ve hava kutusunun sökülmesi gerekiyor. Hareket sensörü oldukça basite indirgenmiş, vites kolunun en üstüne takılıyor. Gelen setin içinden gerekli her türlü kablo, soket ve vida çıkıyor, sizin ekstra bir şey bulmanıza gerek kalmıyor. Hangi motor için aldığınızı söylemek çok önemli, kablo seti motora göre hazırlanıyor. Depoyu ve hava kutusunu söküyoruz. Bütün fişler motorumuza göre hazırlanmış. 4 takım fiş var, anladığımız kadarı ile tek silindirden 4 silindire kadar hep aynı kablo demeti kullanılabiliyor. Bu demek oluyor ki tek silindirli Tenere’den tutun, MT-07, MT-09 ve MT-10’a dahi bu sistemi takmak mümkün.

 

Healtech Quickshifter Garajdaki Yeni Yamaha MT-09’da Teknik Değişiklikler 3. İçerik Fotoğrafı

 

Fişleri takıp sistemi kurduk, sensörü yerine taktık, beyini de en arkadaki torpido kısmına yerleştirdik. Kabloları da toparlayıp gönderilen montaj elemanları ile birbirine sabitliyoruz. Bu sistemin beyni olan kibrit kutusu büyüklüğündeki kutuya telefonunuz her ne ise Android veya Iphone uygulaması ile bağlanıp ateşlemeyi ne zaman ne kadar keseceği gibi ayarları da yapabiliyorsunuz. Healtech’e sipariş verirken hangi motora takacağınız belirtmeniz gerekiyor.

Fiyat 289 euro (vergi ve gönderi hariç fiyattır)

SPEEDO HEALER (HIZ DÜZELTİCİ)Healtech Quickshifter Garajdaki Yeni Yamaha MT-09’da Teknik Değişiklikler 4. İçerik Fotoğrafı

Bu sistemin ana amacı standart harici dişli, standart harici lastik veya her aracın kendisinde olan gösterge sapmalarını düzeltmek. A/B gibi iki farklı kanalı var. Her iki kanal da aynı ama farklı iki ayar kaydedilebiliyor. Bunlardan bir tanesine gerçek hızımızı görmek üzere -%5,2 ayarı girdik.

 

Önce GPS ile gerçek hızımızı ve o anda göstergede ne gördüğümüzü belirledik. Yüzdelik dilimde sapmanın ne kadar olduğunu düz matematik ile de hesaplayabileceğiniz gibi, Healtech›in akıllı telefon uygulaması ile de hesaplayıp sapma oranını motora taktığınız parçaya kaydediyorsunuz. Böylece göstergede gerçek hızınızı görüyorsunuz.

 

Bilindiği üzere MT-09 ve 09 Tracer modellerinde son hız limitörü bulunuyor. Bu limitör, motorun son hızı olan 225 km/ saati göstergede okudğunda motorun daha fazla hızlanmasını engelliyor. Bazı programcılara motorun ECU’sunun gönderilerek tekrar programlandığını ve bu limitörün kaldırıldığını biliyoruz. Ülkemizde de bu işle uğraşan bazı arkadaşlar var. Bu işlemin fiyatının 1.000-1.500 tl arasında olduğu söylense de fiyatlar biraz esnek olabiliyor.

 

Ancak Yamaha’nın 3 silindirli 09 motorunda daha fazla gidecek potansiyel var. Şayet siz gösterge sapmasını -%20 gibi ayarlayıp Healtech’e kaydederseniz, son hızı %20 eksik gösterdiği için motor hızlanmaya devam edebiliyor. Biz de böyle yaptık. Dolayısıyla limitörü ortadan kaldırmış olduk. Özellikle pistte oldukça işe yaradığını söyleyebiliriz. GPS’te son hız olarak 229 km/s gördüğümüze göre, motor standart şartlarda 250 km/s yapabiliyor gibi görünüyor. Tek problem, bu şekilde ayarladığınızda hızı olduğundan az gördüğünüz için şayet kameralara oynamak gibi bir amacınız var ise daha hızlı gittiğinizi göstergede sergileyememiş oluyorsunuz. Gelgelelim fiyat tekrar programlamaya göre çok daha ucuz; 89 euro. Takması ise oldukça pratik. Gönderdikleri paketten çıkan klips ve klemensler ile orjinal kablo demetine girişler yapmak sureti ile motorun “içine” sızmış oluyorsunuz. Healtech’e sipariş verirken hangi motora takacağınız belirtmeniz gerekiyor.

Fiyat: 89 Euro (vergi ve gönderi hariç fiyattır)

 

Takma aşamaları

1. Depoyu ve hava kutusunu söktük.

Healtech Quickshifter Garajdaki Yeni Yamaha MT-09’da Teknik Değişiklikler 5. İçerik Fotoğrafı

 

2. Önce quickshifter sistemini takmak üzere bobinlerdeki fişleri çıkartıp by-pass kablolarını yerlerine takıyoruz.

Healtech Quickshifter Garajdaki Yeni Yamaha MT-09’da Teknik Değişiklikler 6. İçerik Fotoğrafı

 

3. Vites kolu üzerine sensörü takıp ana aparatı arkadaki ruhsat bölmesine konumlandırdık.

Healtech Quickshifter Garajdaki Yeni Yamaha MT-09’da Teknik Değişiklikler 7. İçerik Fotoğrafı

 

4. Hız düzelticiyi gönderdikleri klemensler ile sisteme bağladık.

Healtech Quickshifter Garajdaki Yeni Yamaha MT-09’da Teknik Değişiklikler 8. İçerik Fotoğrafı

 

5. Düzelticinin modülünü yine ruhsat bölmesine yerleştirdik.

Healtech Quickshifter Garajdaki Yeni Yamaha MT-09’da Teknik Değişiklikler 9. İçerik Fotoğrafı

 

6. Ayarları telefon uygulamasından yaptık.

Healtech Quickshifter Garajdaki Yeni Yamaha MT-09’da Teknik Değişiklikler 10. İçerik Fotoğrafı

Ne düşünüyorsun?

Yorumlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Loading…

0

Kymco AK 550’ye Yakın Bir Bakış!

Zontes S250; Bakış Açını Deği̇şti̇r

REKLAM