Menu
in

İmitasyon Egzoz Dosyası

Yazar: Alişan Fidan

Hepimiz X markasının egzozu bu kadar pahalıyken, bir Uzakdoğu ülkesinde üretilmiş ve dışarıdan baktığınızda birebir aynı gözüken imitasyon egzozun neden bu kadar ucuz olduğunu mutlaka düşünmüşüzdür. Sahiden neden bu kadar ucuz? Gelin beraber inceleyelim…

Şimdi öncelikle her şey kullanılan parçaların kalitesinde ve mühendisliğinde başlayıp yine orada bitiyor. Modele özel üretilen egzozlar ise ayrıca önem taşıyor çünkü her motorun egzoz gazının akış debisi farklı. İmitasyon egzozlar “Universal” olarak üretilir. Yani bir motosiklet modeline göre yapılmış AR-GE çalışmaları, çap ve debi hesaplamaları gibi şeyler olmaz. Akrapovic, Ixil, SC Project, vs… markaların çok tutulan belli modelleri şekil itibari ile kopyalanıp piyasaya sürülür.

Kötü parça kalitesini bir yana bıraksak bile akış hesaplamaları büyük mühendislik gerektiren bir durum. Egzozdan çıkan gazların belirli bir hızda akması gerekir. Bu hızı da yakalayabilmek için egzoz borularının ve susturucusunun çap ve şeklinin optimum oranda olması gerekmektedir. Eğer çap çok büyürse gazlar türbülans yaratarak akış şeklini bozarlar. Çok küçülürse de motora gelen geri basınç çok artacağından motor boğulur. Bu iki durum birden performans düşüklüğüne hatta motor içi ekipmanların hasara uğramasına sebep olur. Konuyu daha derinlemesine bir bilenden dinlemek için IXIL egzoz’un distribütörü Aydın Motor’a gidiyoruz.

Tayfun bey ile sohbete başlamadan önce durumu anlatıyorum ve o da distribütörü oldukları markanın çok sayıda imitasyonunun bulunmasından şikayetçi olduğunu belirtiyor. Ben de sorularımla kendisini baş başa bırakıyorum…

Motoron: Neden uygun fiyatlı imitasyon egzoz almak yerine daha pahalı olan orijinal ürün alalım?

Tayfun Emanet: Bu bir zevk meselesi olmakla beraber aynı zamanda çok teknik bir konu. Hem motosikletinizden daha fazla performans hem de daha tatmin edici ses alabilmek için orijinal egzoz kullanmanız gerekiyor. Markamızın hem Avrupa’da hem de Türkiye’de bilinirliği çok fazla. Bu sebeple piyasada IXIL’in çok fazla taklidi mevcut. Çin’de üretilen ucuz taklitler büyük sayılarla ülkemize giriyor ve bilmeyenlere orijinal diye pazarlanıyor. Ürünü alan kişi kötü kalite yüzünden ne istediği sese ne de performans değerlerine ulaşamıyor. Sadece orada bir egzoz görüntüsü oluyor. Sesin daha tok ve gırtlaktan gelen bir tınıyla çıkması için mühendisler bir çok farklı malzeme ve bu malzemelerin binbir kombinasyonunu deneyerek en uygun ürünü ortaya çıkartıyorlar. Bu dediğim ne yazık ki sözle pek anlatılmaz.

 

M.: Bunu göstermek için yan yana karşılaştırmalı videosu çekilse daha aydınlatıcı olmaz mı?

T.E.: Ben şuna dikkat ettim; Avrupa’da satış yapan bayilerde hatta üreticide bile video ile sunum yapılmıyor. Yine de bunu markayı tanıtmak adına burada deneyelim dedik fakat duyduğumuz sesin gerçekte olan ile tamamen alakasız uçlarda olduğunu anlayınca ses dinletmek için video çekimi göndermeme kararı aldık. Neden? Çünkü videodan izleyerek de bu farkı tam anlamanız mümkün değil. Hem kaydeden mikrofonun hem de dinlenen kulaklık ve hoparlörün kısıtlamaları sebebiyle gerçek farkı kendi kulağınızla duyarak ve sürerken hissederek anlamanız gerekiyor.

Ayrıca sadece kendi markamız ve ürünlerimizde değil tüm marka ve modellerde hiçbir taklit ürünün üretilmesinden ve satılmasından yana değiliz. Bizce bir şey yapılacaksa ya tam yapılmalı ya da hiç o işe girilmemeli. Çünkü imitasyon ürünün hem motosikletinize hem de bu işe mühendisiyle, tesisiyle ve bayi ağıyla yatırım yapmış üreticiye zararı var.

 

M.: Peki motor içi elemanlara ne tür zararları var?

T.E.: Şimdi egzoz çıkışı motorun hem güç alma hem de rahatlama noktasıdır. Patlama neticesinde oluşan gazlar buradan dışarı atılıyor. Bunun için her şeyin optimum ayarda olması gerekiyor. Ayrıca düzgün hesaplanmamış çap ve akış rakamları yüzünden yakıt karışımı iyice fakirleşmektedir. Yakıt karışımının fakirleşmesi demek hava yakıt oranında hava oranının yükselmesi demektir. Bu yanma odası sıcaklığının aşırı yükselmesine sebep olur. Hatta egzozdan çıkan alevlerin bir çoğunun sebebi budur. Motor içi elemanlarının zarar görmemesi için yanma odası sıcaklığının üreticinin belirlediği belli bir rakamda olması gerekiyor. Yakıt aynı zamanda bu yanma odasını soğutan bir işleve sahip. Bu oranın fakirleşme yönünde değişmesi sebebiyle piston ovalleşmesi hatta motosiklet çok zorlanarak kullanılırsa piston ve sübap erimesi hadisesinin yaşanması çok olası. Ha bu arada motorun zengin karışımda çalışması da iyi bir şey değildir. Yani yine işin içine AR-GE ve mühendislik giriyor.

Yani ilk alımda cebinizden biraz fazla rakam çıkıyor gibi gözükebilir fakat bu sizi çok büyük baş ağrılarından ayrıca kurtarıyor.

M.: Okuyucularımıza direkt olarak hitap ederek söylemek istediğiniz bir şeyler var mı?

T.E.: Her ne marka olursa olsun lütfen imitasyon üründen kaçının. Eğer buradan bizi okuyan arkadaşlarımız var ise onları imitasyon ile gerçeğin farkını birebir dinlemek için Şirinevler’de bulunan Aydın Motor şubemize davet ediyorum.

Cevap bırakın