Menu
in

Kaç Oktan Benzin Kullanmalıyız?

Yazar: Motoron

Pahalı benzini mi, yoksa daha da pahalı olanı (yüksek oktanlı benzini) mı kullanmalıyız?

Ekonomi bakanımıza bakacak olursanız ekonomide her şey yolunda. TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) yıllık enflasyon oranını yıllardır %10’un altında açıklıyor fakat benzin istasyonlarındaki pompa fiyatlarına bakacak olursak kazın ayağı öyle değil.

 

Bitmek, durmak bilmeyen zamlar sonunda benzinin litre fiyatı 2013 Ağustos itibariyle 5 tl’yi aştı… 600 cc’lik bir motosikletin kullanım stiline göre 1.600 cc’lik bir otomobil ile aynı miktarda yakıt yaktığını düşünecek olursak benzin fiyatı gezmeyi seven motosiklet kullanıcılarını da artık zorlamaya başladı. Hal böyleyken benzin istasyonlarında biri pahalıya bir diğeri de biraz daha pahalıya satılan farklı oktanlarda yakıtlar görüyoruz. Acaba hangisini almalıyız pahalı olanı mı yoksa daha da pahalı olanı mı?

 

Oktan Nedir?

Oktan; benzinin patlamaya karşı olan direncine verilen isimdir. Sanıldığının tersine, yüksek oktanlı benzin daha hızlı yanarak performans sağlamaz. Tam tersine daha yavaş yanarak zamansız patlamanın önüne geçerek motorda vuruntu oluşmasını engeller ve doğru zamanda "sağlıklı yanma" sayesinde daha uzun motor ömrü ve performansı yaratılmış olur.

 

Günümüzde ileri teknoloji ürünü yüksek  ve hızlı sıkıştırma özellikleri sayesinde yüksek performans üreten motorlar için üreticiler en az 95 oktan ve üzeri yakıt kullanılmasının gerektiğini depo üzerine “95+ Oktan” ibaresi ile belirtirler. Aracın tam olarak hangi benzin ile kullanılması gerektiğini kullanma kılavuzuna bakarak öğrenebilirsiniz. Motorların tümünün iyi ya da kötü 87 oktan benzin ile çalışacak şekilde tasarlandığını da belirtelim. Fakat bu düşük oktanlı benzin (hızla patlayarak yanar) daha fazla motor bakımı gerekliliğine ve muhtemel motor arızaları anlamına gelir.

 

Düşük oktanlı yakıt silindirler içerisinde zamansız yandığından motoru güçsüzleştirir ve bazen “gaz yememe” benzeri tepkisizlikler ya da geç tepkiler hissettirir. 2010 sezonunda Dakar Ralli’sinde rahmetli Kemal Merkit çölde benzini bitince bulduğu kalitesiz "çok düşük oktanlı" benzin nedeniyle bir süre 50 km üstüne çıkamamış ve bu kötü benzin Merkit’in o yarışta az daha yarış dışı kalmasına sebep oluyordu.

 

Neden Daha Pahalı

Yüksek oktanlı benzin daha fazla rafine edilir, hidrokarbon dizilişi değiştirilir. Bu değişim işlemi fazladan mesai anlamına gelir ve maliyeti arttırır. Böylece daha az da yansa daha doğru zamanda, daha sağlıklı yanan yüksek oktanlı benzinin fiyatı son kullanıcıya düşük oktanlı yakıtlara oranla daha yüksek fiyata satılır.

 

Tüp Takalım

Belki de inanmayacaksınız fakat geçtiğimiz günlerde Tekirdağ’dan arayan bir scooter kullanıcısı, işinin sanayide otomobillere tüp takmak olduğunu belirtip maksi scooterına da tüp taktığını ve neredeyse bedavaya gezdiğini dile getirdi. Başta biz de çok şaşırdık ancak benzin fiytaı 5 lirayı aşınca kullanıcılar da kendine göre elinden gelen önlemi almaya çalışıyor. Scooter’a tüp taktıran değil O’nu bu duruma düşürenler utansın…

Cevap bırakın