Menu
in

Kış Sürüşlerine Hazır mıyız?

Yazar: Efe Kutlu

Bazı sürücüler için kış sezonu “Motorları garaja sokma sezonu” iken bazı sürücüler için ise “Yola devam” demektir.

Gerçekten de bazı sürücüler için kış sürüşü kesinlikle bir seçenek değildir. Etrafınızda duyarsınız “Deli misin, bu havada sürüş, asla! Biraz daha ısınsın havalar o zaman” şeklinde cümleler. Böyle düşünen sürücüler de motorlarını “kış uykusu”na almak için üzerlerini branda ile örterek varsa garajları, bahara kadar orada dinlenmeye alırlar. 

Fakat böyle olmak zorunda değil. Doğru ekipmanlarla, biraz sağduyu ve sürüş tekniklerimizde ufak tefek değişikliklerle en kötü kış hava koşullarında bile sürmeye devam edebiliriz. 

Yılın herhangi bir zamanında sürmek tabi ki de dikkat ve konsantrasyon ister fakat özellikle kışın sürmek biraz daha korkutucu olabilir ve daha fazla dikkat ister. Özellikle karlı ve buzlu yol koşullarında, daha fazla dikkat ve tecrübe gerekmektedir. 

Hepimizin Bildiği Ufak Tefek Noktalar!

Soğuk ve karanlık kış aylarında farlarımızı ve lastik basınçlarımızı kontrol etmeyi asla ihmal etmemeliyiz. Özellikle ıslak zeminlerde fren mesafesini arttırarak sürüşlerimize odaklanmalıyız. Soğuk havaların bizi üşütmesine izin vermemek için vücudumuzu sıcak tutan termal kıyafetlerimizi kullanmalıyız. Örneğin sürüş esnasında sıcaklık farklarından dolayı konsantrasyonumuzun eksilmemesi için görüş netliğimiz açısından vizörlerimizde buğu önleyici spreyleri deneyebiliriz.

Reflektörlü kıyafetlerimizin tam zamanı! Kısa kış günlerinde özellikle akşam ve sabah saatlerinde, koyu renk kıyafetler giymekten kaçınarak reflektif kıyateflerimizi ve aksesuarlarımızı görünürlüğümüzü arttırmak amacıyla kullanmalıyız. Güçlü rüzgarlı havaları asla küçümsemeyip o havalarda başımıza gelebilecekleri düşünerek son derece tedbirli sürüşler yapmalıyız. 
Karlı, yağmurlu, rüzgarlı gibi pek çeşitli hava ve buna bağlı olarak zemin koşullarında, kontrollü sürüş için “İleri Sürüş Teknikleri Eğitimi”ni almayı asla ama asla ihmal etmemeliyiz! 
Hava Durumunu Kontrol Edelim!

Sürüş yeteneklerinizi fazla abartıp kendinize asla fazla güvenmeyin. Kar mı yağıyor ya da yağacağını biliyorsunuz, zorunlu olmadıkça çıkmaya cesaret etmeyin. Bu tip havalarda hava güneşli görünse de geceden kalan buzlu yol zeminleri, yol tutuşu oldukça azaltabilir. Zamanla lastikleriniz ısınacak olsa da soğuk yüzeylerde soğuk lastikler, sıcak yüzeylerde sıcak lastiğin yol tutuşundan çok daha az bir tutuşa sahip olacaktır. 
Üşütücü Rüzgar Etkisine Dikkat Edelim!Bir termometre size, ortalama sıcaklık derecesini söyleyebilir. Fakat bu derecede “üşütücü rüzgar faktörü” asla hesaba katılmaz. Bu üşütücü rüzgar etkisi, etkin olarak ısı derecesinin “nasıl hissettirdiği” demektir ve bu; hava sıcaklığı, göreceli nem ve rüzgarın sertliği ile alakalıdır.

Sürücüler için rüzgarın sertliği, oldukça önemli bir konudur. Örneğin, 30 kilometre hızla giderken, ortalama sıcaklık 0 °C olabilir fakat rüzgarın üşütücü etkisi ise derece yaklaşık -6 °C olarak çok daha düşük bir şekilde kendini hissettirir. Benzer şekilde ortalama sıcaklık 0 °C iken ve 70 kilometre hızla sürerken, rüzgarın üştücü etkisiyle siz bu havayı -9 °C ve hatta daha düşük hissedebilirsiniz. 
Fren Mesafesini Kontrol Altında Tutalım!Kış koşullarında kaza oranlarının artmasını göz önüne aldığımızda, bu durum, fren mesafemizi de arttırmamız anlamına demektir. Fren mesafelerini etkileyen pek çok faktör vardır: aracın ağırlığı, fren gücü ve düşünme zamanı gibi… Tüm bu faktörler, kış boyunca daha da şiddetli hale gelebilir. 

Kış koşullarında bu fren mesafeleri, on kata kadar arttırılabilir. “Ne kadar uzak o kadar iyi!” Önümüzdeki araçlar için aklımızdaki “mısra” olabilir. Örneğin motorunun ağırlığı 210 kilo olan ve 50 kilometre ile giden normal bir sürücü için 23 metredeki durma mesafesi ile ortalama düşünme (tepki) mesafesi 9 metre ve fren mesafesi 14 metre kadar olabilir. Kış boyunca bu fren mesafeleri, on kata kadar arttırılabilir. Bu durumla mücadele etmek için öndeki araçla aramızdaki mesafeyi arttırmalıyız. Önümüzdeki araçlarında ani bir şekilde durması gerekebilir, kış koşullarında her zaman bunu da hesaba katalım. 
Doğru Kıyafetleri Giymeye Özen Gösterelim!

Sıcaklık olarak 10°C’nin altında sürmek, eğer üzerinde doğru kıyafetler yoksa, sürücünün sürüş kabiliyetini kötü anlamda rahatlıkla etkileyebilir. Termal içlik ve kışlık kıyafetlerin yanı sıra balaklava, boyunluk ve uzun kıyafetler tercih edilebilir. Hatta öyle ki ısıtmalı kıyafetleri bile deneyebilirsiniz. Isıtmalı yelekler, ceketler, eldivenler gibi ekipmanların, ısıtma derecelerini ayarlayabilen bir kontrol ünitesine takılabilen kabloları bulunmaktadır. Bu kıyafetler, sürücüyü aşırı aşırı soğuklardan koruyacak bir kalkan gibi ısı üretebilmektedirler. Ayrıca kısa kış günlerinde, görünürlüğü arttırmak için reflektörlü kıyafetler tercih edilebilir.


Isıtmalı ya da sıcak tutan kıyafetlerin yanı sıra elcik korumalar ve rüzgar koruma camları da soğuklardan bir nebze olsun korunmak için ayrı birer alternatif olabilir.

Ayrıca el ısıtma bantları ya da jellerini de eldiveninizin içine avuç içine koyarak sürüşlerinizde ısınmak için deneyebilirsiniz. 
Yola Çıkmadan Kontrol Etmek İsteyebilirsiniz!

Kış boyunca, zincirinizi, lastikleri, farları, yağı, şasi gibi bazı detayları sürüşünüzden önce kontrol edebilirsiniz. Motosikletinizi çalıştırdığınızda, devirlenmeden önce bir süreliğine bekleyip motorun birkaç dakika ısınmasına izin verin. En ideali, seyahatinize başlamadan önce motorunuzun normal çalışma hararetine gelmesini beklemektir. Sonrasında son bir kontrol için motorunuzla kısa bir turlayabilirsiniz. En basit tavsiye; ağırdan almanız ve acele etmemeniz olacaktır. Kış koşulları, toplayabildiğiniz kadar dikkat ister sizden! Bu koşullar; sadece ıslak ve buzlu zeminlerde daha az tutuş demek değildir, aynı zamanda sürüşlerinizde rüzgar ve yağmur ile de imtihanınız olacaktır. Bu durumlarda kendi şeridinizde gidin, kendinize adapte olacak yer ve zaman tanıyın ve yavaşlayın. Eğer zorlu koşullarda daha gidecek uzun bir yolunuz varsa, durmayı planlayın ve kendinizi ısıtmaya çalışın. 

Kış koşulları, toplayabildiğiniz kadar dikkat ister sizden! Acele etmeyin ve diğer sürücülere dikkat edin! 

Eğer motorunuzla kışın çıkmak zorundaysanız, tetikte olun ve limitlerinizde sürmeye gayret edin. Kış sürüşünde karşılaştığınız her tür problemler için, unutmayın bir otobüs durağı ya da arabanız hala kullanılabilir bir çözüm olarak görülebilir. Kışın birazcık planlama ve biraz dikkat ile sürdükten sonra baharın gün ışıkları ile keyif alabiliriniz. 
Birisi “Kış Bakımı mı?” Dedi! Motosikletimizi Kışın Zorlu Koşullarından Korumak başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.

Cevap bırakın