Menu
in

MotoGP vs Formula 1: Brembo Fren Testi

Alanının lideri olarak görülen Brembo, MotoGP ve Formula 1 araçlarındaki frenleri karşılaştırdı…

MotoGP vs Formula 1! Hangi araç daha hızlı? Hangisi daha
iyi frenlemeye sahip?

Her yarış tutkununun cevabını bilmek bu istediği
soruların cevabını bulmak için Austin pisti seçilmiş. 5.513 metre uzunluğundaki
bu pist, aynı zamanda iki ve dört teker dünya şampiyonalarına ev sahipliği
yapan iki pistten biri olma özelliğini taşıyor.

Formula 1’in Austin yarışı 23 Ekim’de, MotoGP’nin ise 10 Nisan tarihinde organize edilmiştri. Brembo iki alanda da birçok önde
gelen takıma yaptığı tedarikçiliğin verdiği tecrübeyle bizlere oldukça sıradışı
bilgiler veriyor. Öncelikle iki araç prototipinin teknik detaylarına bakalım:

                                               Formula 1                                           MotoGP

Ağırlık                        702
kg (sürücü dahil)                                 157 kg kuru ağırlık

Motor  hacmi              1600CC                                                     1000CC

Jant büyüklüğü           13
inç                                                         17 inç

Ön lastik (en)              245mm                                                       125mm

Arka lastik (en)           325mm                                                       190mm

Diskler büyüklüğü      278mm                                                       340mm

Sürücüler sayılmadığında Formula 1 aracının ağırlığı
MotoGP aracının ağırlığının dört katı kadar ve çok daha güçlü bir motora sahip.
Lastik sayısının yanı sıra, Formula 1 aracındaki lastik enlerinin oluşturduğu
avantaj ise ortada. Üstüne bir de araçların asfaltla temasına etkisi büyük olan
lastiklerin farklı yapısı, Formula 1 aracını tartışmasız üstünlüğe taşıyor.
Bahsettiğimiz bu temas da MotoGP aracının sürekli değişen pozisyonu sebebiyle
Formula 1 aracına oranla çok daha düşük.

 

 

2015’te Austin pistinde yapılan iki yarışın verileri ise
aşağıdaki gibi:

                                               Formula
1                                           MotoGP

En iyi zaman                          1’40”666
N. Rosberg                         2’04”251
A. Iannone

En yüksek hız                         332,3
km/h N. Rosberg                      344,2
km/h H. Aoyama

Bu verileri karşılaştırdığımızda en iyi zamanın yaklaşık
20 saniyelik bir farkla Formula 1 aracında olduğunu görüyoruz. En yüksek hızda
ise MotoGP’nin üstünlüğü var.

Brembo’ya göre ise MotoGP araçlarının en büyük iki
dezavantajı ise viraj öncesinde yavaşlamak için ihtiyaç duyulan süre ve
araçların viraj alma hızı olarak açıklanmış.

Formula 1 araçlarının frenlemesini üstün kılan diğer
özellikler ise aracın aerodinamik yapısı ve lastiklerin yerle temas oranı
olarak açıklanmış.

Bahsettiğimiz bu dezavantajlar Austin pistinde yapılan
testlerde aşağıdaki verilerle desteklenmiş:

                                               Formula
1                                           MotoGP

Frenleme zamanı (viraj 9)       0,9
saniye                                           2,2
saniye

Frenleme zamanı (viraj 11)     1,5 saniye                                           4,6
saniye

Frenleme zamanı (viraj 12)     1,4 saniye                                           5,9
saniye

                                               Formula
1                                           MotoGP

Viraja giriş hızı (viraj 1)         73 km/h                                              60
km/h

Viraja giriş hızı (viraj 19)       169 km/h                                            115
km/h

Viraja giriş hızı (viraj 20)       95 km/h                                              75
km/h

 

 

Viraja girmeden önceki frenleme mesafeleri ise aşağıdaki
gibi verilmiş:

                                               Formula
1                                           MotoGP

Frenleme mesafesi (viraj 1)    126 metre                                           206
metre

Frenleme mesafesi (viraj 12)  128 metre                                           300
metre

Frenleme mesafesi (viraj 19)  70 metre                                             115
metre

Brembo mühendisleri ellerindeki bütün bu verileri analiz
ederek vardıkları sonuç ise şaşırtıcı değil. MotoGP araçları Austin pistindeki
yarışın tamamında %23’lük bir frenleme zamanı kullanırken, Formula 1 araçları
%18’lik bir zamanla yarışı tamamlıyor. Bu da doğal olarak lap zamanlamalarını
büyük ölçüde etkiliyor. Bu duruma getirdikleri açıklama ise oldukça basit: Formula
1 yarışçıları fren yaptıklarında MotoGP yarışçıları gibi aracı dengede tutmak
için ayrıyeten bir çaba sarf etmeleri gerekmiyor!

Cevap bırakın