in

Motosikletle Tango

Bir ürün çok satılmaya başlayınca ondan daha fazla gelir nasıl elde ederim diyenlerin sayısı artar.

Başta motosikletin satıcıları olmak üzere, reklamcılar, medya, devlet ve daha bilmediğimiz birçok sektör bu güzel çiçeğin özünden pay kapmaya çalışırlar. Önümüze getirilen %20’lik gümrük vergisi bunun gibi bir şey…

Türkiye’de motosiklet sayısı 3 milyonu geçmiş durumda. Son 10 yılda %140 gibi bir artış yakaladı. Bu rakamlar vergi alıcıların iştahını kabarttı. Bunun sonucunda silindir hacmi 50-800 arasında olan motorlardan ekstra %20 gümrük vergisi alınması kararlaştırıldı. İşin ilginç yanı Avrupa’dan ithal edilecek motorlara bu vergi uygulanmayacak. Daha çok Japonya ve klasik tabirle Uzakdoğu ülkelerinden gelecek motorlardan tahsil edilecek bu vergiler.

Motorlardaki ÖTV %8-37 arasında değişiyor. Bununla kalmayıp üstüne %18 KDV ekleniyor. Bu vesile ile hem Turgut Özal’ı hem de Bülent Ecevit’i keyifle (!) anıyorum. İthal edilen motorlardan bu kadar çok vergi alınmasının getirisi trafiğin artık daha da içinden çıkılmaz hale gelecek olmasıdır. Çoğu kez motosiklete verilen desteklerin kent trafikleri için güzel bir çözüm şeklinde değerlendirilmesine karşın sanıyorum gizli bir el motosiklet düşmanlığı yapmaya devam ediyor.

İthalat Rejimi Kararları ile yerli üretimi destekleyici olması beklenen uygulamaların getirisi konusunda ciddi verilere ne yazık ki sahip değiliz. Bugüne kadar yerli üretim motosikletleri de saygı ile karşıladık. Destekledik ve desteklemeye devam ediyoruz. Ama kabul edelim, bu üretimler getirilen parçaların burada monte edilmesi değil midir? Bu motorların kullanım süreleri, kaliteleri, zamana bağlı verimlilikleri hakkında ciddi araştırmalara sahip değiliz. Eğer bu kriterler dikkate alınırsa bir gelişme sağlayabiliriz.

Motosiklet pazarında inişli çıkışlı güvensiz bir ortam varken bu yeni alınmış karar sektörün her tarafındakileri üzmüş görünüyor. Çünkü yalnızca motorlara değil, lastik, rulman, jant ve diğer parçalara da bu vergiler binecek. Bunun sonucunda oran %30-40’lara kadar ilerleyecek gibi…

Motosiklet satışlarına baktığımızda 2005 yılında 174 bin olan rakam, 2006’da Çin’den yapılan ithalat ile 400 bin’e çıkmıştı. Bu arada %8 olan ÖTV birden %22’lere çıkarıldı. 2010 yılında satışlar düştü. Neyse ki, 2011’de ÖTV bazı hacimlerde %22’den %8’e indirildi ve satışlar kıpırdadı. Ama 2016 senesini 144 bin satış ile kapattık. Bu rakamlar 80 milyonluk devasa bir nüfusa sahip ülkemiz için çok komiktir.

Motosikletle tango yapılıyor. Ama bu dansta aşkın yeri yok. Aşksız tango yapılır mı? Kendimi şu gümrük vergilerinden nasıl kurtarırım diye düşünürken şuna karar verdim: Ryan Reynolds’un “The Hitman’s Bodyguard” adlı filmini izleyeceğim. Belki iyi gelir!

Ne düşünüyorsun?

Yorumlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Loading…

0

Motosiklete Sportif Davranış Büyük Ödülü

Motosiklette Ayna Ayarı

REKLAM