in

Piaggio Aktif Aerodinamik Teknolojisi: Scooter İçin MotoGP Kanatları

Solda viraja girerken oluşturulan tork ile viraja yatış destekleniyor sağ tarafta ise virajdan çıkarken ters yönde tork oluşturularak motosiklet dikleştiriliyor.

İtalyan Piaggio yaptığı patent başvurusuyla aktif aerodinamik kanatlar üzerinde çalıştığını duyurmuş oldu. Patent başvurusu için gönderilen belgede 3 tekerlekli Piaggio MP3 skuter üzerine yerleştirilmiş iki adet C şeklinde kanat görüyoruz. Bu iki kanat aktif olarak çalışarak dönme etkisi (moment) oluşturuyor ve motosikletin viraja yatmasına ve kalkmasına katkı sağlıyor.

Motosikletlerin Aerodinamiği Evrimleşiyor.

Motosikletler uzun süredir aerodinamik olarak iyileştirilmeye çalışılıyor fakat son 5 senedir aerodinamik amaçlar değişti. Uzun yıllar boyunca motosiklet üzerine aerodinamik çalışmalar sadece hava sürtünmesinin azaltılması üzerineydi. Daha az rüzgar sürtünmesi daha fazla verim ve daha yüksek son hız demekti.

MotoGP kanatlarının kullanılması rüzgarın gücünü gösterdi.

2016 yılında MotoGP kanatlarıyla beraber motosiklet üzerine etkiyen düşey kuvvetlerden de faydalanılmaya başlandı. Eklenen kanatlar sayesinde ekstra basma kuvveti elde edilerek daha yüksek yol tutuşu sağlanmıştı. Bu kanatları bazı markalar sattıkları üst sınıf modellerinde de kullanmaya başladı.

Piaggio, aktif kanatlar sayesinde moment oluşturarak motosikletin viraja yatışı ve kalkışını aerodinamik olarak kontrol ediyor.

Son geldiğimiz noktada ise aktif kanatlar sayesinde dönme etkisi oluşturularak motosikletin yatış açısının aerodinamik olarak kontrol edilmesi söz konusu. Bunu tıpkı bir uçağın dönüş yaparken kanatları ile uçağı yatırması gibi düşünebiliriz. Sağa doğru bir viraja yaklaşıyorsunuz, dönmeye hazır olduğunuzda kontra verirken sağdaki kanat aşağı yönde soldaki kanat yukarı yönde dönerek motosikletin yatmasına katkı sağlıyor. Aynı şekilde virajdan çıkarken de ters yönde dönerek motosikletin dikleşmesine katkıda bulunuyor.

Solda viraja girerken oluşturulan tork ile viraja yatış destekleniyor sağ tarafta ise virajdan çıkarken ters yönde tork oluşturularak motosiklet dikleştiriliyor.

Kanatlar MotoGP de gördüğümüz C şeklindeki Aprilla kanatlarına benzese de kanatların üst kısmı kendi ekseni etrafında uçak flapleri gibi dönebiliyor. Bu kanatlar elektrikli servo motorlar ile kontrol ediliyor. Yatış açısı ve hız sensörlerinden alınan veri işlenerek uygun olan kanat açıları bağımsız olarak kontrol ediliyor. Ayrıca düz giderken kanatlar sabit olarak tutularak yere basma kuvveti elde edilebiliyor.

Aslında aktif aerodinamik kanatlar ve spoilerlar yarış arabalarında uzun süredir kullanılıyor. Motosikletlerde de böyle bir çalışmanın olması heyecanlandırıcı. Her ne kadar kanatlar patentte MP3 üzerine uygulansa da bu sistem iki tekerlekli her araca uygulanabilir. Şunu da unutmamak lazım ki patenti alınan veya üzerine çalışılan teknolojilerin hepsi uygulamaya geçirilmiyor.

Ne düşünüyorsun?

Yorumlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Loading…

0

Honda Gold Wing Serisine Android Auto Desteği

Ducati Scrambler Gelecekte Böyle Gözükebilir

REKLAM