Menu
in

Türk Malı Tournee, Michelin City Grip’e Meydan Okuyor

Bakalım Gerçekten İddia Edildiği Kadar İyi mi?

Türkiye’de pek görülen bir şey değil, lastik testi yapabilmek. Skuter piyasasına yönelik lastikleri İstanbul Park’ta test ettik. Üstelik test için de piyasanın bir başka çok tutulan motorunu; X-Max 250’yi seçtik. Pisti seçmemizdeki sebep -her ne kadar pistin süper tutucu asfaltı insanda sanal bir gerçeklik yaratıyorsa da- trafikten bağımsız olarak hangi lastik nasıl davranıyor, onu tam olarak tespit edebilmekti. Lastiklerle ilgili test sonuçlarını aşağıda sıralamaya çalıştık. Kısaca bilgi vermek gerekirse, test esnasında hava sıcaklığı 35 derece civarında, pist sıcaklığı ise 40-45 derece arasında değişiklik gösteriyordu. Motorun üzerine ilk geldiğinde Michelin City Grip’ler takıldı. Çeşitli virajlarda, hızlarda ve açılarda yaklaşık 3 tur; 20 kilometreye yakın denendikten sonra, benzer sürüş testleri önce Dunlop ve son olarak Tournee ile yapıldı. Test için piste getirdiğimiz Pirelli ve Metzeler lastikleri ise zamanımız yetmediğinden deneme fırsatı bulamadık. En kısa zamanda daha geniş imkanlarla bir test yapmayı planladık. Bu testte elde edilen bilgileri sizlerle yanda paylaştık.

 

Michelin City Grip

Takımı: 440tl

Nedir: Son dönemde hem kolay ulaşılabilirliği, hem de iyi yol tutuşu sayesinde en çok satılan skuter lastiği olması.

 

Michelin’in iddiası: “Kılcal kanal teknolojisi sayesinde City Grip ıslak zeminde, yol çizgilerinde ve kanalizasyon kapakları üzerinde kaymamak için standart getiriyor.”

 

 

Artıları

City Grip enteresan bir üretim. Görünüş olarak oldukça sıradan, sürücüler tarafından spor görünmediği için pek de “güzel” bulunmayan, yüksek hızlarda hafifçe titreşim yapabilen ancak buna rağmen çok satılan bir lastik. Bunun öncelikli sebebi, malın çok kolay bulunması. City Grip’in sağladığı en önemli avantajlardan ikincisi, en azından bugüne gelene kadar, Türkiye şartlarında rakiplerine göre iyi yol tutuyor oluşu. Yumuşak olması sayesinde hızlı ısınmasına rağmen, ömrü oldukça uzun. Beverly 300’de 3 senelik periyodlarla yenilediğimiz City Grip’leri değiştirme sebebimiz genellikle artık eskisi gibi yol tutmamaya başlaması oluyor. 12-15 bin kilometre yaptığımız halde, City Grip’in dişli desenlerine pek bir şey olmuyor.

 

Eksileri

Rakipleri arasında bugün için City Grip en pahalı lastik konumunda. Lastiğin karkas yapısı sebebiyle oldukça dar görünüyor, dolayısıyla arkadan bakışta “geniş lastik seven”lerin pek hoşuna gitmiyor çünkü motoru pek sükseli göstermiyor. Michelin lastiğin yağmurdaki performansını “sınıfına standart getiren lastik” olarak yorumluyor. Yağmur performansı fena değil, sürücüyü korkutmuyor. Ancak bu performansı da çok zorlamamak gerekiyor. Bunun haricinde lastik, virajlarda süper kararlı değil. Hava basıncı tam ayarında olmayınca (ki o ayar da motordan motora ve sizin ağırlığınıza göre değişebiliyor) viraj içinde hafif zıplamalı bir çizgi izleme eğilimi var. Pistte yaptığımız fren testinde ön hissiyat fena değil ancak arka çaktırmadan kilitlenme eğilimine giriyor ve düz bir çizgi üzerinde kayma eğilimi gösteriyor (X-max’de bu eğilim ABS’nin devreye girmesi ile kendini gösteriyor).

 

Test Görüşü: Devrim Sirmen

Daha önce eski skuterimde çin menşeili lastikler vardı. City Grip’li X-Max’e geçtiğimde yol tutuş gece gündüz farkı kadar değişiklik gösterdi. City Grip oldukça iyi ve dayanımı uzun bir lastik, X-max’te 17 bin kilometre boyunca bir set kullandım. Özellikle Türkiye’nin tozlu yollarında iyi iş görüyor. Olumsuzluk olarak, fark ettiğim kadarıyla, City Grip lastik basıncına çok duyarlı. Lastik havası inik olduğunda virajlardaki tutarlılığı azalıyor. Tutarlılıktan kastım şu; viraj ortasında esniyor, tutup bırakma yapabiliyor ve viraja daha zor giriyor (ya da daha zor devriliyor) diyebilirim.

 

 

Dunlop

Takımı: 410 tl

Nedir: Dunlop’ın büyük motorlar için ürettiği RoadSmart II ve Sportsmart’tan alınma teknolojisi ile oldukça stabil yol tutuşa ve viraj yeteneğine sahip skuter lastiği.

 

Dunlop’ın iddiası: Küçük lastikte böylesi bir yapı ve hamur bu segment için bir ilk. Bu kimyasal karışım sayesinde hem hızlanmada, hem frende yolu iyi tutuyor, ömrü de oldukça uzun.

 

 

 

 

 

Artıları

Bu sektörde böyle hamur ve böylesi desen bulmak biraz zor. Biz bu lastiği standart olarak takıldığı yeni Yamaha Nmax’lerde, Lizbon’daki lansmanda test etme olanağı bulmuştuk, viraj kabiliyeti oldukça etkileyici idi. Lizbon’un bol hoplamalı, kimi zaman parke taşlı, kimi zaman tramvay raylı binbir çeşit dar yollarında, iyi yol tutuyor ve kararlı hissettiriyordu. Pistte de Dunlop yol tutuş kabiliyetini hemen gösteriyor. Gerçekten de motosikletlere uygun yol lastiğinden alınma karkas yapısı ve buradaki açılar sayesinde yolu oldukça iyi tutuyor ve sağdan sola oldukça hızlı yön değiştiriyor. Özellikle virajlarda City Grip’e göre motosiklete daha yakın stabil bir kararlı gidiş sağlıyor. Bu lastiğin Michelin’deki tam karşılığı Power Pure SC, Dunlop onun çift hamurlu yapısının aksine mono bir hamur karışımına sahip.

 

Lastiğin orta kısmında yer alan kanalların özellikle ıslak ortamda suyun lastikten daha iyi ve hızlı tahliye edilmesine yönelik tasarlandığını söylüyor Dunlop. Her ne kadar bu konuda ıslakta test yapamamış olsak da, Dunlop bu konuda çok iddialı, lastiklerinin bu konuda referans gösterilebilecek bir performansa sahip olduğunu söylüyor. Pist üzerinde yaptığımız fren testinde, pist koşullarının çok uygun olması sayesinde Scootsmart’lar gerçekten de bir yol lastiğinin gösterdiğine benzer performans gösterdiler ve kısa sürede stabil biçimde motoru durdurmayı başardılar. Önde City Grip’de de olduğu üzere ABS çalışmadı, Dunlop, arka frende de ABS’yi çalıştırmadan yavaşlamayı başardı. Burada kafamızdaki tek soru “ıslak ve soğukta da aynı performansı gösterir mi?” oldu.

 

 

 

Eksileri

Özellikle kış geldiğinde bu desen ve yapıdaki lastiklerin Türkiye’nin parlak asfaltlı yollarındaki performansları son derece sorgulanabilir hale geliyor. Örneğin çift hamurlu Michelin Power Pure’ün son derece performanslı olabileceği düşünülürken, Türkiye’de ıslak asfalttaki sorgulanabilir performansı sebebiyle onun yerine City Grip daha çok tercih edilmekte. Dunlop’ın yapısının ve deseninin kış şartlarında Türkiye’deki test eksikliği şimdilik kafamızda bir soru işareti olarak kaldı. Bir de, sağa sola çok rahat ve oldukça iyi yatması sebebiyle X-Max’in orta ayaklığı asfalta çok çabuk sürttü, kıvılcımlar çıkartarak daha az yatık sürmeye çabaladık (Şakayla karılık bu durum genel olarak pistte geçerli olabilir)

 

Test Görüşü: Devrim Sirmen

Dunlop’lar sayesinde motor oldukça hızlı yatıyor. Viraja devrilme süreci City Grip’e göre daha kontrollü ve neyi ne kadar yapacağını daha iyi hissettiriyor. Yattığı yerde de çok daha stabil kalıyor. City Grip virajda daha dalgalanarak giderken Dunlop oldukça sabit; virajın içinden geçip gidiyor.

 

 

 

 

Tournee

Takımı:320 tl

Nedir: Yerli malı, yurdun malı, hem yumuşak hamurlu, hem hızlı ısınıyor, şekil oldukça sportif, hem de ilk testteki tutuş ve manevra kabiliyeti oldukça etkileyici. Türkiye’de üretilen ilk radial skuter lastiği.

 

Anlaş’ın iddiası: Üstün yol tutuş, kısa fren mesafesi, ıslak zeminde yüksek performans.

 

 

Artıları

City Grip kadar yumuşak, en az onun kadar hızlı ısınıyor, ona göre daha sportif bir görünüşe sahip ve özellikle arka lastik son derece dolgun görünüyor. Görünüş testini pozitif yönde geçtikten sonra lastikleri takıp piste çıkıyoruz. Her iki rakibinden teknik olarak daha hafif olan bu lastikler, hafifliği sayesinde virajda daha hızlı yön değiştirmeye izin veriyor. Tournee’nin hissiyatı Michelin City Grip’e göre daha konforlu bir sürüş sundu bize. Hamuru oldukça yumuşak. City Grip’de yüksek hızlarda –her ne kadar iyi balans yapılmış olsa dazaman zaman gidonda hissedilebilen titreşim, Tournee’de yok. Pist üzerinde bu lastik ile de fren testi yaptık. Hissiyatını City Grip’ten iyi, Dunlop’la benzer bulduk. Her iki frende de ABS devreye girmeden yavaşlamayı başardı. Fren esnasındaki hissiyat Dunlop’tan bir parça daha sert olması haricinde mükemmel iş çıkarttı.

 

Eksileri

Lastik henüz oldukça yeni olduğundan ıslak performansını henüz bilmiyoruz. Üreticisinin iddiası olan “ürünün en önemli özelliği ıslak zemin performansının rakiplerine göre yüksek olması” konusunu, üretici firma Anlaş’tan edindiğimiz test lastiklerini her türlü şartta deneyerek zaman içinde bilgi vermeye devam edeceğiz.

 

 

 

 

 

Test Görüşü: Devrim Sirmen

17 bin kilometre City Grip kullandıktan sonra geçtiğim Tournee, gerçekten de iddia ettikleri kadar etkileyici ve başarılı bir lastik olmuş. Test sonrasında kullanmaya devam ettiğim Tournee’ler ile motor lastiğin sivri yapısı sayesinde kendisini daha hafif hissettiriyor. X-max, şehir içinde tam da gerektiği üzere daha kıvrak ve daha rahat hareket eder hale geldi. Virajlardaki performansı, kararlılığı ve stabil gidişi de etkileyici. City Grip’e oldukça güçlü bir rakip geldiğini düşünüyorum.

 

 

Sonuç

Görünen o ki, Anlaş’ın Tournee’si yabancı lastik üreticilerinin karşısında skuter alanında artık önemli bir yerli rakip olacak. 1 seneye yakın bir süredir T-Max’ten tutun, X-max’e kadar bir yelpaze için üretimi yapılan Tournee, test pilotumuz Devrim Sirmen’in verdiği puantajla İstanbul Park’tan en ön sırada ayrılıyor. Burada dikkat edilmesi gereken nokta, City Grip kadar güvenilir, Dunlop kadar iyi viraja sahip bir lastiği, rakiplerinden en az %25 daha ucuza alabiliyor olmanız.

Cevap bırakın