Menu
in

Yamaha MT-09’A SC Project Egzoz Taktık

Geçen Ay Verona Fuarı’ndan aldığımız SC Project egzozu anca takabildik. 2 yıldır standart egzozu ile kullandığımız MT-09’da nasıl bir hissiyat değişikliği olacağı merak konusuydu.

Önce Milano Fuarı’nda SC Project tırını görmüş heyecanlanmıştık. Diğer firmalar fuarlarda SC ve Termignoni kadar son tüketiciye özen göstermiyor. Bu ikisi İtalya’nın “yerlisi” olduğu için daha satışa yönelik bilgi veriyorlar. Milano Fuarı’nda satış olmadığı için elimiz boş dönmüş ancak Verona Fuarı’nda SC Project tırını görünce içimizden “bunlarda kesin vardır egzoz” demiştik. Gerçekten de vardı; XSR 900 için tasarlanmış, biraz nostaljik görüntüye sahip egzozu hemen satın almıştık. Siyah boyalısı 940 euro, bizim aldığımız paslanmaz çelik versiyonu 780 euro idi.

Yamaha, MT-09’un standart egzozunu tasarlarken tek parça tasarlamış ve yapmış. Dolayısıyla ucuz yoldan bir son susturucu (slip-on) takarak işi kolaylıkla halletmek mümkün olmuyor. Alttaki kazanı manifold borusu ile birleştiği noktadan “hart” diye kesip ayırmak ve buraya yapılacak boru ile çeşitli uygulamalar yapmak mümkün ancak orjinal sistemi bozmamak için bu uygulamadan şimdiye kadar hep kaçınmıştık. Hal böyle olunca pek çok firma, Avrupa genelinde çok satan bu motor için manifold ve son susturucu olmak üzere “full-sistem” egzozlar hazırlamışlar. Ancak her ikisi de işin içine girince fiyatlar haliyle artıyor.

Fuat Domaniç ile sohbet ettiğimiz bir ara, MT-10’u için aldığı SC Project slip-on son susturucudan memnun olduğunu belirtmesi üzerine, biz de dikkatimizi bu firma üzerine yoğunlaştırdık. Bildiğiniz üzere şu anda Moto GP’de Honda’nın fabrika yarış takımı motorlarının egzozlarını SC tasarlıyor. Milano bazlı bu firmanın Çinli’ler tarafından en çok taklit edilen performans egzozu olduğunu hep görüyoruz.

Sökme Takma

Sökme takma işi için Fuat Abi ile sohbet etmek için onun arada uğradığı Karaköy Ata Moto Ahmet’e gidiyoruz. Motor kapıda soğurken olaydan haberdar olan Yamaha’dan Metehan Yılmaz geliyor. “Hani egzoz nerede?” diyor, sonuçta manifoldları ile birlikte kocaman bir şey olması lazım. “Topcase’de” diyorum inanmıyor. Şaşırmış fotoğrafını çekiyorum.

Atamoto’nun ustası Eyüp motoru soğuduktan sonra içeri alıyor. Bir iki gecedir manifoldun bloğa bağlandığı saplamalara WD-40 ile girişmiş durumdayım. Bu tür durumlarda en zor şey çamurla kaplanmış ve ısına soğuya karakteri biraz değişen motor saplamalarındaki somunları açmak oluyor. Bunlara yaptığım temizleme operasyonu başarılı olmuş, kolayca açıyor Eyüp. MT-09 ve 07’yi sökme takma ve bakım açısından çok beğeniyorum. Herşey kolayca ve başka bir yerleri sökmeden takılıp çıkartılabiliyor.

Eyüp’ün dikkat çektiği bir nokta var; ortadaki lambda sensörünü sökerken kıvıra kıvıra açmak kablosunu kopartabiliyormuş. Bu sebeple fişinden çekip kablosu ile döndürüp çıkartmakta fayda var. Bu sayede kablosunu korumuş oluyorsunuz. Eski egzoz kolayca çıkıyor. bBiraz da Eyüp bu konuda becerikli.

SC Project parçalar halinde geldiği için önce birleştirmek gerekiyor. 3 manifold orta toplayıcıya takılıyor. 3 boru da farklı ama zaten sadece bir yere olabiliyorlar, bu sebeple karışmıyor iş. Eyüp önce egzozu bir araya getiriyor, son susturucu hariç yerine oturtuyor. Son olarak son susturucuyu da motorun üzerinde takıyor. Herşey oturduktan sonra vidaları sıkıştırıyor. Lambda sensörünü yeni egzozdaki yerine takıp işlemi tamamlıyor. Biz o sırada Fuat Abi, Metehan, Eren ve Atamoto Ahmet ile atölye sohbeti yapıyoruz. Bunun videosu yakında Youtube kanalımızda olacak…

SC Project’in bu egzozunun son susturucunun çıkışı Moto GP için tasarlanmış egzozlara benzetilmiş. Ancak içinde susturucu var ve çıkartılamıyor. Susturucu var dediysem, ses yine orjinale göre daha fazla ama yola uygunluk belgesi var ve herşey yasal sınırlar içinde.

Sürüş İzlenimi

Eski egzozu arkaya deli bağlar gibi bağlayıp Harem feribotu ile eve dönüyorum. İlk izlenimler çok olumlu. Özellikle alt viteslerde motor gazla çok daha rahat hareket edebilir hale gelmiş. Hemen tepki veriyor. Ses nefis, yüksek devirde gazı bırakınca hafif patırdamalı sesler çıkartıyor. Yukarki devirlerde de ve yüksek viteste ses fazla değil ve çok iyi gidiyor.

Şu an için tek olumsuz nokta, yüksek vites düşük devirde gücün eskisi gibi hemen gelmemesi. MT-09’un elektrikli motor gibi çeken karakteri biraz değişmiş, eğer vites yüksek ve devir düşükse bir vites düşürmek istiyor ve ok gibi fırlıyor. Bunu düzeltmek için Yamaha’nın izin verdiği CO ayarları ile biraz oynayıp tekrar bakmak lazım. Daha geniş izlenimler bir süre sonra tekrar dergide yer alacak.

Cevap bırakın