Menu
in

Zortrax Firması, 3D Baskı İle Motosiklet Tasarladı!

Yazar: Can Deniz

“Yok daha neler!” dediğinizi duyar gibiyiz. Ama Polonyalı 3D yazıcı üreticisi Zortrax, tamamen 3D baskıyla bir motosiklet üretmeyi başardı.

Zortrax firması, BIG M300 makinalarını kullanarak tasarlayıp bastırdıkları bir motosiklet ortaya çıkardı. Orta segmentteki motosiklet, tipik bir 600cc model baz alınarak tasarlandı ve tamamlanması yaklaşık bir ay gibi bir süreyi buldu. Grenaj, ekran, far, sele, tank ve ayna gibi parçaları, 3D yazdırma tekniği kullanılarak yaratıldı. 


Firma, motosiklet sektöründe, popüler firmaların, değişen piyasa standartlarında eski üretim yöntemlerini değiştirememeleri gibi bazı temel eksikleri ele aldı. Geri planda, verimsizlik, gereksiz manuel iş ve uzun tedarik zinciri gibi konulara ve yüksek masraflara da değinmeyi ihmal etmedi. Yeni maceralara açık olduğunu belirten firma, Triumph Daytona’nın gerçek bir modelinde bulunan bütün mekanik parçaların dışındaki kısımları, manuel olarak (el yapımı) yeniden yapılandırma amacı ile bu işe girdi. 
Burada ilk ve esas amaç, Zortrax M300 3D yazıcılarının prototip kapasitesini ölçmekti. Ekibin bir diğer kontrol etmek istedikleri nokta ise motosikletin parçalarını tekrar tasarlayıp 3D olarak yazdırıp yazdıramayacakları kısmıydı. 

Proseste, ilk olarak süreci daha da hızlandırmak amacıyla, her bir parçanın boyutunu birebir özenle ölçmek için motosikletin parçaları söküldü. (3D yazıcı kullanıldı.) 

Taradıktan sonra, depo, grenajlar, sele, rüzgarlık, far ve aynalar, bir sonraki kısma yani tekrar tasarlamaya geçildi. Burada yapılan gerçek proses, halı hazırda var olan nesnelerin boyutlarını ve biçimlerini tekrar tasarlamaya yarayan ters mühendislik olarak adlandırılıyor. Tahmin edeceğiniz gibi, esas rolü dijital modellere dayanarak fiziksel şekiller yaratmak olan 3D yazıcının buradaki önemi çok büyük.

3D basılmış parçalar, yüksek kalitede olsa da, yüzeylerinin ekstra pürüzsüz olması için cilalanmaya gerek duyulmuş ve pürüzsüzlük için hem zımpara hem de cila uygulanmış.

Ekip, 3D parçalardaki, küçük boşlukları ve çizikleri daha pürüzsüzleştirmek için dolgu ile kapladı.

Parçalar kuruduktan sonra, tekrar zımparalanarak özel sprey boyama kabinine taşınmış. Boyanın nesneleri eşit miktarda kaplayabilmesi için özel bir tabanca spreyi uygulanarak her bir parçaya, astar boya ve birkaç ince boya katmanı kaplanmış.

Ekip, “İşlem sonrası prosesleri” tamamladıktan sonra motosikletin tekrar şekillendirilmiş versiyonunun montaj işlemine geçti ve bütün elektronikleri ile yazılım kurdu. İşi biraz renklendirmek isteyen takım, ön farlara mavi led biçiminde küçük renk vurguları eklemeye karar vermiş. 

Bir ay gibi süren işlemlerden sonra, yeniden şekillendirilmiş motosiklet, kullanıma ve halka sunmaya hazır hale gelmiş durumda. 
Ekibin ifadeleri ise şu şekilde: “Kısa kesmek gerekirse: tempo, gerçekten hızlıydı ve sonuçlar ise bizim en uçuk hayallerimizin ötesindeydi. Tüm parçalar mükemmel bir şekilde uyum içinde ve oldukça profesyonel görünüyordu.”

Zortrax firmasında görev yapan Plastik Proses Uzmanı Michal Mosie: “Her aşamada, farklı engellerle karşılaştık. İlki, bizim projelendirdiğimiz prototipe uyacak baz bir model seçmekti. Sonrasında, bizim taradığımız model ile aynı ölçüleri sürdürdüğümüzden emin olmak için muazzam derecede teknik detaya gerek duyulan karmaşık 3D tarama süreci vardı. En heyecanlı kısmı ise her bir parçanın mükemmel bir şekilde uyması gerektiğini aklımıza kazıdığımız, tasarım süreci ve montaj kısmıydı.” şeklinde bir açıklamada bulundu. 
Zortrax, bu proje ile yamulmaya-eğilmeye dayanıklı malzemelerin, profesyonel masaüstü 3D teknolojileri ile kombinlenerek otomotiv sektöründe kullanımı için ne kadar fonksiyonel ve uygun olabileceğini göstermiş oldu. 
Videoda kısaca, motosikletin tasarlanma süreci sunuluyor ve sonunda da “Önümüzdeki yollardan bahsedelim.” cümlesi beliriyor. 
İnsan, daha neler göreceğiz demeden edemiyor….

Cevap bırakın