Menu
in

Derbi STX 150 İlk Sürüş İzlenimleri

Derbi STX 150 modelini test ettik, Derbi STX 150 Nerede Yapılıyor? Derbi STX 150 Performansı Nasıl? Derbi motor fiyatları nelerdir? İlk sürüş testinden görüşlerimizi bulabilirsiniz.

150’lik İspanyol Derbi STX 150 boğası çinli matadora karşı

Derbi’nin bu motorunu gördüğümüzde açıkçası biraz şaşırdık. Bunu nerede yapmışlardı, nasıl bu kadar gizli tutmuşlardı?

Biraz araştırınca, malın Piaggio-Zongshen ortaklığında, Çin’de yapıldığı ortaya çıktı.

Bu ortaklık bağlamında, her iki firma da projeye belli oranlarda destek veriyormuş. Anladığımız kadarı ile, yürür aksamı ve motoru Zongshen, detay ve donanım tasarımlarını, renk seçimlerini ise Piaggio yapmış.

Derbi STX 150 ve Honda CBF150

Bu sınıfta ekmek aslanın ağzında.

Çok zorlu ve yıllardan beri piyasayı kendi lehlerine kapatmış dişli rakipler var. Bunların başında 5.800 tl’lik fiyatı, 11,6 beygirlik motoru ile Honda CBF150 geliyor. Gösterişli ön tarafı ve neredeyse rakipsiz parça desteği-servis ağı ile Honda genel satış sıralamasında birinci sırada yer alıyor. Gelgelelim yıllardan beri yağ yakma problemi dilden düşmüyor, üstüne üstlük alet çok yaşlandı.

Derbi STX 150

İkinci sırada her sene tipi veya detayları değişen bir başka rakip Yamaha YBR 125 geliyor. Yamaha kalitesi çok yüksek olan, güzel bir motosiklet. Üstelik de yağsız bile kalsa bozulmayacağı iddia edilecek kadar dayanıklı ve problemsiz.

Bir diğer artısı da az yakması, belki de rakipler arasında (Motoron uzun dönem testine göre 2,38litre/100km) en az yakan motosiklet olması gibi bir özelliği de mevcut.

Derbi STX 150 Fiyatı

Gelgelelim, alet karaborsa mıdır nedir, Yamaha sayfasında fiyat yok, dergiye en son 4.450 TL olduğu bildirilen motorun fiyatı ikinci elde 6 bin liralara kadar fırlamış durumda. Motorun eksilerinden bir diğeri, yaklaşık 10 beygir civarında kalan düşük gücü.

Son olarak da tipi Honda’nın tam aksine, çok sık değişiyor.

TVS Apache, piyasada iyi yer tutan rakiplerden. Hint malı bu motosikletin en büyük artısı, diğerlerinden yüksek 13 küsur beygirlik gücü. Genel olarak görünüm güzel, ancak bazı döküm detayları, metal işçiliği Honda veya Yamaha kalitesinde değil.

Daha doğrusu teknik açıdan belki bir fark yoktur, ama görünüm bakımından detaylar daha basit duruyor. 4.390 TL’lik fiyatı ile doğru bir yerde konumlanarak, Honda ve

Yamaha’nın kendilerine yarattığı imparatorlukta 3.’lüğü kapmasını bildi. Getirilebilecek tek eleştiri, gidon kollarının biraz aşağıda kalıp gidonun çok çevrildiği manevralarda dizlere değmesi.

 

Önden bakıldığında üçgen bir forma sahip olan farın üzerinde güzel bir de rüzgarlık var.

Piyasaya son olarak giren ve Derbi STX’e en çok benzeyen motor, yine Zongshen tarafından üretilen Z-One.

Yine fotoğraflardan anladığımız kadarı ile Zongshen bu motorun genel aksamını fason olarak üretmiş, çeşitli markalara veya satıcılara, anlaştıkları fiyattaki donanımlarla satıyor. Z-One’ın 4.313 TL’ye satılan 150’lik versiyonundan başka, 4.689 TL’ye satılan bir de 180’lik versiyonu bulunuyor. Bu model henüz çok yeni olduğu için tam bir yorum yapamıyorum.

İşte Derbi, kurtlarla dolu bu arenaya korkusuzca atlayarak ne yapabileceğini görmeye çalışıyor. Motoru bir hafta arası boyunca, şehiriçi ve hızlı otobanları barındıran pek çok şartta sürme fırsatı bulduk (teşekkürler Ferco).

Yaklaşık 150 kilometre boyunca sürdüğümüz motor, pek çok açıdan beni şaşırttı. Bence bu motor, bahsi geçen bütün rakipler arasında kafa ve far tasarımı en başarılı motosiklet. Önden bakıldığında üçgen bir forma sahip olan farın üzerinde güzel bir de rüzgarlık var. Z-One’da omadığına bakarsak, bunun tasarımı Piaggio’ya ait.

Motorun yakıt deposu, yine rakipler arasında en büyüğüne sahip.

Test boyunca elde ettiğimiz sürekli gazlamalı sürüş tipinde bile, YBR’den daha güçlü olmasına rağmen, 2,25 litre/100km yakıt tüketti. Bu değere bakıldığında, 18 litrelik depo ile 700 kilometreyi geçmek işten bile değil. Metal yakıt deposunun şekli, estetik olarak bakıldığında, yandan harika görünüyor.

Seleye ise yine İtalyanlar dokunmuş; süete benzeyen, ama onun kadar hassas olmayan, kaymayı engelleyici güzel bir kumaş ile kaplı. Kırmızı-bordo dikişleri ise bu sınıfta bir motorun dahi bu kadar küçük bir detayla nasıl daha seçkin hale getirilebileceğinin göstergesi.

Derbi STX 150

 

Motorun önünde klasik tip amortisör kullanılmış. Bence çapları ve çalışma mesafeleri son derece yeterli. Arkada kullanılan çift amorsitörde yay sertliği ayarlanabilen, 2 adet gazlı amortsiör kullanılmış. Bunların görünüşü, boyaları sayesinde son derece seçkin duruyor.

2 adet gazlı amortsiör kullanılmış

Konumuna bakma fırsatım olmadı, standart fabrika ayarı bana biraz sert geldi. Motorun güzel ve haşin kafa tasarımının hemen arkasında yeralan gösterge saati, yine modern bir tasarım. Kontak açıldığında göstergelerin maksimuma doğru yükselip alçalması, bu sınıfta bir motorun sahibini mutlu edecektir.

Sağda yer alan analog devir göstergesi, 10 binleri bulan deviri gösteriyor. Solda ise elektronik, büyükçe hız ve diğer bilgilerin yer aldığı gösterge grubu var.

Sağda analog devir göstergesi, Solda ise elektronik, hız ve diğer bilgilerin yer aldığı gösterge grubu var.

 

Hız rakamları oldukça büyük ve rahat okunuyor.

Ortada yer alan benzin göstergesi yatay çubuklardan oluşuyor. Benzin göstergesi olması güzel ama, depo bu hacimde olup, tüketim de az olunca, gösterge olmasa da olur diye düşünüyor insan. 500 kilometrede bir gidip benzin alırsınız. Bizim testimiz boyunca bir tık bile eksilmedi.

Bunun yerinde saatin olduğu zamanı gösteren bir şey olabilirdi. Hah, doğru tahmin ettiniz, bu sefer de benzin göstergesi yok diyebilirdim. Şaşırdığım şeylerden ikincisi, aletin vites göstergesi olması. Bence küçük büyük, vitesli her motorun bir vites göstergesi olmalı. En pahalı pek çok modelde bile yokken bunda oluşunu takdir ettim açıkçası. Motor, 5 vitesli bir aktarma kutusuna sahip.

 

Genel olarak malzeme kalitesi ve renk uyumunu çok beğendim. Beyazı bir başka, kırmızısı bir başka çekici duruyor. Siyaha yakın jantların şekli hiç fena değil. Motorun silindir araları siyaha moyanmış, bu da görünümü iyileştirmiş.

Görsel kaliteyi en çok arttıran detaylardan biri de, motorun sağ ve sol gri kapakları. Biri debriyaj, biri de alternatör kapağı. Bunlar son derece kaslı ve üzerlerinde güzel kalıp şekilleri ile üretilmişler, motoru olduğundan daha başarılı gösteriyor.

Son olarak epeyce büyük olan ve arka tarafı büyük gösteren stop lambasını da eminim siz de beğeneceksiniz. Ledlerden oluşan bu lamba, hem dikkat çekiyor, hem de genelde bu sınıfta oldukça ince olan kuyruk tasarımını olduğundan dolgun gösteriyor.

Derbi STX 150 İnceleme

Motorun oldukça büyük metal benzin deposu, sürücüye kendisini iyi hissettiriyor. Her türlü durumda dizlerle sıkı sıkı tutunabileceğiniz, güvenilir bir arkadaşınız var. Üstelik de hem sürücü konumundan, hem de dışardan oldukça güzel görünüyor. Motoru İstinye’den teslim aldığımızda, yaklaşık 300 kilometrede idi. Anahtarı takıp çevirdim, marş çok kolay döndü, fısı fısı çalışmaya başladı.

Harika dikişleri olan selenin sürücü kısmı oldukça derin bir kesime sahip. Honda’daki selenin divan benzeri hali, CBF’ye otururken insana “motorun üzerine çıkma” biçiminde bir his verirken, bunda motorun “içinde” oturuyormuş gibi bir hissiyat var.

Gazı çevirdim, 2 sübaplı motor devirlendi. Debriyaj yumuşak. İlk hissiyat güzel.

Bastım gaza, Asya yakasına doğru yola çıktım. Motorun dengesi oldukça iyi. Lastiklerin markasına bakmadım ama, bu sınıfta pek çok markanın bir lastik takmak zorunda kaldıkları için taktıkları genel geçer lastiklerin aksine, bunların hem görünüşü, hem de yol tutuşları şaşırtıcı derecede iyi. En azından motorun hız limitleri dahilinde böyle.

 

Derbi STX 150 İlk Sürüş İzlenimlerimiz

Kumandaların tamamı iyi tasarlanmış.

Düzgün bir sağ gidon grubu var. Acil stop ve marş düğmelerinin hissiyatı güncel Piaggio modellerinden bile iyi. Sol far grubunun da eksiği gediği yok. Selektör, korna düğmelerinin kullanımı kolay, sinyal düğmesi hissiyatı iyi.

Günlük kullanılacak bir motorda önemli noktalar bunlar. Mondial Z-One’ın 180’lik versiyonunda bazı kullanıcıların ön camdan gelen ses şikayeti olduğunu gördüm, buna baktım, yüksek hızlar dahil herhangi bir zırıltı gelmiyor. Mondial’de de yer alan motorun altındaki “sakal” denilen parça, görsel olarak motora oldukça değer katıyor.

Motor kolay devirleniyor, bir süper spor değil elbette, 150cc’lik çay bardağı kılıklı pistonunun yarattığı güçle devir saatinin 10 binin üzerindeki kırmızı bölgelere kadar ulaşıyor. Vites oranlarını beğendim. TEM’e çıktığım için hızım fazlaydı, çarçabuk 5. vitese kadar çıktım.

Düz yoldaki normal hızı 90’lar civarında, gitsin diye gaz açarsanız 100km/ s’nin üzerine de çıkmam demiyor.

Bu esnada ve daha sonrasında en beğendiğim şeylerden bir tanesi de hızlanma sırasında orta devirlerde egzozdan gelen takırtılı güzel ses oldu. Şimdi bu sınıfta önemli bir nokta var ki, hemen ona dikkat ettim. Motorda titreşim var mıydı? Bu hacimde hangi motor çıkarsa çıksın, forumlarda hemen konuşulmaya başlanan şey “motorda titreşim var abi!!” sözleri. Titreşim olayı bize nereden miras kaldı bilmiyorum, örneğin titreşimli olduğu iddia edilen Bajaj Pulsar‘a bindim, pek titreşim hissetmedim.

Çok zorlanırsa sürüşten sonra eller biraz uyuşuyordu, gelgelelim sonuçta bunlar tek silindirli motorlar, bayanlar, baylar! Benim tahminim bir takım sahte kimlikler, herhangi bir motor piyasaya girdiğinde “titreşim var” dedikodusu ortaya atıyor. Bu durum kime yarıyor, düşündüm, pek bulamadım.

Hasılı, STX’e dönelim, 10 binli devirlerde vites değiştirdiğim halde ne ayaklıklarda, ne selede, ne de elciklerde fazla titreşim hissetmedim.

Elcik uçlarına oldukça ağırca, çok güzel boyanmış ağırlıklar takmışlar, bunu da takdir ettim. Örneğin Pulsar’dakiler gözüme biraz küçük gelmişti, onlar da ağır olanlarıyla değiştirilse, titreşim oranı düşürülebilir. TEM’den Ataşehir’e yaklaştığımda hafif bir yokuş başlar, orada biraz gazladım, 118km/ s’ye kadar çıktı. Motorun gidişini beğendim.

Hafta boyunca şehir içinde dolaştım. Gidon çapı, manevra kabiliyeti bence yeterli. Donanım olarak, göstergede saatin eksikliği hissediliyor, olsaydı iyi olabilirdi. Çok dolaşılsa bile herhangi bir hararet, performans düşüklüğü belirtisi göstermedi.

Sinyalleri LED lambalardan yapmışlar, hem dışarıdan görüntüsü güzel duruyor, hem de etkili çakıyor. 100 kilometre menzili geçtiğimde benzin göstergesi daha hiç düşmemişti.

Yola çıkmadan önce depoyu tepeleme doldurmuştum, depoyu açtığımda açıkçası tekrar şaşırdım, çünkü neredeyse dolu gibi görünüyordu. Tekrar benzin aldım, 2,25 litre ile doldu. Bence harika bir değer.

Gaz kontrolü fena değil. Gaz kolunun turu biraz fazla, yüksek hızları görebilmek için bileği sıkı döndürmek gerekiyor.

Frenlere baktığımızda arka frenin kampana olduğunu görüyoruz. Eski bir teknoloji olduğu için pek kimse beğenmez ama, ben hissiyatını beğendim. Özellikle iyi lastiklerle kullanıldığında oldukça doğru bir yavaşlama sağlıyor, denemek için aşırı bastığınızda kontrollü olarak kilitleniyor. Ön fren ise bu motorda far bölgesinden sonra çok beğendiğim ikinci nokta oldu. Ön süspansiyon ile başarılı bir iş çıkaran ön fren, adeta büyük bir motora biniyormuş hissiyatı ile motoru durduruyor.

Derbi STX 150 Nasıl?

Rakipleri ile kıyaslandığında gerek işçilik ve boya kalitesi, gerekse sürüş özellikleri ile Derbi STX150 ön plana çıkabilecek kadar kaliteli geldi bana. Rodaj döneminde olmasına rağmen az yakması da cabası. 3 büyükler Honda, Yamaha, TVS ile başa çıkabilir mi bilmiyorum ancak, bu sınıfta bir motor arayanların muhakkak bir göz atması, fırsat bulunabiliyorsa test etmesi gereken bir model.

1.700 euroluk fiyatı da bu sınıftaki kaliteye bakıldığında kendi kalitesi bakımından son derece uygun.

Derbi STX 150 TEKNİK ÖZELLİKLER

  • Motor Tipi: Tek silindir, 4 zamanlı
  • Silindir Hacmi:149 cc
  • Motor Gücü: 12 bg – 8.000 devir İç çap ve strok: 62 mm x 49,5 mm
  • Zamanlama dişlisi: Tekli üstten mil, 2 sübaplı
  • Marş motoru: Elektrikli
  • Yağlama: Islak karter ile
  • Yakıt besleme sistemi: KEIHIN 22 mm karbüratör
  • Soğutma: Hava ile
  • Şanzıman: 5 vites
  • Debriyaj: Çoklu diskli ıslak debriyaj
  • Şasi: Kalıplanmış destekli çelik
  • Ön süspansiyon: 37 mm hidrolik çatallar
  • Arka süspansiyon: Ayrı depo, ayarlanabilir yay ön yükleme ile 2 hidrolik amortisör.
  • Ön fren: Ø 240 mm disk Ø iki pistonlu kaliper ile
  • Arka fren: 104 mm kampana
  • Ön tekerlek: Alüminyum alaşım 17″ x 2,15
  • Arka tekerlek: Alüminyum alaşım 17″ x 2,75
  • Ön lastik: 90/90 – 17″ 49S
  • Arka lastik: 110/80 – 17″ 57S
  • Uzunluk: 2000 mm
  • Genişlik: 760 mm
  • Dingil mesafesi: 1330 mm
  • Yakıt deposu: 18 litre
  • Tasdik: Euro 3
  • Fiyat: 1.700 euro
  • Distribütör: Ferco Motor

Kardeşi Derbi EXT 150 testini burayı tıklayarak okuyabilirsiniz.

 

Cevap bırakın