KTM Duke 790

Test Yazar: Sinan Özgen

KTM Duke 790

Ne zamandır uğraşıp binmeye çalıştığımız KTM’nin yeni modeli Duke 790’a, Güngören’deki KTM bayisi MotoPunto’da binme fırsatı bulduk. Bu aletin böyle deli bir şey olduğunu tahmin edebilsek, uğraşır çok daha önce binerdik...

Bildiğiniz herşeyi unutun! Bu motoru test etmeden önce fiyatına bakmış, testin sonunda da yazacağımız üzere çok pahalı bulmuş, “bu fiyata neler var” demiştik. Evet, neredeyse yarı fiyatına sıfır MT-07, çok daha düşük fiyata MT-09 gibi motorlar aslında bu motorun direkt rakibi. Gelgelelim sürünce bütün fikrimiz değişti.

Marşa basınca motor tıpkı yeni nesil arabalardaki gibi kendi kendini çalıştırıyor. Eski sistemlerde siz marş alıncaya kadar basardınız, bunda marş düğmesine bir kere basınca o motor çalışana kadar çeviriyor. Oturuş pozisyonu için Eicma-Milano Fuarı’nda gördüğümüzde eleştirmiş, motoru ince bulmuştuk. Ama üzerine oturup sürünce herşey toz pembe bir buluta dönüşüyor. Oturuşu oldukça konforlu, ince olduğu için de motor depo bölgesinden iyi tutulabiliyor.

Ekran KTM’nin son dönemde motorlarında kullandığı tablet benzeri ekranlara benziyor. Kocaman bir elektronik ekran, gidonun sağından içindeki menülere girip çıkarak ayar yapabiliyorsunuz. Bu motordaki en önemli özelliklerden bir tanesi, oldukça karmaşık (ama kolay kullanılan) bir elektronik yardım sistemi ile donatılmış olması. Yola çıkmadan önce motor ayarlarını yapıyoruz. Sokak, Spor, Pist gibi ayarlar var. Bunların her birinde çekiş kontrolün seviyesini ayarlıyor. Motorun kontağını açıp kapattığınızda bu ateşleme modu değişmiyor. Sokak ve Spor’da firma tarafından ayarlanmış ayarlar var. Pist moduna geçtiğinizde ise herşeyi kendiniz ayarlayıp kaydedebiliyorsunuz.

ABS modülü oldukça karmaşık bir elektronik desteğe sahip. Motoru süper moto gibi kullanmak isterseniz ABS modunu “SM”e alabiliyorsunuz. Bu durumda arka tekerlekteki ABS iptal oluyor, arka tekerleği kaydıra kaydıra (tabii yapabiliyorsanız) dönebiliyorsunuz. Bu mod kullanıldığında ön tekerlek ABS hassasiyetini de azaltıyor, yine becerebiliyorsanız bu mod açıkken stoppie yapmak mümkün. ABS’nin viraj içindeki açıyı anlayıp yatış açısına uygun biçimde devreye girebildiğini de söyleyelim. 

KTM Duke 790 1. İçerik Fotoğrafı


Ateşleme modu ne olursa olsun motorun ilk gaz açışlarında farkediyorsunuz ki bu alet adeta bir çılgın. Pek çok parçası bu motora özel yapılmış. Maxxis lastikler motorun hızlı gidip süpermoto gibi davranabilmesini karşılayabilirken, tutuşun iyi olmadığı yerlerde de çılgın güç ile başa çıkmaya çalışıyor. İstanbul’un parlayan asfaltına karşı asfalt her zaman 1-0 öne geçse de, Maxxis’çiler lastiği oldurabilmek için çok çaba sarfetmişler.

Motora özel tasarlanan bir diğer donanım da radyal frenleri. Üzerinde sadece KTM yazan fren kaliperlerini İspanyol firması J.Juan özel olarak yapmış. WBSK’da Kawasaki takımından Jonathan Rea’ın tulumu üzerinde adlarını gördüğünüz bu bu firma, yarışlardan kazandığı deneyimle buna da sistem geliştirmiş. Çelik fren hortumları bu segmentteki hiç bi japon firmasında yok.

Motorda yukarı doğru hızlı vites değiştirmeye yarayan quickshifter da mevcut. Aşağı doğru da ara gazı vererek vitesi düşüren auto-blip sistemi de var. Bütün bunlar üzerine para verseniz sonradan takılması zor elektronik sistemler. Burada bir parantez açıp beğenmediğimiz bir noktayı yazalım. Vites kolunun ucu çok kısa ve çok içeride. Bulmak için ayakkabının burnu ile epeyce arıyorsunuz. Bunun böyle olmasının sebebi büyük olasılıkla pistte yere değmemesi için olsa da vites değiştirmeye çalışırken ayakkabının burnunu bir kaç defa boşa sallamanız mümkün.

İşçilik

KTM’nin genel olarak işçilikleri süper ötesi değil. Gerçi son dönemde işi iyice ilerlettiler ama yine de bu motorda da bazı noktalarda herşey süper değil. Depo kapağı son derece ucuz görünümlü, bir de deponun üzerinde toplu iğne başı gibi sadece depo kapağı olunca o bölgelerde işçilik biraz ucuz görünüyor. Depoyu inceltip motoru kolay tutmayı sağlarken, depo ve gidon bölgesinin süper zayıf görünümü gözden kaçmış veya önemsenmemiş olmalı.

Motorun genel görünümü bakımından KTM olduğu hemen anlaşılıyor. Uzun arka maşa, LED ve Duke serisinin alameti farikası ön far, deponun iki yanında uzanan plastik parçalar “evet, bu bir KTM” dedirtiyor. Selenin konforunu ve işçiliğini çok beğendik. Bu noktada beğenmediğimiz konu ise arka tekerleğin üzerindeki çamur koruması süper zayıf olması. Yoldan akan sulama suyu benzeri bir sudan geçtik, sular sırtımıza kadar çıktı.

KTM Duke 790 2. İçerik Fotoğrafı


Sürüş İzlenimleri

690 kullanmış mıydınız? Gücü iyiydi ama bir yerde gelip tıkanıyordu. 1290? Zaten pek ulaşılabilir birşey değil, çok üst sınıf bir güç/ağırlık oranı var. Bu ise ikisinin arası. Oturur oturmaz kolay kontrol edilebilirliği var. Gidonu bisiklet gibi. Eski BMX bisikletler vardır, ön fren kabloları yoksa gidon kendi etrafında döner de döner. Bu da neredeyse onun gibi, şehir içinde idare etmesi öylesine kolay ve manevrası öylesine becerikli ki, her araya girip çıkarsınız. Diğer motorlar bunun yanında Goldwing gibi kalır.

 

Motoru Güngören KTM bayisi Moto Punto’dan alıp Street modunda çıktık yola. Gazı aç! Bu mod sokak ise Sport’u nasıl acaba. Arka yerinde durmuyor. Hızlanmaya çok istekli bir motor. Hiç 105 beygir gibi değil. Sürekli kullandığımız MT-09 115 beygir olduğu halde bu ondan daha canlı hissettiriyor.

KTM Duke 790 3. İçerik Fotoğrafı

KTM’nin genel hissiyatı kafanızın neredeyse motordan önde durması. Aynı his 1290’da da vardı. Çok kısaymış gibi dursa da, aşağıda karşılaştırmasını gördüğünüz bütün motorlar arasında iki tekerlek arası iz açıklığı en uzun motosiklet aslında. Belki de bu sayede kafamıza geçmesi biraz daha engellenmiş. Kafaya geçme hissiyatı hep varsa da, elektronik bizce süper çalışıyor.

Vites geçişleri Yamaha’ya göre daha sert, arka tekerlek sürekli patinaj isteğinde. Güngören’den çıkıp E5’e, oradan da Cevizlibağ’a sapıp İstanbul Kara Surları önünden Yedikule’ye indik. Çok nefis. Çok beğendik. Hart hort bir sağ bir sol. Şehiriçinde küçük manevraların hepsini bir kerede yapıyor. Bu esnada ayaklarınız da rahat rahat yere basabiliyor. Yedikule’de surların önünde bir fotoğraf seansı, hoop, tekrar gri motorun üzerindeyiz. Topkapı yolunun üzerinde ateşlemeyi Sport’a alıp yanlaya yanlaya gitmek pek keyifli idi. Tapa gaz gittiğimiz yerler ve sabit sürüşle tüketimi ve genel verileri ölçtüğümüz yerler oldu. Motorun frenlerini ise gücüne uyacak biçimde çok başarılı ve hassas bulduk.

Son dönem motorlarının çoğunda şikayet edilen gaz tepkilerinin atlamalı olması konusunda ise KTM çalışmış. Gaz kolu ayarı hiç fena değildi. Süspansiyonlar her ne kadar ayarsız(arkada sadece rebound var) olsa da, bizce yol için son derece konforlu.

KTM Duke 790 4. İçerik Fotoğrafı


Sürüş Verileri

1 saatlik sürüş sonrasında bazı kısa süreli denemelerimiz oldu. KTM Duke 790, 90 kilometre/saat sakin sürüşte 4 litre, 130 km/s sabit veya +-10 hızlarda 4,7 litre/100km tüketime sahip. Bu güçte ve performans bir motor için muhteşem bir başarı.

Yurt dışında bakım aralıkları yılda bir veya 15.000 km’de bir olarak verilmiş. Bu da çok müthiş bir bakım aralığı. Tahminen bu Türkiye’de daha kısadır, olsun, KTM motoruna güveniyor demektir. Kuru karter'e sahip motorun yağ deposu 2,8 litre yağ alıyor. Bu miktar da bakım masrafının belli bir yerlerde kalmasını sağlayacak oranlarda. Biz şehir içinde son hız denemedik ama, Alman Motorrad Dergisi 235km/s’e, MCN Video Kanalı 154 mil/saat(246km/s) hıza ulaşmış. Bu da böylesi bir çıplak motor için muhteşem bir değer.      

Rakipler ile Karşılaştırma

KTM Duke 790 5. İçerik Fotoğrafı

Bu sayfalardaki tabloda göreceğiniz üzere, MT-10 ve CB1000R haricinde bütün motorlar teknik olarak birbirlerine benziyor. MT-07’nin de bir üst sınıf performansı vermesine rağmen aslında fiyat olarak bir al sınıfta olduğunu dikkate alacak olursak, KTM Duke 790 piyasadaki motorlardan Yamaha MT-09, Triumph Street Triple 765R ve Ducati Monster 821’in direkt rakibi olarak görünüyor. Her ne kadar bu üç rakibinden daha çelimsiz dursa da, “uyuz atın çiftesi pek olur” deyimini doğrularcasına gazlaması hepsinden iyi.

Öncelikle fiyat konusuna değinmek istiyoruz. Yamaha’nın Japon üretimi olup ekstra %20 vergiye tabii olmasına rağmen, MT-09 Türkiye’de 52.500TL ile bu sınıftaki en ucuz etikete sahip. Avrupa’da MT-09’dan daha ucuz bir etiket ile piyasaya çıkan Duke 790’ın, %20 ek vergiye tabii olmamasına rağmen ülkemizde 78.000 TL etiket ile satılıyor oluşu, hem şansını aşırı zora sokuyor, hem de bu motoru almayı anlamsız hale getiriyor. Okurlarımızın hemen hepsi; “bu fiyata neler var” yorumu yapmışlar. Evet, bu fiyata neler var... (ikinci el sıfır gibi MT-10’dan tutun Triumph Street Triple RS bile var).

Fiyatı dikkate almayıp, performans bakımından karşılaştıracak olursak, Duke 790 gerçekten de çok iyi bir motosiklet. MT-07’den klasman olarak kesinlikle farklı bir kulvarda, hem elektronik, hem performans açısından kesinlikle farklı. Kullanışlılık açısından benziyorlar, ikisi de çok kolay.

KTM Duke 790 6. İçerik Fotoğrafı


MT-09 ile karşılaştıracak olursak, Duke’un ayarsız süspansiyonlarının davranışı, MT-09’dan daha konforlu ve rahat. 09 gerçekten iyi bir motosiklet ancak bu o kadar deli dolu ki, 09’a kıyasla daha heyecan verici halleri var. Dayanıklılık bakımından kendi kullanımımızdan edindiğimiz izlenimle bir KTM’nin japon motorundan daha iyi olabileceğini sanmıyoruz ancak bunu da zaman gösterecektir.

Triumph Street Triple 765R ile karşılaştırırsak, o, buna göre daha ağırbaşlı, yumuşak bir motosiklet olarak görülebilir. Bundan çok daha ucuz olması şansını arttırıyor.

Sonuç

Milano Fuarı’nda motoru pek beğenmemiş, üzerine olumsuz şeyler atmış tutmuştuk. Bildiklerinizi unutun! Kendi sözlerimizi de yuyyuk, unuttuk. Duke 790 gerçekten çılgın ama bir o kadar da kolay sürülebilir bir motor olmuş.

790’da hata aramaya çalışsanız da bulmak zor. Depoyu dizlerle tuttuğunuzda hissettiğiniz hafif bir motor vızıltısı, viteslerin biraz kemikli oluşu, vites kolunun kısalığı, bir de depo üstünün incecik ve çirkin olması haricinde biz pek bir kötü yan bulamadık. Ha, bir de fiyatı.

Desteklerinden dolayı bu teste yardımcı olan Moto Punto’ya teşekkür ederek yazıyı noktalıyor, fiyatına rağmen motoru test etmenizi öneriyoruz. Muhteşem ve kaçırılmayacak bir deneyim.  

KTM Duke 790 7. İçerik Fotoğrafı

YORUMLAR