Motosikletlerin Tek Farı Neden Sürekli Yanıyor?

Sürüş Tekniği Yazar: Motoron

Motosikletlerin Tek Farı Neden Sürekli Yanıyor?

Motosikletlerde kısa hüzmeli far neden sürekli yanıyor?

Motosikletlerde kısa farlar kendiliğinden yanıyor. Bu kısa far huzmesinin kapatılması yeni motosikletlerde pek mümkün değil. Acaba Japonlar bunu gıcıklık olsun diye mi yapıyorlar yoksa bildikleri bir şeyler mi var?

 

Motosiklet sektöründe kaliteleri ve piyasadaki aslan payları nedeniyle her ne kadar daha çok Japon motosiklet firmaları akla gelse de; Amerika, Avrupa ve Asya menşeli birçok motosiklet firması mevcut. Tüm bu firmalar motosiklet üretirken başta Asya, Amerika ve Avrupa olmak üzere dünya genelinde maksimum pazar elde etme hedefleri ile çalışıyorlar.

 

Commuter sınıfı motosikletler ucuz oluşları ve pratiklikleri nedeniyle gelişmekte olan ülkelerde tercih edilirken gelişimini tamamlamış ülkelerde kullanıcılar büyük cc’li motosikletlere de yöneliyor. Fakat küçüğünden büyüğüne neredeyse tüm motosikletler bazı benzer-ilginç özelliklerde üretiliyor. Acaba neden?

 

Tanrı’nın Eli

Başlığa aldanıp bu günlerde Eminönü’nde “kadayıf” sattığı dedikoduları etrafta dolaşan efsane futbolcu Maradona’yı –kendisine saygımız sonsuz o ayrı- tartışmak üzere 1986 Dünya Kupası Arjantin- Meksika maçına geri döneceğimizi sanmayın. Konumuz daha da eskiye: 1961 Amerika’sına kadar uzanıyor.

 

DRL (daylight running lamp-daytime running lamp) yani ecnebiceden çeviriyle “gündüz yanan far” olarak adlandırabileceğimiz bu farlar motorlu araçların fark edilirliğini arttırmak suretiyle; araç-yaya güvenliğini arttırmak amacıyla ilk defa Teksas Valisi Price Daniels’in yürüttüğü “güvenli sürüş” kampanyası uyarınca kullanılmaya başlandı. Kendimizden emin tavırlarla konuştuğumuza bakmayın söz konusu tarihlere duhul yetmiyor.

 

O tarihlerde kazalar nedeniyle insan ölümleri ve yaralanmalar fazlaca fark edilir boyuta gelince, –Amerika’da her yerin dutluk olduğu yıllar- çalıştırıldığında değil ancak araç hareket ettiğinde kendinden yanan lambalar kullanılmaya başlanmış. Daha sonra bu sistem tüm Amerika ve Avrupa tarafından da kabul görünce artan teknoloji ile birlikte bir zamanın araç hareket ettiğinde yanan farlar önce araç çalıştırılınca yanmaya; 2000’li yıllarla birlikte de aracın kontağı açılınca yanmaya başladı.

 

Risk – Tecrübe – Güvenlik

Gündüz yanan farlar ve farkında olmadığımız birçok farklı özellik, belirli tecrübeler ışığında var olan riskleri en aza indirerek güvenlik boyutunu arttırmak hedefiyle üreticiler tarafından; Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu ve Dünya Araç Yönetmeliği Forumu’nca araç tasarımı için belirli düzenlemeler ışığında yürütülüyor. Bizler istesek de istemesek de deyim yerindeyse aslında farkında olmadan bile “kitabına göre” yaşıyoruz…

Sevgiyle, motosikletle kalın...

YORUMLAR