in

Elektrikli Motosiklet Gerçekten Çevreci Mi?

Son zamanlarda sık sık gündeme gelen elektrikli araçların sıfır emisyon salınımı sayesinde içten yanmalı motorlu araçlardan daha çevreci olduğu söyleniyor. Peki bu genelleme eletrikli motosiklet için de geçerli mi

Benzinli ve dizel araba üretiminin 2040 yılına doğru kademeli olarak bitirileceği birçok otomotiv şirketi tarafından açıklandı fakat motosiklet tarafında böyle radikal kararlar görmüyoruz. Bunun nedeni elektrikli motosikletlerin yeterince çevreci olmaması olabilir mi?

Elektrikli araçların kullanım sırasında sıfır emisyon yayarak çevreye zarar vermediği doğru, fakat tek ölçüt bu değil. Bir ürünün çevreye verdiği zarar yaşam döngüsü değerlendirmesi ile ölçülür, bu değerlendirme 3 ana fazdan oluşur; üretim, kullanım ve geri dönüşüm.

Elektrikli araçların üretimi sırasında eşdeğer benzinli araca göre 2 kata kadar daha fazla zararlı gaz çevreye yayılıyor.

Bu konu hakkında elektrikli motosiklet için özel bir çalışma yok fakat genel çalışmalar ve çok az da matematik ile bu konuyu yorumlayabiliriz. Avrupa Çevre Ajansı’nın yayımladığı rapora göre elektrikli araçların üretimi sırasında eşdeğer benzinli araca göre 2 kata kadar daha fazla zararlı gaz çevreye yayılıyor. Bunun nedeni batarya üretiminde kullanılan madenleri çıkarmak ve işlemek için çok yüksek miktarda enerjiye ihtiyaç duyulması.

BMW C Evolution ve BMW i3

Batarya ağırlığının motosikletin tamamının ağırlığına oranı %45.

Rapora göre bir elektrikli arabanın üretimi sırasında yayılan emisyonun %40’ı aracın bataryası üretilirken yayılıyor. Bu oran motosikletler için çok daha yüksek. Elektrikli arabaların batarya ağırlığı araç toplam ağırlığının yaklaşık %20 si olmasına rağmen motosikletlerde bu oran %45 civarına çıkıyor.

Örneğin 249 kg ağırlığındaki Harley Davidson LiveWire modelinin bataryası 113 kg. Biraz matematik ile bir elektrikli motosiklet üretilirlken aynı ağırlıktaki benzinli motosiklete göre yaklaşık 3 kat emisyon yayıldığını hesaplayabiliriz.

Harley Davidson LiveWire

Elektrikli motosikletler kullanım aşamasında doğrudan gaz salınımı yapmasa da kullanılan elektrik üretilirken yayılan emisyonun da hesabı yapılmalıdır. Bu hesap ülkeden ülkeye göre çok değişmektedir. Enerji üretimini rüzgar, güneş gibi kaynaklardan sağlayan ülkelerde elektrikli araç kullanmak mantıklıyken elektriğini kömür, petrol kullanarak üreten ülkelerde elektrikli araç kullanmak dolaylı yoldan emisyona neden olur.

İlginizi Çekebilir
G 310 R ve GS Modelleri Yenileniyor

Yapılan bir çalışmaya göre, temiz enerji kullanan bir elektrikli otomobil bile üretim aşamasında yayılan gaz miktarını tolere edebilmesi için yaklaşık 70,000 km kullanılması gerekiyor.

Elektrikli motosiklette bataryanın kütlesel oranı çok daha fazla olduğu için gereken mesafe daha da uzayacaktır. Bu süre zarfında bataryanın performans kaybı sonucu değişeceğini hesaba katmıyorum bile.Görünen o ki motosiklet dünyasının elektriklenerek daha çevreci olması için biraz daha zamana ihtiyaç var. Ayrıca birçok motorcu için egzoz sesi bu kadar önemliyken elektrik süpürgesi sesi çıkaran bu aletlerin ne kadar tercih edileceği de ayrı bir muamma.

Ne düşünüyorsun?

Yorumlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Loading…

0

MotoGP Bu Sezon Jerez’de İki Yarış Mı Olacak?

Kawasaki Ninja ZX-25R Karbonlarla Donatılıyor – Video

REKLAM